رقابت‌های کلیدی قانون‌گذاری ایالتی به نفع جمهوری‌خواهان است، علی‌رغم هزینه‌های هنگفت دموکرات‌ها به نفع جمهوری‌خواهان، علی‌رغم هزینه‌های انبوه دموکرات‌ها

قانونگذاران ایالتی اغلب در گرمای فصل مبارزات انتخاباتی نادیده گرفته می شوند، با این حال قوانینی که در آنجا تدوین می شوند، به همان اندازه، اگر نگوییم بیشتر، بر زندگی روزمره افراد عادی تأثیر می گذارند تا قوانینی که کنگره تصویب کرده است.

دونالد ترامپ در 6 ژانویه 2021 با حامیان ایلیپس در نزدیکی کاخ سفید صحبت می کند. (ماندل نگان/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

اما جمهوری‌خواهان ممکن است در کانزاس، جایی که جمهوری‌خواهان در حال حاضر مجلس قانونگذاری را کنترل می‌کنند و تلاش می‌کنند تا لورا کلی، فرماندار فعلی دموکرات را که پولیتیکو به‌عنوان «آسیب‌پذیرترین رئیس‌جمهور در انتخابات امسال» رتبه‌بندی کرده است، برکنار کنند.

گرچن ویتمر فرماندار میشیگان در حال ایراد سخنانی در دیترویت. (کنت نیشیمورا/لس آنجلس تایمز از طریق گتی ایماژ)

اما تا کنون، بازده کمی برای دموکرات ها وجود داشته است. تنها 10 اتاق از 99 اتاق در سراسر کشور چندین ماه پیش توسط یک تحلیلگر رقابتی تشخیص داده شد و طبق آخرین رتبه‌بندی‌ها، این تعداد احتمالاً کاهش یافته است.

دموکرات ها یک سال پیش به یاهو نیوز گفتند که قصد دارند یک فشار سازمان یافته برای انتخاب اعضای بیشتری از حزب خود در مجالس ایالتی انجام دهند. و دو گروه خارجی حدود 80 میلیون دلار برای انجام این چرخه هزینه می کنند.

مجالس ایالتی نیز نقش مهمی در تایید نتایج انتخابات در اکثر ایالت ها دارند. تأیید نتایج انتخابات در گذشته تا حد زیادی عاری از نمایش بود، اما این در سال 2020 تغییر کرد، زمانی که جمهوری خواهان در چند ایالت سعی کردند رای دهندگان جعلی را از طریق قانونگذاران ایالتی به کنگره بفرستند.

دونالد ترامپ

در طول تابستان، رای دهندگان کانزاس با اکثریت قاطع تلاش جمهوری خواهان برای اجازه دادن به قانونگذار ایالتی برای محدود کردن سقط جنین را رد کردند و به طرفداران کلی امیدوار شد. اما او هنوز در رقابتی نزدیک با درک اشمیت، دادستان کل جمهوریخواه است.

اگر جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس مین را کسب کنند، دموکرات‌ها از کنترل کامل مجلس قانون‌گذاری محروم خواهند شد. مانند اورگان، مین نیز یکی از 14 ایالتی است که دموکرات ها در حال حاضر دارای سه گانه هستند: کنترل مجلس نمایندگان، سنا و فرمانداری.

اگر گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان برای دومین بار پیروز شود، این امر به دموکرات ها سدی در برابر هر گونه شیاد پس از انتخابات در مجلس قانونگذاری ایالتی خواهد داد.

وقتی نوبت به تهدیدات دموکراسی از سوی منکران انتخابات می‌شود، احتمالاً بزرگ‌ترین آنها در آریزونا قرار دارد، جایی که به نظر می‌رسد کنترل قوه مقننه کاملاً در دست جمهوری‌خواهان است و طبق سی‌نالیسیس بعید است که تغییر کند.

علاوه بر این، از 10 اتاق رقابتی، تنها 3 اتاق تحت کنترل جمهوری خواهان هستند و 7 اتاق دیگر در اختیار دموکرات ها هستند، به این معنی که آنها بیشتر در حال بازی دفاعی هستند.

در آریزونا، کری لیک، نامزد جمهوری خواه فرمانداری و مارک فینچم، نامزد وزیر امور خارجه، دو تن از آشکارترین و تهاجمی ترین مروج «دروغ بزرگ» ترامپ هستند که در سال 2020 فریب خورده است.

بسته اصلاحی ECA ابهامات موجود در قانون را که به بازیگران بد فضایی برای دخالت در نتایج انتخابات می دهد، روشن می کند و به دادگاه های فدرال در مورد اختلافات بر سر مجموع آرا، حرف آخر را می دهد.

نامزد جمهوری خواهان برای فرمانداری دریاچه کاری آریزونا. (برایان اسنایدر/رویترز)

از میان پنج مجلس برتر، طبق رتبه بندی CNalysis، چهار اتاق در حال حاضر در اختیار دموکرات ها هستند و در خطر تغییر کنترل به جمهوری خواهان هستند. این چهار عبارتند از مجلس مین، مینه سوتا، خانه آلاسکا و – تا حدودی تکان دهنده – سنای اورگان.

