گفته می شود وزارت دادگستری معتقد است ترامپ اسناد بیشتری دارد

دبرا استایدل وال، کارشناس بایگانی ایالات متحده، به کمیته کنگره گفت که آژانس با وزارت دادگستری در مورد اینکه آیا “اقدامی برای بازیابی سوابق برداشته شده غیرقانونی” آغاز شود، مشورت خواهد کرد.

هفته گذشته، آرشیو ملی به یک کمیته کنگره گفت که اعضای دولت ترامپ هنوز همه سوابق ریاست جمهوری را که خارج از خزانه دولت وجود دارد، تحویل نداده اند.

افراد مطلع در این مورد گفتند، اردوگاه رزمی تر، پیروز شد.

مشخص نیست که کیسه می خواست جستجوی داوطلبانه توسط یک گروه خارجی در کدام ملک انجام شود. ترامپ همراه با باشگاه Mar-a-Lago خود در پالم بیچ، فلوریدا، اغلب اوقات خود را در باشگاه خود در بدمینستر، نیوجرسی و دفتری در نیویورک می گذراند.

این وزارتخانه همچنین در پرونده های دادگاه نشان داده است که به تلاش برای تعیین اینکه آیا مواد دولتی بیشتری وجود ندارد یا خیر، ادامه داده است. در پرونده دادگاهی در ماه سپتامبر، وزارت دادگستری شکایت کرد که تصمیم یک قاضی مبنی بر منع دسترسی مقامات به اسنادی که در بازرسی ضبط کرده بودند – که بعداً توسط دادگاه تجدید نظر فدرال تا حدی لغو شد – توانایی آنها را برای تعیین مفقود بودن اسناد محدود می کند.

این وزارتخانه افزود که این دستور “دولت را از استفاده از هر جنبه ای از محتوای سوابق ضبط شده برای حمایت از استفاده از فرآیند اجباری برای یافتن هرگونه سوابق اضافی منع می کند.”

اطلاع رسانی از سوی این مقام، جی برات، که عملیات ضد جاسوسی این وزارتخانه را رهبری می کند، مشخص ترین نشانه ای است که هنوز نشان می دهد بازرسان شک دارند که ترامپ در تلاش های آنها برای بازیابی اسنادی که رئیس جمهور سابق قرار بود به آنها تحویل داده باشد، کاملاً همکاری داشته است. آرشیو ملی در پایان دوره خود.

© 2022 شرکت نیویورک تایمز



منبع

وزارت دادگستری از اظهار نظر خودداری کرد.

وال به نماینده کارولین مالونی، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا، نوشت: «در حالی که هیچ راه آسانی برای ایجاد پاسخگویی مطلق وجود ندارد، ما می دانیم که سرپرستی همه چیزهایی را که باید در اختیار داریم، نداریم».

او گفت: «وزارت دادگستری مسلح و اف‌بی‌آی سیاست‌زده میلیون‌ها و میلیون‌ها دلار مالیاتی آمریکا را برای تداوم شکار جادوگران هزینه می‌کنند.»

اختلاف نظر میان وکلا در مورد نحوه پاسخگویی به وزارت دادگستری به ایجاد شکاف در تیم حقوقی ترامپ کمک کرد و تا حدی منجر به به حداقل رساندن نقش کیسه در این تیم در هفته‌های اخیر شد.

تصویری که وزارت دادگستری در پرونده دادگاه 30 اوت 2022 گنجانده است، اسنادی با علامت SECRET//SCI را نشان می‌دهد که از باشگاه و خانه دونالد ترامپ در Mar-a-Lago در فلوریدا پیدا شده است. (وزارت دادگستری از طریق نیویورک تایمز)

مقامات وزارت دادگستری و نمایندگان ترامپ در هفته های اخیر گفتگوهای زیادی را انجام داده اند. پس از تماس برات، که تحقیقات وزارت دادگستری را در مورد نحوه مدیریت اسناد توسط ترامپ رهبری کرده است، ترامپ در ابتدا موافقت کرد که با توصیه یکی از وکلای خود، کریستوفر ام کیس، که پیشنهاد استخدام یک شرکت پزشکی قانونی را برای جستجوی موارد اضافی دیگر ارائه دهد، موافقت کند. اسناد، با توجه به افرادی که در این مورد توضیح داده شده است.

کیسه به چندین درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

و معلوم نیست که آیا وزارت دادگستری شواهد جدیدی را جمع آوری کرده است که ترامپ حتی پس از جستجوی مجاز دادگاه در ماه اوت مار-آ-لاگو، کلوپ خصوصی و اقامتگاه او در فلوریدا و 18 ماه تلاش های قبلی، مدارک جدیدی را جمع آوری کرده است یا خیر. توسط دولت فدرال برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور سابق برای بازگرداندن آنچه که پس از ترک پست به عهده گرفته بود.

دولت بیش از 300 سند طبقه بندی شده را در موادی که در مار-آ-لاگو نگهداری می شد، پیدا کرده است، از جمله برخی از آنها که حاوی حساس ترین اطلاعاتی هستند که از روی میز رئیس جمهور عبور می کند.

مشخص نیست وزارت دادگستری چه اقداماتی ممکن است برای بازیابی مطالبی که فکر می‌کند ترامپ هنوز در اختیار دارد انجام دهد.

تیلور بودویچ، سخنگوی ترامپ، از وزارت دادگستری انتقاد کرد.

