دادستان کل آریزونا از دادگاه خواست تا ممنوعیت سقط جنین را رفع کند

برنوویچ در بیانیه ای گفت: “ما معتقدیم این بهترین و دقیق ترین حالت قانون است.” ما می دانیم که این یک موضوع مهم برای بسیاری از مردم آریزونا است و امیدواریم دادگاه شفافیت و یکنواختی را برای ایالت ما فراهم کند.

گیل دیدی، وکیل مرکز حقوق باروری، در بیانیه ای گفت: “این افتضاح است که دادستان کل آریزونا تلاش می کند این قانون زامبی ها را که مدت هاست مسدود شده است احیا کند.” نباید توسط یک قانون صد ساله و سخت دیکته شود.»

فینیکس (AP) – دادستان کل جمهوریخواه آریزونا روز چهارشنبه از دادگاه خواست تا حکمی را که مانع اجرای قانونی است که تمام سقط جنین ها را ممنوع می کند، به جز زمانی که جان مادر در خطر است، لغو کند.

بایگانی دادستان کل مارک برنوویچ از دادگاهی در توسان می خواهد که حکمی را که مدت کوتاهی پس از حکم دادگاه عالی ایالات متحده در پرونده Roe v. Wade در سال 1973 مبنی بر اینکه سقط جنین یک حق قانونی است، لغو کند.

در پرونده دادگاه دادستان کل، دستیار دادستان کل بو رویسدن سوم تاریخچه حکمی را که قانون قدیمی سقط جنین را مسدود می کرد، بیان کرد.

کمتر از سه هفته بعد، دادگاه عالی ایالات متحده در مورد رو رای داد و دادگاه تجدیدنظر حکم قبلی خود را لغو کرد. سپس قانون برای همیشه مسدود شد.

دادگاه عالی محافظه کار جدید ماه گذشته این تصمیم را لغو کرد و تصمیم گیری در مورد نحوه تنظیم سقط جنین را دوباره به ایالت ها واگذار کرد. ممنوعیت تقریباً کامل سقط جنین در آریزونا حداقل از سال 1901 در کتاب ها وجود داشته است، و برنوویچ گفت با لغو روئه، اکنون باید قابل اجرا باشد.

گروه های حامی سقط جنین، برنوویچ را به دلیل حرکت برای اجازه مجدد اجرای ممنوعیت قبل از ایالت مورد انتقاد قرار دادند.

آریزونا همچنین یک ممنوعیت 15 هفته ای دارد که داگ دوسی، فرماندار جمهوری خواه آن را در ماه مارس امضا کرد و او اصرار داشت که این ممنوعیت بر ممنوعیتی که برنوویچ می خواهد اجرا کند، اولویت دارد. اما قانون ممنوعیت 15 هفته ای به طور خاص گفت که قانون 1901 را لغو نمی کند.

یک قاضی فدرال روز دوشنبه این قانون را پس از اینکه گروه‌های حقوق سقط جنین با موفقیت استدلال کردند که بر خلاف قانون اساسی مبهم است، مسدود کرد. قاضی موافقت کرد که مشخص نیست ارائه دهندگان سقط جنین در صورت انجام سقط جنین غیر قانونی چه قوانین کیفری را زیر پا می گذارند.

برنوویچ که نامزد انتخابات مجلس سنای ایالات متحده است، اواخر ماه گذشته اعلام کرد که ممنوعیت سقط جنین قدیمی قابل اجرا است و او به دنبال لغو این دستور خواهد بود.

این پرونده در سال 1971 شروع شد، دو سال قبل از اینکه رو به دادگاه تحویل داده شود، زمانی که شعبه توسان Planned Parenthood، چندین پزشک و زنی که خواهان سقط جنین بود برای لغو قانون شکایت کردند. یک قاضی محاکمه در دادگاه عالی شهرستان پیما در سال بعد حکم داد که جنین از حقوق حمایت شده در قانون اساسی برخوردار نیست و قانون منع سقط جنین همچنین حقوق پزشکان را برای انجام طبابت آن گونه که صلاح می‌دانند نقض می‌کند.

ارائه دهندگان در سراسر ایالت پس از رأی دادگاه عالی در 24 ژوئن، سقط جنین را متوقف کردند و گفتند که ادامه دادن با ممنوعیت قدیمی هنوز در کتاب ها و قانون 2021 که همه حقوق را به کودکان پیش از تولد نیز در بازی اعطا می کند بسیار خطرناک است.

دادگاه استیناف آریزونا این حکم را لغو کرد و استدلال دادگاه بدوی مبنی بر اینکه ممنوعیت سقط جنین خلاف قانون اساسی است را رد کرد و گفت که می توان آن را اجرا کرد.

رویسدن خاطرنشان کرد که «مقام‌گذاری، با این حال، با اعلام این که این قوانین مغایر با قانون اساسی هستند موافقت نکرد، بلکه گام‌های مثبتی برای اطمینان از اعتبار تداوم آن‌ها در صورت رد شدن «رو» برداشت.

هنوز تاریخی برای شنیدن درخواست برنوویچ تعیین نشده است.



منبع

قوه مقننه در سال 1977 ممنوعیت قبل از دولت را مجدداً به اجرا درآورد و امسال گفت که هنوز پس از 15 هفته ممنوعیت سقط جنین را تصویب کردند. طبق پرونده روز چهارشنبه دادگاه، هدف این بود که اطمینان حاصل شود که اگر Roe v. Wade لغو شود، قابل اجرا خواهد بود.

در حکم دادگاه تجدیدنظر آمده است: «شکایات شاکیان از قوانین سقط جنین مخصوصاً در حوزه‌ای است که قوه مقننه در اختیار دارد و هر مشکلی در رابطه با سقط جنین باید توسط آن نهاد حل شود». ما فقط می توانیم تکرار کنیم که ما یک قانونگذار فوق العاده نیستیم.

دیدی گفت که تصمیم دادگاه عالی برای لغو رو، باعث “هرج و مرج مطلق” در آریزونا و سایر ایالت‌ها با قانون‌گذاران جمهوری‌خواه شده است که قبلاً محدودیت‌های غیرقابل اجرا سقط جنین بر روی کتاب‌ها اعمال کرده‌اند. مبارزات دادگاهی متعددی برای جلوگیری از “قوانین ماشه” طراحی شده برای ممنوعیت سقط جنین در صورت سقوط رو در جریان است یا مخالفت به اصطلاح “قوانین زامبی” مانند آریزونا که قبل از رو.