آلمانی های دیوانه فوتبال که به جام جهانی پشت کرده اند

بیر از ابتکار عمل بایکوت قطر 2022 گفت در آلمان صدها بار از نمایش بازی های جام جهانی خودداری می کنند. از جمله میخانه دورتموند Mit Schmackes، متعلق به برنده جام جهانی 2014 کوین گروسکروتز است.

سخنگوی اولاف شولتز، سخنگوی صدراعظم آلمان، استفن هبستریت، روز جمعه در برلین به خبرنگاران گفت که رهبر آلمان در صورتی که برنامه او اجازه دهد، مسابقات تیم ملی را دنبال خواهد کرد. او گفت که اگر آلمان تا این حد پیش برود، سفر شولز به فینال را رد نمی کند. هبستریت در پاسخ به سوالی درباره برنامه های هواداران برای تحریم، گفت که “این جام جهانی اهدا شد و اکنون در شرایط سخت برگزار خواهد شد.”

فقدان شور و شوق نیز تأثیر تجاری داشته است. خرده فروشان قبلاً از هیاهوی مسابقات بزرگ با پیشنهادات مربوط به تیم آلمان استفاده کرده بودند. یواخیم لو، سرمربی سابق آلمان و بازیکنانش در همه جا دیده می شوند که کالاها و خدمات مختلفی را تبلیغ می کنند. این بار، انجمن خرده‌فروشان ورزشی آلمان می‌گوید که فروش مقالات طرفداران نسبت به سال‌های گذشته جام جهانی بسیار کاهش یافته است.

برخلاف تورنمنت‌های قبلی، به دلیل عوامل مختلف از جمله هوای سرد، عوارض ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، و مشکلات برگزاری مهمانی‌های بیشتر در فضای باز در طول فصل بازار کریسمس، هیچ رویداد عمده‌ای برای تماشای عمومی وجود نخواهد داشت.

ما فوتبال را دوست داریم و همچنین می‌توانیم بگوییم که فوتبال زنده هستیم. دلایل واضح است – به همین دلیل است که ما از پخش مسابقات جام جهانی در قطر خودداری می کنیم، حتی اگر این برای ما باخت باشد.”

هرکسی که این هفته در اطراف برلین قدم می زند، متوجه هیچ نشانه ای از شور و شوق جام جهانی خواهد شد. هیچ پرچمی وجود ندارد، هیچ علامتی وجود ندارد، هیچ رویدادی برای تماشای عمومی وجود ندارد – هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه تلاش این کشور دیوانه فوتبال برای پنجمین عنوان قهرمانی جهان با بازی با ژاپن در روز سه شنبه آغاز می شود.

استفان هرتزوگ، رئیس انجمن به گروه روزنامه RND گفت: «تاکنون حتی نصف چیزی نیست که معمولاً در فروشگاه‌ها در رویدادهای بزرگ از این نوع فروخته می‌شود.

اشمادکه گفت که حتی نمی‌دانست بازی‌ها را از تلویزیون تماشا خواهد کرد یا خیر.

آدیداس گفت که تقاضا برای لباس های آلمان کم است و بزرگترین فروشنده آن تا به امروز پیراهن مکزیک است که برخی آن را یکی از شیک ترین پیراهن های 32 تیم جام جهانی می دانند.

___

سابقه حقوق بشر قطر و رفتار با کارگران مهاجر این مهمانی را برای بسیاری خراب کرده است.

بار فارگو در برلین یکی دیگر از مواردی است که این مسابقات را نشان نمی دهد.

یورگ اشمادکه، مدیر ورزشی باشگاه وولفسبورگ بوندسلیگا، هفته گذشته به روزنامه ولفسبورگر آلگماینه سایتونگ گفت: “فقط چیزهای زیادی وجود دارد که در آنجا اتفاق افتاده و در حال رخ دادن است که لذت بزرگ رقابت های ورزشی را تحت الشعاع قرار می دهد.”

اعتراضات گسترده‌ای علیه این مسابقات در طول بازی‌های بوندسلیگا و دسته دوم در هفته‌های اخیر برگزار شد و هواداران بنرهایی در دست داشتند که وضعیت حقوق بشر در قطر را به باد انتقاد می‌گرفتند و اظهارات اخیر خالد سلمان، سفیر جام جهانی در محکومیت همجنس‌گرایی.

من از سال 2006 جام جهانی را در محل خود نشان می دهم. آنها همیشه رویدادهایی بودند که در آن مردم دور هم جمع می شدند، ما تشویق می کردیم و جشن می گرفتیم، یکدیگر را در آغوش می گرفتیم. لنارت کلون، مالک فارگو به روزنامه محلی تاگس اشپیگل گفت: با پیشینه این جام جهانی، دیگر نمی توانید با وجدان راحت این کار را انجام دهید.

میهمانی عظیم معمول تماشای «فن مایل» در دروازه براندنبورگ برلین در سپتامبر متوقف شد، زمانی که شرکت برگزارکننده اعلام کرد که امسال امکان‌پذیر نیست. زمانی که آلمان در سال 2006 میزبان مسابقات بود، حدود 9 میلیون هوادار در آن شرکت کردند.

باشگاه‌های بوندسلیگا از جمله بایر لورکوزن و بوروسیا مونشن گلادباخ از تصمیم اعطای جام جهانی به قطر انتقاد کرده و گفته‌اند که آن‌ها فقط در وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود به آن توجه کمتری خواهند کرد. باشگاه دیگری به نام هوفنهایم می گوید که اصلاً گزارشی از مسابقات ارائه نخواهد کرد.

قطر بارها از انتقادات در مورد سابقه حقوق بشر خود عقب نشینی کرده و اصرار دارد که کشور حمایت از کارگران مهاجر را بهبود بخشیده است.

الآن نه.

برلین (AP) – معمولاً وقتی جام جهانی نزدیک می شود، آلمانی ها با افتخار پرچم کشورشان را به اهتزاز در می آورند و با اشتیاق از تیم خود حمایت می کنند.

اشمادکه گفت: “این من را مانند سال های گذشته که مشتاقانه منتظر چنین تورنمنتی بودم، تکان نمی دهد.”

پوشش جام جهانی AP: https://apnews.com/hub/world-cup و https://twitter.com/AP_Sports





منبع

هواداران آلمانی تنها کسانی نیستند که به نظر می رسد تحت تاثیر جام جهانی امسال قرار نگرفته اند. فدراسیون فوتبال بلژیک این هفته برنامه‌های خود را برای ایجاد یک منطقه هواداری برای هواداران که بازی‌ها را روی صفحه‌های بزرگ دنبال می‌کنند به دلیل کمبود تقاضا کنار گذاشت و پاریس و سایر شهرهای فرانسه نیز مهمانی‌های تماشای عمومی را حذف کردند. در بارسلونا، آدا کولائو، شهردار این شهر گفت که «منابع عمومی و فضاهای عمومی را برای تماشای جام جهانی که در یک دیکتاتوری برگزار می‌شود، اختصاص نخواهد داد».

برند بیر از ابتکار عمل بایکوت قطر 2022 به آسوشیتدپرس گفت: “ما نمی خواهیم از چنین جام جهانی لذت ببریم.” هواداران با آن همذات پنداری نمی کنند و می گویند که نمی خواهند کاری با آن داشته باشند.

RND گزارش داد که فروش دستگاه های تلویزیون، که عموماً برای رویدادهای ورزشی بزرگ افزایش می یابد، نیز کاهش یافته است.

قطر هلدینگ LLC 10.5 درصد از سهام غول خودروسازی فولکس واگن را که مالک ولفسبورگ است، در اختیار دارد.