آمریکا و انگلیس پس از توقیف ایران، رزمایش پهپاد در خلیج فارس برگزار کردند

مانور پهپادها – و تعهد آمریکا به ادامه حرکت آنها – در حالی انجام می شود که تنش ها بین ایالات متحده و ایران در دریاها در بحبوحه بن بست مذاکرات بر سر توافق هسته ای شکست خورده آن با قدرت های جهانی و در حالی که اعتراضات جمهوری اسلامی را فرا گرفته است، همچنان بالاست.

___

هاوکینز گفت: «به‌رغم رویدادهای اخیر، ما این سیستم‌ها را با خیال راحت، مسئولانه و مطابق با قوانین بین‌المللی کار می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد».

اما ایران که مدت‌ها حضور آمریکا در منطقه را برابر با گشت‌زنی در خلیج مکزیک می‌دانست، به پهپادها با تردید نگاه می‌کند. در ماه اوت و سپتامبر، نیروهای منظم و شبه‌نظامی ایران، Saildrones را هم در خلیج فارس و هم در دریای سرخ توقیف کردند، بدون اینکه مدرکی ارائه کنند که پهپادها برای کشتی‌های مجاور خطر دارند.

هاوکینز به آسوشیتدپرس گفت: «مهم نیست چه نیروهایی دارید، نمی‌توانید همه آن‌ها را پوشش دهید. “شما باید این کار را به روشی مشارکتی و نوآورانه انجام دهید.”

دبی، امارات متحده عربی (AP) – نیروی دریایی آمریکا روز جمعه یک رزمایش پهپاد مشترک با بریتانیا در خلیج فارس برگزار کرد و همان کشتی‌های تجسسی بدون سرنشینی را آزمایش کرد که ایران در ماه‌های اخیر دو بار در خاورمیانه توقیف کرده است.

پهپادها به دنبال هدفی در دریاها بودند، سپس تصاویر ثابتی را که دوربین های آن گرفته بودند به کشتی های جنگی و مرکز فرماندهی ناوگان پنجم در پادشاهی جزیره بحرین ارسال کردند. در آنجا یک سیستم هوش مصنوعی از طریق عکس ها کار می کرد.

نیروی دریایی آمریکا در این اطلاعیه اعلام کرد: «نیروی دریایی آمریکا (پهپادها) دارایی دولت ایالات متحده است و به طور قانونی در آب‌های بین‌المللی و از طریق تنگه‌ها مطابق با حقوق و آزادی‌های شناخته‌شده بین‌المللی فعالیت خواهد کرد. هر گونه دخالت در نیروی دریایی آمریکا (پهپادها) نقض هنجارهای حقوق بین‌المللی دریایی تلقی خواهد شد.

جان گامبرل را در توییتر در www.twitter.com/jongambrellAP دنبال کنید.





منبع

ناوگان پنجم سال گذشته گروه ضربت 59 بدون سرنشین خود را راه اندازی کرد. پهپادهای استفاده شده توسط نیروی دریایی شامل پهپادهای نظارت هوایی فوق العاده استقامتی، کشتی های سطحی مانند Sea Hawk و Sea Hunter و پهپادهای کوچکتر زیر آب هستند که شبیه اژدر هستند.

رسانه های دولتی ایران برگزاری رزمایش روز جمعه را تایید نکردند. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

کشتی‌ها قرار است ردیاب‌های AIS خود را روشن نگه دارند، اما کشتی‌های ایرانی به طور معمول ردیاب‌های خود را خاموش می‌کنند تا تحرکات خود را پنهان کنند، زیرا تهران با تحریم‌های بین‌المللی به دلیل برنامه هسته‌ای و نقض حقوق بشر خود مواجه است.

Cmdr گفت: رزمایش روز جمعه شامل دو ناو جنگی آمریکایی و بریتانیایی در خلیج فارس و همچنین سه Saildrone Explorer بود. تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در خاورمیانه.

اما مورد توجه ویژه نیروی دریایی، Saildrone Explorer بوده است، یک پهپاد تجاری موجود که می تواند برای مدت طولانی در دریا بماند. این برای منطقه ای که حدود 8000 کیلومتر (5000 مایل) خط ساحلی از کانال سوئز، پایین دریای سرخ تا خلیج عمان، تنگه هرمز و به خلیج فارس دارد، بسیار مهم است.

نیروی دریایی بر برنامه خود برای ادامه عملیات پهپادها در اطلاعیه‌هایی که از روز پنجشنبه برای کشتی‌ها و ملوانان منطقه ارسال می‌شود، تأکید کرد. این پهپادها به پخش مکان خود از طریق ردیاب های سیستم شناسایی خودکار خود ادامه خواهند داد.

این سرزمین وسیعی است که دامنه دسترسی نیروی دریایی و متحدانش را در بر می گیرد و در بحبوحه فروپاشی توافق اتمی شاهد یک سری حملات بوده است. همچنین برای حمل و نقل جهانی و عرضه انرژی حیاتی است، زیرا یک پنجم کل نفت مبادله شده از تنگه هرمز می گذرد.

این رزمایش در حالی انجام می شود که نیروی دریایی ایالات متحده به طور جداگانه به کشتی های تجاری در خاورمیانه گفته است که به استفاده از پهپادها در منطقه ادامه خواهد داد و نسبت به مداخله در عملیات آنها هشدار داد.

ایران در نهایت پهپادها را پس از ورود نیروی دریایی آمریکا به سایت ها رها کرد. دوربین های Saildrones درگیر در حادثه دریای سرخ ناپدید شدند.