مطالعه جدید نشان می دهد که چین در تحقیق بر روی 37 مورد از 44 فناوری حیاتی و نوظهور، “پیشتر خیره کننده” نسبت به آمریکا دارد.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که چین در تحقیق 37 مورد از 44 فناوری حیاتی و نوظهور، «پیشتر خیره‌کننده» نسبت به آمریکا دارد.جیسون لی / رویترز

  • ASPI دریافت که برای چند رشته، همه 10 موسسه تحقیقاتی برتر جهان در چین هستند و مجموعاً 9 برابر بیشتر از کشور رتبه دوم – که در بسیاری از موارد ایالات متحده است – مقالات تحقیقاتی با تاثیرگذاری بالا تولید می کنند. ASPI گفت، چین به ویژه در فناوری‌های دفاعی و فضایی برتری دارد.

    ASPI گفت که رهبری چین محصول “طراحی عمدی و برنامه ریزی سیاست بلندمدت” توسط دولت رئیس جمهور شی جین پینگ و کسانی است که قبل از او آمده اند.

    پیشروی تحقیقاتی چین در این بخش ها می تواند پیامدهایی برای کشورهای دموکراتیک داشته باشد.

این امر می‌تواند نه تنها توسعه و کنترل فناوری، بلکه قدرت و نفوذ جهانی را به یک کشور مستبد تغییر دهد که در آن توسعه، آزمایش و استفاده از فناوری‌های نوظهور، حیاتی و نظامی آشکار و شفاف نیست و نمی‌توان آن را مورد بررسی قرار داد. جامعه مدنی و رسانه‌های مستقل.»

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

ASPI در گزارش خود اعلام کرد که دومین اقتصاد بزرگ جهان در تحقیقات 37 از 44 فناوری حیاتی و نوظهور در بخش های دفاعی، فضایی، انرژی و بیوتکنولوژی – از جمله تحقیق در مورد موتورهای هواپیماهای پیشرفته، پهپادها و باتری های الکتریکی – پیشرو ایالات متحده است. گزارش پنجشنبه وزارت امور خارجه آمریکا تا حدی بودجه این مطالعه را تامین کرد.

این فناوری‌های حیاتی و نوظهور طیفی از بخش‌ها از جمله دفاع، فضا و انرژی را در بر می‌گیرند.

  • نویسندگان گزارش هشدار دادند که تسلط تحقیقاتی چین در بخش های استراتژیک می تواند پیامدهای نامطلوبی برای کشورهای دموکراتیک داشته باشد.

    چین در تحقیق بر روی 37 فناوری از 44 فناوری کلیدی که توسط یک اتاق فکر استرالیایی ردیابی شده است، پیشتاز ایالات متحده است.

  • ASPI از دولت‌های سراسر جهان می‌خواهد که برای رسیدن به چین، همکاری و سرمایه‌گذاری بیشتری در تحقیقات داشته باشند. همچنین اقداماتی مانند غربالگری ویزا برای بازدیدکنندگان از مراکز تحقیقاتی را برای محدود کردن «انتقال غیرقانونی فناوری» به چین توصیه کرد و گفت که دولت‌ها باید «محدودیت‌های محدود» را برای تحرکات محققانی که در بخش‌های استراتژیک متخصص هستند، در نظر بگیرند.

    ASPI گفت: «به‌کارگیری پرسنل برای رهبری برنامه‌های تحقیقاتی، به‌عنوان مثال، در فناوری‌های مرتبط با دفاع در کشورهای متخاصم، تهدیدی آشکار برای امنیت ملی یک کشور است». این سازمان افزود که خطرات جدی امنیت ملی باید قبل از اعمال محدودیت‌های جابه‌جایی شناسایی شوند زیرا باید با حق آزادی حرکت افراد سنجیده شوند.

    در این گزارش که توسط جیمی گایدا، تحلیلگر ارشد این موسسه رهبری می‌شود، آمده است: «دموکراسی‌های غربی در حال از دست دادن رقابت جهانی فناوری، از جمله رقابت برای پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی هستند».

    xi jinping

    سفارت چین در واشنگتن دی سی بلافاصله به درخواست اینسایدر برای اظهار نظر پاسخ نداد.

    در کوتاه مدت، سرب می تواند به چین اجازه دهد تا “در عرضه جهانی برخی از فن آوری های حیاتی نقش بسته باشد.” در بلندمدت، موقعیت پیشرو چین می‌تواند آن را به برتری در تقریباً همه بخش‌ها، از جمله فناوری‌هایی که هنوز وجود ندارند، بر اساس ASPI سوق دهد.

    به گفته اندیشکده مستقل استرالیایی انستیتوی سیاست استراتژیک مستقر در کانبرا یا ASPI، چین در تحقیقات با تاثیرگذاری بالا در زمینه فناوری‌های حیاتی و نوظهور، پیشتازی خیره‌کننده از ایالات متحده دارد.