و تلاش های بلندمدت حزب جمهوری خواه همچنان نتیجه می دهد. بر اساس کنفرانس ملی قانونگذاران ایالتی، جمهوری خواهان در حال حاضر کنترل 30 مجلس قانونگذاری ایالتی را در دست دارند که تنها 17 مجلس برای دموکرات ها است. علاوه بر این، جمهوری‌خواهان کنترل 23 فرمانداری را در ایالت‌هایی که در آن‌ها قوه مقننه را نیز در دست دارند، در دست دارد که به آن «تریفکتا» می‌گویند. دموکرات ها فقط 14 ترفکتا دارند.

بدون شک، لایحه‌ای در قانون‌گذاری کانزاس برای اعمال محدودیت‌های بیشتر وجود خواهد داشت. [on abortion]کلی به نیویورک تایمز گفت. «اگر من در مقام باشم، می توان آن را وتو کرد. اگر رقیب من سر کار باشد، قانون خواهد شد.»



منبع

Chaz Nuttycombe، مدیر اجرایی CNalysis به Yahoo News گفت: «اورگان جالب خواهد بود. رقابت برای فرمانداری اورگان به سمت نامزد جمهوری خواه کریستین درازان متمایل است و CNalysis حتی به جمهوری خواهان شانس 26 درصدی برای تصاحب مجلس نمایندگان و 39 درصد شانس برای به دست آوردن کنترل سنای ایالت یا به دست آوردن یک تساوی در مجلس فوقانی را می دهد.

علائم رای گیری

در مجلس سنای میشیگان، شش ناحیه به‌عنوان توس‌آپ رتبه‌بندی می‌شوند. هشت مسابقه برای خانه مین وجود دارد که توسط CNalysis به‌عنوان بازی‌های پرتاب رتبه‌بندی شده‌اند. حداقل 11 کرسی دیگر رقابتی است.

بزرگ‌ترین تهدید برای جمهوری‌خواهان سه‌گانه ممکن است در اوکلاهاما باشد، جایی که کوین استیت، فرماندار فعلی جمهوری‌خواه، با چالش سختی از سوی جوی هافمایستر، رقیب دموکرات، مواجه است.

اما گروه‌های خارجی دموکرات نیز ده‌ها میلیون دلار با تمرکز بر سنای آریزونا و سنای میشیگان هزینه می‌کنند.

به عبارت دیگر، چشم‌انداز کنترل کامل جمهوری‌خواهان بر حکومت ایالتی در اورگان آبی عمیق – جایی که پرزیدنت بایدن در سال 2020، رئیس‌جمهور سابق ترامپ را با 16 امتیاز شکست داد – قابل قبول است، اگرچه هنوز برای جمهوری‌خواهان یک صعود سربالایی است.

به نظر نمی رسد که دموکرات ها امسال این اعداد را تا این حد افزایش دهند.

محل رای گیری زودهنگام در آتلانتا. (ناتان پوسنر/ خبرگزاری آنادولو از طریق گتی ایماژ)

CNalysis در انتخابات مجلس آلاسکا تنها سه رکود می بیند. در سنای اورگان، CNalysis چهار مسابقه را رقابتی ارزیابی می کند.

اگر کنگره در اواخر سال جاری اصلاحاتی را در قانون شمارش انتخابات تصویب کند، احتمالاً راه‌های قانونی برای شیطنت جمهوری‌خواهان در آریزونا، و همچنین سایر ایالت‌ها، به شدت محدود خواهد شد.

اما برای بسیاری از آمریکایی ها، نادیده گرفتن انتخابات برای انتخابات مجلس ایالتی دیگر یک گزینه نیست. تصمیم دادگاه عالی برای لغو رو در مقابل وید در تابستان گذشته، آنها را بر روی ساختمان های ایالتی متمرکز کرده است، جایی که اکنون قوانین سقط جنین در حال تصمیم گیری است.

در خانه مینه سوتا، 11 کرسی وجود دارد، در حالی که 6 صندلی دیگر رقابتی به نظر می رسد.

گرچن ویتمر فرماندار میشیگان

اما در حالی که دموکرات‌ها همچنان در تلاش هستند تا تلاش‌های خود را در اطراف مجالس ایالتی بسیج کنند، کنترل آنها بیش از یک دهه است که تمرکز اصلی حزب جمهوری‌خواه بوده است. جمهوری خواهان در سال های منتهی به انتخابات میان دوره ای 2010 تلاش هایی را برای به دست گرفتن قدرت در خانه های ایالتی آغاز کردند که در بسیاری از موارد به آنها اجازه داد تا پس از سرشماری آن سال مناطق کنگره را به نفع خود ترسیم کنند.

در مینه‌سوتا، اگر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان پیروز شوند، تا زمانی که سنا را حفظ کنند، کنترل کامل قوه مقننه را به آنها می‌دهد.

در اینجا، Nuttycombe پیش بینی کرد که او فکر می کند دموکرات ها کوتاه خواهند آمد. آنها باید فقط سه کرسی را برگردانند، اما او فکر می کند که همه آنها را نخواهند برد. CNalysis شانس دموکرات ها برای حضور در مجلس سنای میشیگان را 39 درصد ارزیابی می کند.

دریاچه کاری

برای دموکرات‌ها، بزرگ‌ترین فرصت برای گرفتن مجلس از جمهوری‌خواهان در میشیگان است، جایی که سنای ایالت در حال تصاحب است.