هفته بزرگی برای روابط آمریکا و مکزیک که به نشست آمریکای شمالی می رسد

مکزیک هر ماه موافقت کرد که 30000 کوبایی، نیکاراگوئه، ونزوئلایی و هائیتی را که پیاده یا شنا می کنند و به عقب برگردانده می شوند به ایالات متحده ببرد، و ایالات متحده هر ماه به 30000 نفر از این چهار کشور اجازه کار به مدت دو سال و یک مسیر قانونی ارائه می دهد. با هواپیما به ایالات متحده بیایید، حامیان مالی واجد شرایط داشته باشید و بررسی سوابق را بگذرانید. مردم این چهار کشور اکنون بیشترین مهاجرانی را تشکیل می دهند که از مرز عبور می کنند.

لوپز اوبرادور بر یکپارچگی اقتصادی آمریکای شمالی، حمایت از فقرا در قاره آمریکا و روابط منطقه‌ای که همه دولت‌ها را در موقعیت برابر قرار می‌دهد، متمرکز است.

کانادا چهارمین شریک بزرگ ایالات متحده از نظر واردات است و وزارت امور خارجه آن را “جامع ترین رابطه تجاری جهان” می نامد. ایالات متحده و کانادا بزرگترین بازار یکدیگر برای صادرات هستند و کانادا بزرگترین تامین کننده خارجی محصولات انرژی به ایالات متحده است.

شیمی بین بایدن و لوپز اوبرادور نیز دشوار است. رابطه آنها به شدت معاملاتی است و هیچ گونه گرمی و رفاقتی که بایدن با دیگر رهبران جهان دارد وجود ندارد.

رهبران کانادا و مکزیک نسبت به طرح «آمریکا بخرید» بایدن ابراز نگرانی کرده اند. و در حالی که فشار بایدن به سمت وسایل نقلیه الکتریکی به دلیل اعتبار مالیاتی برای باتری های آمریکای شمالی یک موهبت برای هر دو کشور است، اما این نگرانی وجود دارد که متحدان ایالات متحده پشت سر بگذارند.

بایدن بعدازظهر دوشنبه وارد کاخ ناسیونال در مکزیکو سیتی می شود و روسای جمهور قبل از اینکه ترودو برای صرف شام به آنها ملحق شود با هم دیدار خواهند کرد. بایدن و ترودو روز سه‌شنبه گفتگو خواهند کرد و سپس این سه نفر برای گفتگو گرد هم می‌آیند. این اولین بار از سال 2014 است که مکزیک میزبان یک رئیس جمهور ایالات متحده است.

دو رئیس جمهور به همراه جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روزهای دوشنبه و سه شنبه در مکزیکو سیتی برای نشست سران آمریکای شمالی گرد هم می آیند. حتی با وجود پیشرفت در موضوع مهاجرت، چیزهای زیادی برای بحث وجود دارد: تغییرات آب و هوایی، تولید، تجارت، اقتصاد و نفوذ بالقوه جهانی یک آمریکای شمالی که بیشتر مشارکت کننده است.

در پیش از آن سفر، بایدن از تغییر سیاست مرزی بزرگ با برکت مکزیک خبر داد که منجر به فرستادن 30000 مهاجر از چهار کشور دیگر از سوی ایالات متحده در ماه به آن سوی مرز خواهد شد. در مکزیک، نیروهای امنیتی رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، یکی از پسران رئیس سابق کارتل سینالوآ، خواکین «ال چاپو» گوزمان را دستگیر کردند و خشونتی را که 30 کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت، از بین بردند. پسر، اویدیو گوزمان، یک قاچاقچی معروف مواد مخدر است که تحت تعقیب ایالات متحده است.

لوپز اوبرادور تحسین خود از دونالد ترامپ، سلف بایدن را پنهان نکرده است. لوپز اوبرادور از نوامبر 2020 تا پس از رای گیری رسمی کالج الکترال یک ماه بعد، پیروزی بایدن در انتخابات را به رسمیت نشناخت.

از آنجایی که شرکت‌های آمریکایی پس از اختلالات زنجیره تامین، شیوع ویروس کرونا و تغییر در سیاست‌های فدرال، روابط خود با چین را مورد بازنگری قرار می‌دهند، سود خواهد برد. هم نزدیکی مکزیک به ایالات متحده و هم قراردادهای تجاری موجود، مشوقی برای کارخانه های آمریکایی خواهد بود تا به جنوب مرز منتقل شوند. بر اساس گزارش دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده، ایالات متحده در 10 ماهه اول سال 2022 بیش از 380 میلیارد دلار کالا از مکزیک وارد کرده است که سومین منبع بزرگ واردات پس از چین و اتحادیه اروپا است.

