سپاه پاسداران ایران یک نفتکش را در تنگه هرمز توقیف کرد

توقیف این دو کشتی توسط ایران در هفته گذشته آخرین مورد از یک رشته توقیف کشتی ها و انفجارهایی بود که منطقه را متلاطم کرد.

این حوادث پس از خروج یکجانبه رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی آغاز شد که باعث شد تهران غنی سازی اورانیوم خود را در ازای لغو تحریم های اقتصادی به شدت محدود کند.

تصاحب نفتکش نیووی نگرانی‌ها را در مورد تهدید ترافیک دریایی ایران در این تنگه، دهانه باریک خلیج فارس که یک پنجم کل نفت خام از آن عبور می‌کند، تجدید کرد. همچنین در بحبوحه ناپدید شدن یک نفتکش در جنوب شرقی آسیا که گمان می رود نفت خام ایران را حمل می کرد، در میان گزارش هایی که ممکن است توسط ایالات متحده توقیف شده باشد، صورت می گیرد.

ثبت‌های حمل و نقل نشان می‌دهند که Niovi توسط Smart Tankers of Piraeus، یونان اداره می‌شود. زنی که در شرکت به تلفن پاسخ داد، از اظهارنظر فوری در مورد تشنج خودداری کرد. به گفته شرکت اطلاعاتی Refinitiv، Niovi از تعمیرات حوض خشک در دبی به مقصد فجیره در سواحل شرقی امارات متحده عربی بدون حمل محموله می آمد.

___

هفته گذشته، ایران یک نفتکش حامل نفت خام برای شرکت شورون در سن رامون، کالیفرنیا را توقیف کرد. در بحبوحه تنش های گسترده تر بین تهران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای این کشور. Advantage Sweet دارای 23 هندی و یک روسی بود.

تهران انجام این حملات را رد می کند، اما جنگ سایه گسترده تری بین ایران و غرب در آب های ناآرام منطقه رخ داده است. توقیف نفتکش های ایرانی از سال 2019 بخشی از آن بوده است. آخرین توقیف بزرگ قبل از روزهای اخیر زمانی رخ داد که ایران دو نفتکش یونانی را در ماه می 2022 گرفت و آنها را تا نوامبر نگه داشت.

خبرگزاری نیمه رسمی ایران، تسنیم، که گمان می‌رود نزدیک به گارد باشد، گزارش داد که نیروهای شبه‌نظامی نفتکشی را که آن را «متخلف» توصیف می‌کند، توقیف کرده‌اند.

نیروی دریایی ارتش اعلام کرد این کشتی‌های گارد نفتکش را مجبور کردند مسیر خود را تغییر داده و به سمت آب‌های سرزمینی ایران در سواحل بندرعباس، ایران حرکت کند.

نیروی دریایی ایالات متحده فیلم تجسسی منتشر کرد که توسط یک پهپاد هوایی متشکل از ده‌ها کشتی گارد گرفته شده بود که در حوالی ساعت 6:20 صبح به تانکر شلوغ می‌شدند. خود Niovi، سخنگوی ناوگان پنجم Cmdr. تیموتی هاوکینز گفت.

همچنین، نیروی دریایی ایالات متحده ایران را مسئول یک سری حملات مین لمپت به کشتی‌هایی دانسته است که در سال 2019 به نفت‌کش‌ها آسیب رسانده و همچنین حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به یک نفتکش مرتبط با اسرائیل که منجر به کشته شدن دو خدمه اروپایی در سال 2021 شد.

ناصر کریمی، نویسنده آسوشیتدپرس در تهران، ایران، در این گزارش مشارکت داشته است.



منبع

فایننشال تایمز و همچنین شرکت اطلاعات دریایی آمبری، هر دو گزارش داده اند که سوئز راجان به دستور مقامات آمریکایی توقیف شده است. مدیر کشتی به سؤالات آسوشیتدپرس در مورد وضعیت کشتی پاسخی نداده است. مقامات آمریکایی نیز اظهار نظری نکرده اند.

ایران کشتی Advantage Sweet را به برخورد با کشتی دیگری متهم کرده است، در حالی که هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است. ایران در گذشته هنگام توقیف کشتی‌های با پرچم خارجی در بحبوحه تنش‌ها با غرب، ادعاهای بدون پشتوانه مختلفی ارائه کرده است.

دبی، امارات متحده عربی (AP) – شبه‌نظامیان سپاه پاسداران ایران روز چهارشنبه یک نفتکش با پرچم پاناما را در تنگه استراتژیک هرمز توقیف کردند که دومین توقیف از این دست توسط تهران در کمتر از یک هفته در بحبوحه تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای این کشور بود.

ناوگان پنجم در بیانیه ای اعلام کرد: اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. آزار و اذیت مستمر کشتی‌ها و مداخله ایران در حقوق کشتیرانی در آب‌های منطقه، غیرقابل توجیه، غیرمسئولانه و تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است.

تصرف این دو نفتکش در کمتر از یک هفته در بحبوحه ناپدید شدن سوئز راجان با پرچم جزیره مارشال صورت می گیرد که بیش از یک سال پس از گزارشی مبنی بر قاچاق نفت خام تحریم شده ایران در دریای چین جنوبی در سنگاپور بوده است. داده‌های ردیابی سوئز راجان آخرین بار آن را در شرق آفریقا نشان داد و در جهتی حرکت کرد که می‌توانست آن را به قاره آمریکا برساند.