پوتین در گوشه ای از اوکراین، کنفرانس خبری سالانه را کنار گذاشت

پوتین دستور تهاجم به اوکراین را در 24 فوریه صادر کرد و گفت که هدف آن “غیر نظامی کردن” و “غیره زدایی” این کشور است و با استناد به امتناع ناتو از ارائه ضمانت هایی به روسیه مبنی بر دعوت از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف، خودداری کرد. اوکراین و بسیاری از کشورهای جهان حمله روسیه به همسایه خود را به عنوان یک اقدام تجاوزکارانه بی دلیل محکوم کردند.

در ماه سپتامبر، اوکراین بخش‌های زیادی از زمین در شمال شرقی منطقه خارکف را پس گرفت و ماه گذشته کنترل شهر بندری استراتژیک خرسون در جنوب را بازپس گرفت.

پوتین هفته گذشته در اعتراف نادری مبنی بر اینکه مبارزات انتخاباتی در اوکراین بیش از حد انتظار او طول می کشد، اعتراف کرد که پایان دادن به “عملیات نظامی ویژه” خود می تواند یک “فرآیند طولانی” باشد. وی در عین حال مدعی شد که کمپین طبق برنامه پیش می رود و به اهداف خود می رسد.

پوتین همچنین تاکنون نتوانسته است نطق تلویزیونی دولت ملت را به پارلمان ارائه کند، سخنرانی ای که طبق قانون اساسی کشور موظف است هر سال ایراد کند.

در این بیانیه آمده است: «اگرچه تقریباً مطمئناً سؤالات معمولاً از قبل بررسی می شوند، لغو لغو احتمالاً به دلیل افزایش نگرانی در مورد شیوع احساسات ضد جنگ در روسیه است. «مقامات کرملین تقریباً به طور حتم نسبت به احتمال ربوده شدن هر رویدادی با حضور پوتین با بحث غیرمجاز درباره «عملیات نظامی ویژه» بسیار حساس هستند.

عباس گالیاموف، تحلیلگر سیاسی در یک تفسیر ویدئویی گفت که پوتین کنفرانس خبری سالانه را لغو کرد زیرا “از نظر استراتژی چیزی برای گفتن ندارد.”

کرملین تاریخی برای سخنرانی پوتین تعیین نکرده است.



منبع

کنفرانس خبری سالانه توسط کرملین برای صیقل دادن تصویر پوتین استفاده شده است. این برنامه که به شدت مدیریت می شد و به صورت زنده از تلویزیون پخش می شد تا 4 ساعت و نیم به طول انجامید و پوتین در مورد طیف گسترده ای از مسائل سیاست داخلی و خارجی صحبت می کرد.

وزارت دفاع بریتانیا در توضیحی در توییتر نوشت: «کنفرانس مطبوعاتی به یک نقطه ثابت در تقویم مشارکت عمومی پوتین تبدیل شده است و اغلب به عنوان فرصتی برای نشان دادن صداقت فرضی پوتین استفاده شده است».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه تایید کرد که پوتین برای اولین بار در 10 سال گذشته کنفرانس خبری سالانه را برگزار نخواهد کرد. او درباره دلیل آن توضیحی نداد، اما بسیاری از مفسران آن را به عدم تمایل رهبر روسیه برای مواجهه با سؤالات ناخوشایند در مورد آنچه او «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین می‌خواند، نسبت دادند.

کرملین هرگونه انتقاد از اقدامات خود در اوکراین را از سوی اردوگاه لیبرال ضد جنگ، بسته و رسانه‌های منتقد را مسدود کرده و انتشار هرگونه اطلاعاتی را که با دیدگاه رسمی متفاوت است، جرم انگاری کرده است. اما با انتقاد شدید فزاینده‌ای از سوی تندروهای روسیه مواجه شده است که رئیس‌جمهور را ضعیف و بلاتکلیف خوانده و خواستار تشدید حملات به اوکراین شده‌اند.

بسیج 300,000 نیروی ذخیره که پوتین در ماه سپتامبر دستور داد تا کنون نتوانسته سرنوشت روسیه را در میدان جنگ تغییر دهد. دستور بسیج صدها هزار نفر از روس ها را به فرار به خارج از کشور واداشت تا از استخدام سربازگیری نکنند، و کسانی که فراخوانده شده اند از کمبود آشکار تجهیزات و تدارکات خبر داده اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه کنفرانس خبری ماراتن پایان سال خود را در این ماه برگزار نخواهد کرد و این یک شکست در سنت دیرینه است که ناظران آن را به نگرانی کرملین در مورد یک رشته شکست در میدان جنگ نسبت می‌دهند.

در میان یک رشته شکست‌های نظامی در اوکراین، پوتین برنامه سالانه دیگری را به نمایش گذاشت، یک برنامه تلویزیونی که در آن از مردم سؤال می‌کند تا وجهه پدر ملت خود را تقویت کند.

پوتین و مقامات او امیدوار بودند ارتش اوکراین را ظرف چند روز سرکوب کنند، اما مقاومت شدید اوکراینی به سرعت این نقشه ها را از مسیر خود خارج کرد. پس از تلاش ناموفق برای تصرف سریع پایتخت اوکراین، نیروهای روسی در ماه مارس از مناطق اطراف کیف عقب نشینی کردند.