سپاه پاسداران ایران موشک حامل ماهواره را پرتاب کرد

این اعلامیه در بحبوحه اعتراضاتی منتشر شد که هفت هفته است که کشور را درگیر کرده و خواستار سرنگونی حکومت روحانیت شده است. به گفته گروه‌های حقوق بشر، نیروهای امنیتی، از جمله داوطلبان شبه‌نظامی با سپاه پاسداران، تظاهرات‌ها را با خشونت سرکوب کرده‌اند و به گفته گروه‌های حقوقی، حدود 300 نفر را کشته‌اند.



منبع

دبی، امارات متحده عربی (AP) – تلویزیون دولتی گزارش داد که سپاه پاسداران شبه‌نظامی قدرتمند ایران روز شنبه یک موشک حامل ماهواره جدید پرتاب کرد که به دنبال نشان دادن قدرت فضایی این نیرو بود، حتی در حالی که اعتراضات ضد دولتی در سراسر کشور موج می‌زند.

سرلشکر امیرعلی حاجی زاده، فرمانده لشکر هوافضای سپاه گفت که امیدوار است سپاه به زودی از این موشک برای قرار دادن ماهواره جدید به نام ناهید در مدار استفاده کند.

تلویزیون دولتی گفت که گارد با موفقیت موشک سوخت جامد را پرتاب کرد که آن را حامل ماهواره قائم-100 نامید. تلویزیون دولتی ایران بلافاصله هیچ تصویری از پرتاب را نشان نداد. خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که این ناو می تواند ماهواره ای به وزن 80 کیلوگرم (176 پوند) را در فاصله 500 کیلومتری زمین (310 مایل) در مدار قرار دهد.

ایران می گوید که برنامه ماهواره ای اش، مانند فعالیت های هسته ای اش، با هدف تحقیقات علمی و سایر کاربردهای غیرنظامی است. ایالات متحده و سایر کشورهای غربی مدتهاست که به این برنامه مشکوک بوده اند، زیرا می توان از همین فناوری برای توسعه موشک های دوربرد استفاده کرد.