تصویری که وزارت دادگستری در پرونده دادگاه 30 اوت 2022 گنجانده است، اسنادی با علامت SECRET//SCI را نشان می‌دهد که از باشگاه و خانه دونالد ترامپ در Mar-a-Lago در فلوریدا پیدا شده است.  (وزارت دادگستری از طریق نیویورک تایمز)

اما وزارت دادگستری قبلاً این تردید را نشان داده بود که ترامپ همه چیز را که در اختیار داشت تحویل داده است. مدت کوتاهی پس از جستجو در ماه اوت، مشخص شد که بازرسان فدرال ده ها پوشه خالی را در Mar-a-Lago پیدا کرده اند که حاوی اطلاعات طبقه بندی شده است. این افشاگری سوالات بیشتری را در مورد اینکه آیا وزارت دادگستری واقعاً تمام مواد محرمانه ای را که ممکن است از کاخ سفید بیرون آورده شده باشد، بازیابی کرده است.

عدم تمایل آشکار ترامپ تاکنون به همکاری، این وزارتخانه را در موقعیت دشواری قرار می دهد که باید از میان مجموعه ای از گزینه های دشوار تصمیم بگیرد، از جمله اینکه آیا از تلاش برای به دست آوردن اسناد، صدور احضاریه برای آنها، دریافت حکم بازرسی دیگر یا اصرار بر آن دست بکشد. تا ترامپ با سوگند تصدیق کند که تمام موادی را که در اختیار دارد تحویل داده است.

پوشه‌های خالی در جریان بازرسی مار-آ-لاگو به همراه 40 پوشه خالی دیگر یافت شدند که حاوی اسناد حساسی بودند که باید «به منشی کارکنان/دستیار نظامی» بازگردانده شوند. ماموران پوشه های خالی را به همراه هفت سند که به عنوان “فوق محرمانه” مشخص شده بودند را در دفتر ترامپ پیدا کردند. محققان همچنین 11 مورد دیگر را که به عنوان “فوق محرمانه” علامت گذاری شده بودند را در یک اتاق انبار پیدا کردند.

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

باب لیت، وکیل باسابقه امنیت ملی، گفت که وزارت دادگستری چندین گزینه برای اجرای حکم بازرسی دیگر دارد. یکی از این موارد این است که در دعوای دادگاهی که در جریان است بر سر اسناد، درخواستی ارائه کنیم و به دنبال بازگرداندن مدارک یا بیانیه ای تحت سوگند ترامپ مبنی بر بازگرداندن همه اسناد باشد. لیت گفت با انجام این کار، وزارتخانه می تواند ترامپ را به گوشه ای برگرداند.

این آژانس گفت که ممکن است عواقب قانونی برای آن دسته از افرادی که نتوانند سوابق ریاست جمهوری را بازگردانند، از جمله پیام های مربوط به کار از حساب های ایمیل شخصی داشته باشد.

به نظر می رسد سؤالات طولانی اسناد مفقود شده بخشی از مسئله بزرگتری است که وزارت دادگستری و آرشیو ملی با کاخ سفید ترامپ مواجه هستند، که به طور معمول قوانین مربوط به نگهداری سوابق فدرال را زیر پا می گذارد.

لیت گفت: «آنها می توانند به دادگاه بگویند که به جای درخواست حکم بازرسی، این موضوع را به دادگاه می آوریم. هدف این است که ترامپ را وادار به ثبت نام کند، زیرا او سابقه گفتن چیزهایی خارج از دادگاه را دارد که برای آنها ثبت نام نمی کند.»

اطلاع رسانی از سوی این وزارتخانه باعث ایجاد شکاف در میان وکلای ترامپ در مورد نحوه واکنش شد، به طوری که یکی از اردوگاه ها یک رویکرد همکاری را شامل می شود که شامل وارد کردن یک شرکت خارجی برای انجام جستجوی بیشتر برای اسناد و دیگری توصیه به ترامپ برای حفظ موضع جنگجویانه تر است.

او گفت که نحوه پیشبرد این بخش احتمالاً تحت تأثیر این است که آیا این وزارتخانه معتقد است اسناد مورد بحث بسیار حساس هستند یا خیر.

اما سایر وکلای حلقه ترامپ – که برای اتخاذ موضع خصمانه‌تر در برخورد با وزارت دادگستری استدلال کرده‌اند – با رویکرد کیسه مخالفت کردند. به گفته یک فرد آشنا، آنها ترامپ را از این ایده منصرف کردند و او را تشویق کردند که موضع تهاجمی خود را در قبال مقامات حفظ کند.

وزارت دادگستری در این پرونده گفت: “به نظر می رسد که این دستور FBI و DOJ را از بررسی بیشتر سوابق برای تشخیص هر گونه الگوی در انواع سوابق حفظ شده منع می کند، که می تواند منجر به شناسایی سایر پرونده هایی شود که هنوز گم شده اند.”

به گفته دو نفری که در این مورد مطلع شده اند، یک مقام ارشد وزارت دادگستری در هفته های اخیر به وکلای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گفته است که این وزارت معتقد است که وی تمام اسنادی را که هنگام خروج از کاخ سفید گرفته است، پس نداده است.

از جمله جرایم احتمالی که این اداره در جستجوی حکم جستجو برای مار-آ-لاگو به آن اشاره کرد، انسداد بود.