ژاپن و آمریکا پیش از دیدار کیشیدا با بایدن مذاکرات امنیتی خواهند داشت

کیشیدا روز دوشنبه یک سفر شش کشوری را به فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و کانادا پیش از نشست 13 ژانویه خود با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آغاز خواهد کرد.

توکیو (AP) – ژاپن و ایالات متحده یک روز قبل از اینکه فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن هفته آینده در پایتخت ایالات متحده فرود آید، مذاکرات امنیتی بین وزرای خارجه و دفاع خود در واشنگتن برگزار خواهند کرد تا در حالی که توکیو توسعه خود را گسترش می دهد، تور خود را از گروه هفت به پایان برساند. نظامی و تعمیق اتحاد با آمریکا در بحبوحه نفوذ فزاینده چین.

ژاپن در ماه دسامبر مجموعه‌ای از سه سند استراتژی امنیتی و دفاعی را تصویب کرد که از موضع منحصراً دفاع از خود خارج می‌شود. بر اساس استراتژی‌های جدید، ژاپن متعهد شده است که توانایی ضدحمله خود را با موشک‌های کروز دوربرد که می‌توانند به اهداف بالقوه در چین برسند، بودجه دفاعی خود را طی پنج سال دوبرابر کرده و توسعه سلاح‌های پیشرفته را تقویت کند، افزایش دهد.

مقامات ایالات متحده از تمایل ژاپن برای ایفای نقش تهاجمی تر استقبال کرده اند، در حالی که کارشناسان می گویند این امر می تواند به گسترش همکاری با استرالیا، شریک دفاعی منطقه ای اصلی آنها نیز کمک کند.

کیشیدا گفت که هماهنگی با دیگر رهبران گروه ۷ قبل از نشست هیروشیما که او در ماه مه میزبانی خواهد کرد، هدف اصلی سفر او است، اما مقامات ژاپنی گفتند که مذاکرات آنها بر همکاری امنیتی و نظامی نیز متمرکز خواهد بود.

کیشیدا روز چهارشنبه گفت که گفتگوهای او با بایدن بر قدرت اتحاد ژاپن و آمریکا تأکید می کند و بر همکاری نزدیک تر بین کشورها در چارچوب استراتژی های امنیتی و دفاعی جدید ژاپن که ماه گذشته تصویب شد، تأکید می کند.

حمادا به خبرنگاران گفت: «در حالی که اسناد استراتژی جدید خود را در نظر می گیریم، تقویت توان بازدارندگی و واکنش ائتلاف ژاپن و آمریکا را مورد بحث قرار خواهیم داد.

حمادا روز جمعه گفت که او و آستین به طور جداگانه در روز پنجشنبه گفتگوهای دفاعی دوجانبه خواهند داشت تا درباره جزئیات چگونگی گسترش و تعمیق عملیات نظامیانشان بحث کنند. هامادا در پاسخ به این سوال که آیا آنها در مورد تجدید نظر در دستورالعمل دفاعی فعلی خود بر اساس نقش دفاعی بیشتر ژاپن بحث خواهند کرد، گفت که هیچ تصمیمی قطعی نشده است.

مقامات ژاپنی روز جمعه گفتند که یاسوکازو هامادا وزیر دفاع و یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه برای پیوستن به همتایان آمریکایی خود لوید آستین و آنتونی بلینکن برای گفتگوهای امنیتی «2+2» در روز چهارشنبه، درست قبل از نشست رهبران خود در کاخ سفید به واشنگتن خواهند رفت. .

کیشیدا قصد دارد در مورد تعمیق بیشتر روابط امنیتی با فرانسه از طریق مانورهای نظامی مشترک گفتگو کند. توسعه مشترک ژاپن و تولید جت جنگنده نسل بعدی FX خود با ایتالیا و بریتانیا برای استقرار در سال 2035 یکی از برنامه های اصلی سفر وی در رم و لندن خواهد بود زیرا آنها به دنبال گسترش بیشتر روابط نظامی خود هستند.



منبع

انتظار می‌رود که گفت‌وگوهای «2+2» بر استراتژی‌های امنیت ملی جدید آن‌ها که توسط ژاپن در اواسط دسامبر و ایالات متحده در ماه اکتبر منتشر شد، و چگونگی برنامه‌ریزی دو متحد برای مقابله با نگرانی‌های امنیتی از جمله چین، کره شمالی و روسیه متمرکز شود.