ارتش اوکراین مدعی سرنگونی پهپاد ایرانی مورد استفاده روسیه شد

اوکراین و ایران همچنین روابط پرتنشی دارند که ناشی از سرنگونی یک هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران در سال 2020 و کشته شدن تمامی 176 سرنشین آن بود.

این تصویر حاکی از آن است که پهپاد شاهد توسط نیروهای اوکراینی سرنگون شده است و در اثر برخورد آنطور که طراحی شده بود منفجر نشده بود، هرچند اطلاعات کمی دیگر بلافاصله توسط کیف منتشر شد. کتیبه ای روی پهپاد آن را به عنوان “M214 Geran-2” معرفی می کرد که بلافاصله با تسلیحات شناخته شده روسیه مطابقت نداشت.

ایران نسخه‌های متعددی از شاهد را در اختیار دارد که یک ناو هواپیمابر آمریکایی را در خلیج فارس به پرواز درآورده است، توسط شورشیان مورد حمایت ایران در یمن مورد استفاده قرار گرفته، به انبارهای نفت در عربستان سعودی حمله کرده و دو ملوان را در یک نفتکش در آب‌های عمان در سال 2021 کشته‌اند. اعتقاد بر این است که شاهد مثلثی شکل بردی در حدود 2000 کیلومتر (1240 مایل) دارد، هرچند ایران جزئیات کمی ارائه کرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

ایران در حالی به روسیه نزدیک‌تر شده است که به دلیل فروپاشی توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از این توافق، با تحریم‌های کوبنده مواجه شده است. مذاکرات بر سر این توافق که باعث شد ایران غنی سازی اورانیوم خود را در ازای لغو تحریم ها محدود کند، دوباره به بن بست به نظر می رسد.

کارشناسان از چنین پهپادهای حامل بمب به عنوان “مهمات سرگردان” یاد می کنند. پهپاد به مقصدی پرواز می کند که احتمالاً قبل از پرواز برنامه ریزی شده است و یا در هوا بر فراز هدف یا در برخورد با آن منفجر می شود.

___

کیو، اوکراین (AP) – ارتش اوکراین روز سه‌شنبه برای اولین بار مدعی شد که با پهپاد انتحاری ایران که توسط روسیه در میدان نبرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، مواجه شده است که نشان‌دهنده تعمیق روابط بین مسکو و تهران در حالی است که توافق هسته‌ای متلاشی‌شده جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی قطع شده است. در تعادل

این مقام نظامی و وب سایت هر دو گفتند که نیروهای اوکراینی با پهپاد در نزدیکی کوپیانسک در بحبوحه حمله کیف که خطوط روسیه در اطراف خارکف در جبهه شرقی را درنوردیده است، برخورد کردند.

اطلاعات آمریکا در ماه ژوئیه علناً هشدار داد که تهران قصد دارد صدها پهپاد حامل بمب را برای کمک به جنگ این کشور با اوکراین به روسیه بفرستد. در حالی که ایران ابتدا آن را تکذیب کرد، رئیس شبه‌نظامی سپاه پاسداران این کشور در روزهای اخیر به تسلیح قدرت‌های برتر جهان مباهات کرده است.

یک مقام نظامی اوکراین و همچنین یک وب سایت طرفدار ارتش اوکراین که از نزدیک با ارتش در ارتباط است، تصاویری از لاشه هواپیمای بدون سرنشین منتشر کرد. این هواپیما شبیه یک هواپیمای بدون سرنشین مثلثی یا دلتا شکل بود که توسط ایران به نام شاهد یا در فارسی «شاهد» به پرواز در آمد.

جان گامبرل را در توییتر در www.twitter.com/jongambrellAP دنبال کنید.





منبع