پس از آزادی گرینر، قانونگذاران ایالات متحده خواستار روز “گروگان ملی” هستند

رئیس جمهور جو بایدن روز پنجشنبه از مبادله زندانیان با گرینر – دارنده دو مدال طلای المپیک و انجمن ملی بسکتبال زنان – و فروشنده اسلحه ویکتور بوت خبر داد.

حامیان این اقدام همچنین شامل سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو و نمایندگان هیلی استیونز، دموکرات، و فرنچ هیل، جمهوری‌خواه هستند.

9 مارس روز ناپدید شدن رابرت لوینسون در ایران در سال 2007 است و در سال 2020 به طور غیابی مرده اعلام شد.

ایالات متحده آمار رسمی برای تعداد شهروندان خود در خارج از کشور ارائه نمی کند، اما بنیاد میراث جیمز دبلیو فولی، که به نام یک روزنامه نگار آمریکایی ربوده شده و کشته شده در سوریه نامگذاری شده است، می گوید که بیش از 60 شهروند آمریکایی به ناحق در حدود بازداشت شده اند. 18 کشور

(گزارش توسط پاتریشیا زنگرل؛ ویرایش توسط دان دورفی و بردلی پرت)



منبع

دستگیری گرینر در ماه فوریه در مسکو به اتهام در اختیار داشتن کارتریج های ویپ حاوی روغن شاهدانه باعث افزایش حمایت طرفداران، افراد مشهور و سیاستمدارانی شد که خواستار آزادی وی و انتقاد از دولت بایدن به دلیل انجام ندادن بیشتر آن بودند.

کریس کونز، سناتور دموکرات، یکی از حامیان اصلی این لایحه، در بیانیه ای گفت: «آزادی بریتنی گرینر و حبس ناعادلانه او تنها بر لزوم ادامه تلاش کنگره برای حفاظت از جان آمریکایی هایی که به ناحق بازداشت شده اند تأکید کرده است.

نوشته پاتریشیا زنگرل

بر اساس متنی که رویترز مشاهده کرده است، این لایحه به دنبال آن است که 9 مارس را «روز ملی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان متخلف» نامگذاری کند تا توجه بیشتر به آمریکایی‌هایی که به ناحق در خارج از کشور نگهداری می‌شوند را جلب کند و بر فشار برای بازگرداندن آن‌ها به خانه فوریت بیفزاید.

دولت نتوانست آزادی تفنگدار سابق پل ویلان را که در سال 2020 به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی شد، تضمین کند.

این لایحه پرچم رسمی “گروگان و بازداشتی” را ایجاد می کند، مشابه پرچم سیاه و سفید POW-MIA که در سال 1972 برای جلب توجه آمریکایی هایی که در دوران جنگ ویتنام در آسیای جنوب شرقی اسیر یا مفقود شده بودند، تصویب شد.

واشنگتن (رویترز) – چند روز پس از آزادی بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال آمریکایی از حبس در روسیه، قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه ایالات متحده قانونی را روز سه شنبه ارائه خواهند کرد تا 9 مارس را به عنوان روزی سالانه برای یادآوری آمریکایی های بازداشت شده در خارج از کشور معرفی کنند.