مقامات ایالات متحده پیشنهاد می کنند که رهبران ارشد کنگره را در مورد پرونده های بازیابی شده به روز کنند

به گفته منابع، مقامات هنوز جلسه توجیهی برنامه ریزی نکرده بودند، زیرا به گفته آنها، اولویت به یک جلسه توجیهی اطلاعاتی برای این رهبران درباره تحولات و اصطکاک دیپلماتیک با چین بر سر یک بالن مشکوک جاسوسی که قبل از ساقط شدن آن در روز شنبه بر فراز ایالات متحده شناور بود، است. گفت.

این گروه نماینده رهبران کنگره است که بیشترین دسترسی را به اطلاعات طبقه بندی شده دارند و هدفشان شکل دادن به سیاست خارجی و داخلی ایالات متحده است زیرا آنها به اطلاعات حساس مجهز هستند.

جالب اینجاست که لحظه ای که این بالون علنی شد، من نه از دولت اطلاعیه ای دریافت کردم که قرار است در مورد این بالون یک جلسه توجیهی بگیرم، اما آنها باید اکنون به کنگره بروند تا در مورد اسناد دونالد ترامپ با ما صحبت کنند. ترنر گفت. می بینید که آنها می خواهند اخبار را تغییر دهند.

وی گفت: «دولت بایدن به هیچ وجه با کسی که در امنیت ملی بود در مورد تهدیدات ناشی از این اسناد وارد عمل نشده بود. کنگره گفت: «ما خواهان یک تهدید امنیتی هستیم [assessment]. و سپس آنها سعی کردند که ارائه توضیحات به ما را از آن رد کنند [balloon] تهدید.”

او استدلال کرد که اسناد ضبط شده متعلق به او است. او همچنین مدعی شد که FBI برای لکه دار کردن او شواهدی در اختیار دارد. در هر صورت، ترامپ گفت، او به عنوان رئیس جمهور این اختیار را دارد که مطالب را هر طور که صلاح می داند از طبقه بندی خارج کند، حتی اگر هیچ مدرک یا سندی مبنی بر حذف طبقه بندی وجود نداشته باشد.

با این حال، ممکن است روز یکشنبه با اخباری مبنی بر اینکه دولت بایدن قصد دارد رهبران اطلاعاتی کنگره را در جریان قرار دهد، از بن بست جلوگیری شد.

در ماه ژوئن، وکلای ترامپ 38 سند محرمانه دیگر و یک بیانیه امضا شده مبنی بر اینکه “همه اسناد پاسخگو تحویل داده شده اند” را تحویل دادند. اف‌بی‌آی مخالفت کرد و به دنبال صدور حکم شد که باعث شد مار-آ-لاگو، اقامتگاه و استراحتگاه ترامپ در پالم بیچ را جستجو کنند.

ترامپ به خاطر این توقیف شکایت کرد، اما وکلای او پس از رد درخواست تجدیدنظر او توسط دادگاه تجدیدنظر ناحیه یازدهم ایالات متحده، پرونده را منصرف کردند. رئیس جمهور سابق از دادگاه عالی ایالات متحده خواسته بود که مداخله کند. کاهش یافت.

هم اسناد و هم بالون های چینی مربوط به اطلاعات ایالات متحده است و بر اساس قانون، جلسه توجیهی کاخ سفید برای کمیته های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا الزامی است. با این حال، رئیس جمهور می تواند در صورت لزوم اطلاعات را به تعداد انگشت شماری از رهبران کمیته محدود کند.

جمهوری خواهان در کنگره خواستار برگزاری یک جلسه توجیهی در مورد اسنادی هستند که در خانه ترامپ در پالم بیچ فلوریدا در 8 اوت به عنوان بخشی از تحقیقات جنایی FBI در مورد سوء استفاده از مطالب طبقه بندی شده، که برخی از آنها “فوق محرمانه” مشخص شده اند، ضبط شده است.

در ماه ژانویه فاش شد که آرشیو ملی نامه‌ای ارسال کرده و از کارکنان رئیس‌جمهور سابق و معاونان رئیس‌جمهور خواسته است تا موادی را که می‌تواند طبقه‌بندی شده یا دارایی دولت باشد، جستجو کنند.

مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان از آر-اوهایو، در روز یکشنبه در برنامه NBC “Meet the Press” خبر پیشنهاد کاخ سفید برای اطلاع رسانی به باند هشت را به اشتراک گذاشت.

به گفته این دو مقام، هدف این بود که تا پایان هفته گزارشی در مورد اسناد سرگردان انجام شود. به گفته مقامات، این گزارش برای “باند هشت” کنگره، رهبران ارشد مجلس و سنا و کمیته های اطلاعاتی کنگره خواهد بود.

برخی از رهبران کنگره، از جمله دموکرات‌های کمیته اطلاعات سنا، از ناتوانی وزارت دادگستری تا کنون در ارائه اطلاعات بیشتر در مورد آنچه اسناد ترامپ پوشش می‌دهند، ناراضی بوده‌اند.

ترنر دولت بایدن را متهم کرد که از تعهد خود برای اطلاع رسانی به رهبران ارشد کنگره در مورد مسائل اطلاعاتی برای تغییر موضوع پس از سرنگونی یک بالن مشکوک جاسوسی از چین در آن زمان در سواحل کارولینا در روز شنبه استفاده می کند.

یکی از منابع گفت که دولت بایدن چه چیزی را در این به روز رسانی به اشتراک خواهد گذاشت، مشخص نیست. این طرح توجیهی در واکنش به واکنش‌های دو حزبی تنظیم شد، زیرا مدیر اطلاعات ملی و وزارت دادگستری رهبران اطلاعات کنگره را در مورد اسناد و اهمیت آنها برای امنیت ایالات متحده مطلع نکردند.

بر اساس قوانین فدرال، اسناد رسمی کاخ سفید دارایی فدرال است و باید پس از ترک سمت رئیس جمهور به آرشیو ملی تحویل داده شود.

ماموران گفتند که آنها تقریباً 11000 پرونده را ضبط کردند که حدود 100 مورد از آنها به صورت طبقه بندی شده بود.

روز یکشنبه، حضور بالون بر سر ایالات متحده و تنش های متعاقب آن که در یک رفت و برگشت دیپلماتیک با چین آشکار شد، توسط جمهوری خواهان به عنوان خبر بد برای بایدن معرفی شد. برخی از دموکرات ها، از جمله چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، DN.Y، اقدامات دولت روز شنبه را به عنوان “رهبری” توصیف کردند.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

قانون‌گذاران استدلال می‌کنند که نمی‌توانند اشکالی را که در سیستم طبقه‌بندی و ذخیره‌سازی چنین موادی در کشور وجود دارد برطرف کنند تا زمانی که تصور بهتری از آنچه که مطالب خارج از محدوده پوشش می‌دهد، نداشته باشند. یک راه حل: برخی از سناتورها می خواستند کمیته اطلاعات احضاریه هایی را برای بازوی مجری قانون که معمولاً این کار را انجام می دهد – وزارت دادگستری – برای جستجوی آن اطلاعات صادر کند.

متعاقباً، اقلام طبقه بندی شده در دفتر بایدن در اندیشکده مرکز پن بایدن او در واشنگتن و در خانه او در دلاور بازگردانده شد و همچنین در اقامتگاه پنس در ایندیانا که بازگردانده شد. در هر دو مورد، افرادی که برای دو معاون رئیس‌جمهور سابق کار می‌کردند، پس از اینکه تصمیم گرفتند به طور فعال نگاه کنند – برای اجتناب از سؤالات حقوقی که ترامپ با آن روبرو شده بود، مطالب را پیدا کردند.

به گفته دو منبع آگاه، مقامات دولت بایدن به رهبران ارشد کنگره پیشنهاد می‌کنند درباره اسناد محرمانه‌ای که در اختیار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا است، اطلاعاتی را ارائه کنند.

ترامپ گفته است که این توقیف با انگیزه سیاسی و غیرضروری بوده است. اداره بایگانی و ثبت ملی، نگهبان قانونی این اقلام، از زمانی که ترامپ در سال 2021 قدرت را ترک کرد، بارها و بارها تلاش کرد تا اسنادی را که فکر می کرد با ترامپ است بازگرداند. بیشتر با رئیس جمهور سابق بودند.