در همین حال، ایالات متحده و کانادا لوپز اوبرادور را متهم می‌کنند که تلاش می‌کند شرکت دولتی مکزیک را بر نیروگاه‌های ساخته شده توسط سرمایه‌گذاران خارجی و خصوصی ترجیح دهد، چیزی که بر اساس پیمان تجارت آزاد این سه کشور ممنوع است.

تلاش بایدن برای مقابله با مسائل امنیتی مرزی انتقادات قابل توجهی را از سوی حامیان مهاجران و گروه‌های حقوق پناهندگان به دنبال داشته است که می‌گویند این تغییرات غیرانسانی است و یادآور رویکرد تندرو ترامپ است.

کارین زیسیس از انجمن آمریکا، یک سازمان غیرانتفاعی که به آموزش، بحث و گفتگو در قاره آمریکا اختصاص دارد، گفت: “این موضوعات واقعاً مسائل پیچیده ای هستند و در یک نشست دو روزه حل نمی شوند.”

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، گفت: بایدن امیدوار است از این اجلاس برای ادامه رقابت اقتصادی آمریکای شمالی و کمک به ارتقای رشد و رفاه فراگیر استفاده کند.

تحلیلگران بانک آمریکا در ماه اکتبر تخمین زدند که در صورت بازگشت زنجیره های تامین بیشتر به آمریکای شمالی، مکزیک می تواند تجارت خود را تا 30 درصد افزایش دهد. گزارش آن‌ها اشاره می‌کند که در حال حاضر یک ضربه در تولید مکزیک وجود داشته است، زیرا سیاست‌گذاران و کسب‌وکارهای ایالات متحده به طور فزاینده‌ای بر ایجاد تجارت بیشتر به کشورهای متحد که نزدیک به مصرف‌کنندگان آمریکایی هستند، تمرکز می‌کنند.

بایدن درباره امنیت و قاچاق مواد مخدر در مکزیک و مرگ روزنامه نگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده است. ایالات متحده با لوپز اوبرادور به دلیل تحریم اجلاس سران قاره آمریکا در لس آنجلس سال گذشته به دلیل تصمیم بایدن برای دعوت نکردن از رهبران کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه به مشکل خورد.

برای ایالات متحده، مهم‌ترین بحث‌ها مهاجرت، قاچاق مواد مخدر و تلاش بایدن بر خودروهای الکتریکی و تولید است.

Verza از مکزیکوسیتی گزارش داد. جاش بواک، نویسنده آسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

مکزیک این رویداد را فرصتی برای پیشبرد منافع اقتصادی خود می داند.

بایدن قصد دارد روز یکشنبه برای اولین دیدار خود به عنوان رئیس جمهور از مرز ایالات متحده و مکزیک در ال پاسو، تگزاس توقف کند. . سیاست جدید تلاشی برای مدیریت تعداد مارپیچ مهاجرانی است که به مرزها می رسند.

پس از اعلام ممنوعیت واردات ذرت اصلاح شده ژنتیکی از سوی مکزیک، انتظار می رود که ایالات متحده و مکزیک به بحث در مورد پایان دادن به مناقشه بر سر ذرت ایالات متحده ادامه دهند. علاوه بر این، مکزیک به دنبال پول برای تقویت پروژه های انرژی خورشیدی است.

ایالات متحده، مکزیک و کانادا در حال حاضر در یک توافق تجاری طولانی مدت هستند که در سال 2020 به روز شد. هنگامی که کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده ماه گذشته با وزیر اقتصاد مکزیک، راکل بوئنروستو ملاقات کرد، آنها در مورد یکپارچگی بیشتر اقتصادی و همچنین انرژی بحث کردند. ماهیگیری و ممنوعیت قرارداد تجاری برای واردات کالاهای ساخته شده با کار اجباری – موضوعی که در میان تنش ها با چین است.

رهبران در نوامبر گذشته در واشنگتن ملاقات کردند، اما تا آن زمان، اجلاسی در پنج سال گذشته برگزار نشده بود و بسیاری از مناقشات کنونی علیرغم بحث مداوم، داغ شده است. آنها شامل قاچاق فنتانیل، تولید ذرت، قوانین مبدأ خودرو و قوانین انرژی مکزیک هستند.

اما همه چیز گلگون نیست.

انریکه پرت، مدیر عامل بنیاد ایالات متحده و مکزیک، یک اندیشکده متمرکز بر همکاری بین دو کشور، گفت: «هر کشوری با اولویت های متفاوتی وارد می شود، اما نقاط مشترکی وجود دارد. “این رقابت، اقتصاد، آموزش، تحرک نیروی کار است.”

___

واشنگتن (AP) – این یک هفته بزرگ برای روابط ایالات متحده و مکزیک بود، و حتی قبل از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اولین رهبر ایالات متحده باشد که در نزدیک به یک دهه از مکزیک بازدید می کند.

لوئیز بلیز، دیپلمات باسابقه کانادایی، گفت، در مورد کانادا، هدف صرفاً «حکم کردن کمی توجه و فضا در این نشست است».