بایدن با تمرکز بر چین، 150 میلیون دلار تعهد به رهبران آسه آن را برنامه ریزی می کند

دولت او امیدوار است که این تلاش ها به کشورها نشان دهد که واشنگتن همچنان بر اقیانوس هند-پاسیفیک و چالش بلندمدت چین که رقیب اصلی این کشور است، با وجود جنگ در اوکراین، متمرکز است.

با این حال، تعهدات در مقایسه با روابط عمیق و نفوذ چین در منطقه کمرنگ است.

توسط تروور هانیکات، مایکل مارتینا و دیوید برانستروم

بایدن در حال کار بر روی ابتکارات بیشتری در منطقه است، از جمله پروژه سرمایه گذاری زیرساختی به نام جهان بهتر بسازید و چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام (IPEF). اما هیچکدام هنوز نهایی نشده اند و انتظار نمی رود در اطلاعیه های این جلسه حضور برجسته ای داشته باشند.

IPEF قرار است در سفر هفته آینده بایدن به ژاپن و کره جنوبی راه اندازی شود. اما تحلیلگران و دیپلمات ها می گویند که انتظار می رود تنها دو کشور از 10 کشور آسه آن – سنگاپور و فیلیپین – جزو گروه اولیه کشورهایی باشند که در مذاکرات تحت عنوان IPEF ثبت نام می کنند، که در حال حاضر دسترسی گسترده ای را به بازار کشورهای آسیایی ارائه نمی دهد. با توجه به نگرانی بایدن برای مشاغل آمریکایی.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: ما باید بازی خود را در جنوب شرقی آسیا تقویت کنیم. ما از کشورها نمی خواهیم که بین ایالات متحده و چین انتخابی داشته باشند.

گارد ساحلی ایالات متحده همچنین یک کشتی در منطقه مستقر خواهد کرد تا به ناوگان محلی کمک کند تا با آنچه واشنگتن و کشورهای منطقه به عنوان ماهیگیری غیرقانونی چین توصیف کرده اند مقابله کنند.

یکی از مشاوران هون سن، نخست وزیر کامبوج که از سال 1985 بر سر کار بود اما اولین دیدار خود از کاخ سفید را داشت، به رویترز گفت که اگر بایدن برای ارتقای روابط با منطقه جدی است، باید زمان بیشتری را با رهبران بگذراند.

این اجلاس اولین بار است که رهبران آسه آن به عنوان یک گروه در کاخ سفید گرد هم می آیند و اولین نشست آنها به میزبانی رئیس جمهور ایالات متحده از سال 2016 است.

کشورهای آسه آن نیز نگرانی های مشترکی در مورد چین دارند و به طور گسترده مایل به تقویت روابط با واشنگتن هستند.

ادعای حق حاکمیت چین بر بخش های وسیعی از دریای چین جنوبی، این کشور را علیه اعضای آسه آن ویتنام و فیلیپین قرار داده است، در حالی که برونئی و مالزی نیز ادعای مالکیت بخشی از آن را دارند.

کائو کیم هورن، مشاور، گفت کامبوج، که روابط اقتصادی نزدیکی با چین دارد، «طرف‌هایی» میان واشنگتن و پکن انتخاب نخواهد کرد، اگرچه سرمایه‌گذاری آمریکا در کشورش در حال افزایش است.

اما کشورهای منطقه نیز از تأخیر ایالات متحده در ارائه جزئیات برنامه های تعامل اقتصادی پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از پیمان تجاری منطقه ای در سال 2017، ناامید شده اند.

واشنگتن (رویترز) – جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، گردهمایی رهبران آسیای جنوب شرقی را با وعده صرف 150 میلیون دلار برای زیرساخت ها، امنیت، آمادگی برای همه گیری و سایر تلاش ها با هدف مقابله با نفوذ رقیب چین افتتاح خواهد کرد.

تعهد مالی جدید شامل سرمایه گذاری 40 میلیون دلاری در زیرساخت ها برای کمک به کربن زدایی منبع انرژی منطقه و 60 میلیون دلار در امنیت دریایی و همچنین حدود 15 میلیون دلار بودجه بهداشتی برای کمک به تشخیص زودهنگام COVID-19 و سایر بیماری های همه گیر تنفسی است. گفت. بودجه اضافی به کشورها کمک می کند تا قوانین اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی را توسعه دهند.

تحلیلگران می گویند که اگرچه کشورهای آسه آن نگرانی های آمریکا را در مورد چین دارند، اما با توجه به روابط اقتصادی غالب خود با پکن و مشوق های اقتصادی محدود ایالات متحده، در مورد جانبداری محکم تر از واشنگتن محتاط هستند.

پیش بینی می شود تا هشت رهبر ASEAN. رهبر میانمار به دلیل کودتای سال گذشته کنار گذاشته شد و فیلیپین پس از انتخابات در حال گذار است، هرچند بایدن روز چهارشنبه با فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور منتخب این کشور صحبت کرد.

روز پنجشنبه، بایدن یک نشست دو روزه را با انجمن 10 کشوری کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در واشنگتن با ضیافت شام برای رهبران در کاخ سفید قبل از گفتگو در وزارت امور خارجه در روز جمعه آغاز می کند.

(گزارش توسط تروور هانیکات، مایکل مارتینا، دیوید برونستروم و دوینا چیاکو؛ ویرایش توسط مری میلیکن و آلیستر بل)



Source link

تنها در ماه نوامبر، چین متعهد شد 1.5 میلیارد دلار کمک توسعه ای به کشورهای آسه آن طی سه سال برای مبارزه با کووید و تقویت اقتصاد کمک کند.