شلومو پرل، بازمانده از هولوکاست، سوژه فیلم، در 98 سالگی درگذشت

هنگامی که فیلم مخاطبان را مجذوب خود کرد، پرل یک سخنران عمومی شد. او سفر کرد تا آنچه را که در سرتاسر غوغای هولوکاست، که در آن 6 میلیون یهودی توسط نازی‌ها سلاخی شدند، به جهان بگوید و در مورد پارادوکس‌های دردناک هویت خود تأمل کند.

اورشلیم (AP) – شلومو پرل، که از هولوکاست از طریق دزدی سورئال و یک اودیسه خارق‌العاده که الهام‌بخش نویسندگی او و یک فیلم مشهور بین‌المللی بود جان سالم به در برد، روز پنجشنبه در مرکز اسرائیل درگذشت. او 98 سال داشت.

پرل در سال 1925 در یک خانواده یهودی در برانسویک آلمان به دنیا آمد، درست چند سال قبل از به قدرت رسیدن نازی ها. او و خانواده اش پس از تخریب فروشگاه پدرش و اخراج او از مدرسه به لودز، لهستان گریختند. اما زمانی که نازی ها به لهستان لشکر کشی کردند، او و برادرش، آیزاک، والدین خود را ترک کردند و به سمت شرق فرار کردند. پرل و آیزاک که در اتحاد جماهیر شوروی فرود آمدند به خانه کودکان در بلاروس فعلی پناه بردند.

هنگامی که آلمان ها در سال 1941 حمله کردند، پرل دوباره خود را گرفتار خطوط مقدم جنگ جهانی دوم در حال تغییر یافت – این بار توسط ارتش آلمان اسیر شد. پرل برای جلوگیری از اعدام، هویت یهودی خود را پنهان کرد، نام جدیدی به خود گرفت و به عنوان یک آلمانی قومی متولد روسیه ظاهر شد.

پس از تسلیم آلمان و آزادسازی اردوگاه های کار اجباری، پرل و آیزاک که از اردوگاه داخائو در جنوب آلمان جان سالم به در بردند، دوباره متحد شدند. پرل قبل از مهاجرت به اسرائیل کنونی و پیوستن به جنگ پیرامون ایجاد آن در سال 1948 مترجم ارتش شوروی شد. زمانی که در حومه تل‌آویو به همراه همسر لهستانی‌تبارش ساکن شد، زندگی او به حالت عادی بازگشت. یک زیپ ساز

اما در اواخر دهه 1980، پرل دیگر نمی توانست در مورد داستان بازی وحشیانه خود سکوت کند. او زندگی نامه ای نوشت که بعداً الهام بخش فیلم نامزد اسکار 1991 «اروپا اروپا» شد.

سیمی آلن، سخنگوی Yad Vashem، گفت: «میل شلومو پرل برای زندگی کامل و بازگو کردن داستان خود برای جهان، الهام بخش همه کسانی بود که او را ملاقات کردند و فرصت همکاری با او را داشتند.

یاد واشم، یادبود هولوکاست اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «پرل سال‌ها سکوت کرد، عمدتاً به این دلیل که احساس می‌کرد داستان هولوکاست نیست.»

پرل در خانه اش در Givatayim اسرائیل در محاصره خانواده درگذشت.



منبع

او با موفقیت پشت سر گذاشت و مترجم واحد ارتش آلمان برای اسیران جنگی، از جمله برای پسر استالین شد. با پایان یافتن جنگ، پرل به آلمان بازگشت تا به صفوف شبه نظامی جوانان هیتلر بپیوندد و به نیروهای مسلح نازی فراخوانده شد.