بولتون خواستار استقرار مجدد سلاح های هسته ای تاکتیکی در کره جنوبی شد

او گفت که سئول، واشنگتن و توکیو به جای آن می توانند یک مکانیسم مشاوره هسته ای سه جانبه مشابه گروه برنامه ریزی هسته ای ناتو را بررسی کنند یا گروه گسترده تری از “دفاع شخصی جمعی” را آغاز کنند که به طور بالقوه شامل تایوان نیز می شود.

در حالی که کره شمالی در تلاش است تا توانایی خود را برای حمله به ایالات متحده با موشک هسته‌ای کامل کند، یون با سؤالاتی در مورد اتکای امنیتی کره جنوبی به ایالات متحده مواجه می‌شود و برخی از اعضای ارشد حزب یون خواستار توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود از سئول هستند.

وی افزود: «استقرار مجدد تسلیحات تاکتیکی مانع از دستیابی کره جنوبی به توانمندی های خود نمی شود، اما ممکن است به ما فرصت دهد تا فکر کنیم که آیا واقعاً می خواهیم این کار را انجام دهیم یا خیر».

بولتون گفت: “کره جنوبی می تواند به ایجاد یک ساختار دفاع شخصی جمعی در شرق آسیا یا اقیانوس هند به طور گسترده تر کمک کند.” هر چه بیشتر مردم بتوانند به منافع متقابل خود نه صرفاً در زمینه هسته ای بلکه در برابر تهدید کشورهایی مانند چین و کره شمالی نگاه کنند، همه ما امن تر خواهیم بود.»

او در حاشیه مجمعی که توسط موسسه مطالعات سیاستی آسان در سئول برگزار شد، به رویترز گفت: «برگرداندن سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در شبه جزیره، گواه روشنی بر عزم و اراده ما برای بازدارندگی کره شمالی خواهد بود».

اظهارات بولتون در حالی بیان شد که یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن به سر می‌برد و انتظار می‌رود که آنها در جریان آن درباره راه‌های بهبود اعتماد به بازدارندگی گسترده آمریکا – چتر هسته‌ای آمریکا که از متحدانش محافظت می‌کند – بحث کنند.

بولتون گفت استقرار مجدد تسلیحات هسته ای تاکتیکی ایالات متحده به اطمینان بخشیدن به کره جنوبی کمک می کند و در عین حال به پیونگ یانگ هشدار می دهد.

یون هفته گذشته در مصاحبه ای با رویترز گفت که تولید تسلیحات هسته ای ناقض معاهده جهانی منع گسترش تسلیحات هسته ای است، اما او برای تقویت نقش سئول در بازدارندگی گسترده ایالات متحده تلاش می کند.

یون در طول مبارزات انتخاباتی گفته بود که از ایالات متحده می خواهد در صورت لزوم تسلیحات هسته ای را به کره جنوبی بازگرداند، اما پس از روی کار آمدن در ماه مه از آن عقب نشینی کرد. لی جونگ سوپ، وزیر دفاع او، در ماه نوامبر گفت که سئول چنین اقدامی را در نظر نمی گیرد.

ایالات متحده در سال 1958 تسلیحات هسته ای تاکتیکی را در کره جنوبی مستقر کرد و آنها را در سال 1991 خارج کرد. از آن زمان متعهد شده است که از همه ظرفیت های آمریکا برای دفاع از متحد اصلی آسیایی خود استفاده کند.

توسط Hyonhee Shin

بولتون گفت تردیدهای کره جنوبی در مورد بازدارندگی گسترده ایالات متحده “کاملاً مشروع” است، اما اگر تصمیم بگیرد سلاح های خود را بسازد، رژیم جهانی منع اشاعه را تضعیف خواهد کرد و یک مسابقه هسته ای منطقه ای را آغاز خواهد کرد.

سئول (رویترز) – جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده باید تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در کره جنوبی مستقر کند تا پیامی روشن به کره شمالی ارسال کند و درخواست‌های فزاینده در جنوب برای توسعه بمب‌های خود را کاهش دهد.

(گزارش توسط Hyonhee Shin. ویرایش توسط Gerry Doyle)



منبع