دادگاه ورشکستگی ایالات متحده تسویه حساب ۱۲۱ میلیون دلاری آزار روحانیت را تایید کرد

نتیجه نزدیک به چهار سال کشمکش حقوقی، طرح سازماندهی مجدد عملاً بیش از سه ده دعوی مدنی در دادگاه ایالتی را که ادعا می‌شد آزار و اذیت کودکان توسط روحانیون و سهل‌انگاری سلسله‌مراتب کلیسا بود، متوقف کرد. سوابق دادگاه نشان می دهد که اتهامات مربوط به دهه 1940 تا 2010 است.

اسقف اعظم جان سی. وستر در بیانیه ای از هیئت بازماندگان سوء استفاده که در ادعاهای خود علیه اسقف اعظم نماینده بازماندگان همکار بودند تشکر کرد. او این کار را چالش برانگیز توصیف کرد زیرا گروه همچنان با عواقب سوء استفاده خود مقابله می کرد.

آلبوکرکی ژورنال گزارش داد که این طرح از اسقف نشینی می خواهد که با کمک های کلیساها، 75 میلیون دلار برای کل صندوق تسویه حساب اختصاص دهد. شرکت های بیمه با پرداخت 46.5 میلیون دلار موافقت کردند.

در یک توافق جانبی، پنج حکم مذهبی که با دعواهای معلق مواجه بودند، 8.4 میلیون دلار اضافی پرداخت خواهند کرد تا توسط برخی مدعیان تقسیم شود. این دستورات شامل خادمان پاراکلیت می شود که یک مرکز درمانی که اکنون از بین رفته برای کشیشان مشکل دار را اداره می کرد و متهم به تجهیز کلیسای اسقف نشین با کشیشان و سایر روحانیون بود که کودکان و نوجوانان را شکار می کردند.

ترنس مک کیرنان، رئیس موسسه غیرانتفاعی BishopAccountability.org، به ژورنال گفت که سایر اسقف‌ها در اقدامات ورشکستگی مشابه، مدعیان بیشتری داشته‌اند و کمتر پرداخت کرده‌اند. او مبالغ تسویه حساب در اواسط دهه 1990 را “بسیار ناعادلانه” توصیف کرد.

رسوایی جهانی آزار کشیش ها، اسقف نشین های سراسر جهان را به ورشکستگی کشانده و حدود 3 میلیارد دلار یا بیشتر برای کلیسای کاتولیک روم هزینه داشته است.

«بسیار قابل توجه است که اسناد به گونه ای گسترده گنجانده شده اند تا در دسترس همه کسانی که می خواهند آنها را بخوانند، قرار گیرند. مک‌کرنان گفت: «این کاملاً قابل‌توجه است، درک ما (از بحران) را تا حد زیادی تغییر خواهد داد.»



منبع

مک کیرنان گفت که بخش مهمی از طرح شهرک سازی، افشای اسناد، همراه با اصلاحات، توسط اسقف اعظم است که به مردم کمک می کند تا بفهمند بحران آزار جنسی روحانیون در نیومکزیکو چگونه رخ داده است.

توماس واکر، وکیل اسقف نشینی، گفت که از 376 مدعی بازمانده که به این طرح رأی دادند، چهار نفر به رد رأی دادند و سه نفر به پذیرش یا رد رأی ندادند. حداقل دو سوم از بازماندگان سوء استفاده که ادعا می کردند باید این طرح را تایید می کردند.

اسقف اعظم سانتافه در نیومکزیکو گفت، قاضی ورشکستگی ایالات متحده، دیوید تی. توما، در طی جلسه ای که در آن از طرفین برای انجام فرآیندی سخت قدردانی می شود، توافق را تایید کرد.

برد هال، وکیل آلبوکرکی، گفت که تیم حقوقی او در طول یک دهه منتهی به تشکیل پرونده ورشکستگی در دسامبر 2018 با بیش از 250 بازماندگان آزار روحانیت برخورد کرده و با اعضای خانواده دیگران که داستان های دلخراشی داشتند صحبت کرده است.

جدای از پرداخت پولی به حدود 400 مدعی، شرایط تسویه حساب در نیومکزیکو مستلزم ایجاد یک آرشیو عمومی از اسنادی است که نشان می دهد چگونه چندین دهه سوء استفاده در سراسر ایالت رخ داده است.

اسقف اعظم املاک متعددی را فروخت تا به کمک نهایی مذاکره برسد، از جمله خانه اسقف اعظم در آلبوکرکی. اسقف اعظم کلیسای کلیسای جامع سنت فرانسیس آسیزی در سانتافه نیز وام مسکن گرفت.

اسقف نشین گفته است که افشای اسناد در آرشیو کتابخانه ای ویژه در دانشگاه نیومکزیکو بی سابقه خواهد بود.

وستر گفت: «در حالی که امیدوارم و دعا می‌کنم که نتیجه ورشکستگی تا حدودی عدالت و تسکین قربانیان آزار جنسی روحانیان را به ارمغان بیاورد، متوجه می‌شم که هیچ‌چیز نمی‌تواند آنها را به خاطر آزار جنایتکارانه و هولناکی که متحمل شده‌اند جبران کند.»

او همچنین متعهد شد که اسقف نشینی با پاسخگویی سریع به اتهامات و همکاری با مقامات محلی در حفظ سیاست مدارای صفر خود هوشیار باقی خواهد ماند.

هال گفت: «در مورد بازماندگان واقعی، امیدواریم که غرامت کوچک، هر چند برای برخی از آنها ناکافی باشد، به احساس بسته بودن و مسئولیت پذیری کمک کند.

آلبوکرکی، NM (AP) – یک قاضی ورشکستگی فدرال روز پنجشنبه یک طرح سازماندهی مجدد 121 میلیون دلاری را برای یکی از قدیمی‌ترین اسقف‌های کاتولیک رومی در ایالات متحده تصویب کرد، زیرا تلاش می‌کند خسارات مالی ناشی از ادعاهای سوء استفاده از روحانیون را که مربوط به چندین دهه قبل است، متوقف کند.