مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، معامله با ترامپ برای رفع استیضاح را رد کرد


واشنگتن (رویترز) – کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه گفت که هیچ قولی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر تصویب قانونی که دو استیضاح ترامپ را در زمانی که او رئیس‌جمهور بود، پاک می‌کند، نداده است.

مک کارتی، یک جمهوری خواه، پس از گزارشی از سوی پایگاه خبری پولیتیکو به خبرنگاری در کاپیتول گفت که او چنین توافقی را با ترامپ، نامزد فعلی نامزدی حزبش در انتخابات ریاست جمهوری 2024 انجام داده است.

مجلس نمایندگان که در آن زمان تحت کنترل دموکرات ها بود، در سال 2019 و بار دیگر در سال 2021 به استیضاح ترامپ رای داد و سنا هر دو بار به لطف آرای جمهوری خواهان، او را تبرئه کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا اولین بار ترامپ را به سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی در کنگره متهم کرد، پس از اینکه او از اوکراین خواست درباره جو بایدن دموکرات که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 پیروز شد و پسرش به اتهامات غیرقابل اثبات فساد تحقیق کند. بار دوم ترامپ را به تحریک یک شورش متهم کرد که مربوط به حمله به ساختمان کنگره توسط حامیانش بود.

مک کارتی هر دو بار به استیضاح ترامپ رای منفی داد. مک کارتی روز پنجشنبه هر دو استیضاح را با انگیزه سیاسی خواند و بر اساس شواهدی مبنی بر اینکه ترامپ مرتکب جنایت یا جنایت بزرگی شده است، همانطور که در قانون اساسی ایالات متحده آمده است، خواند.

اظهارات مک کارتی پس از آن بیان شد که پولیتیکو گزارش داد که ترامپ از رئیس مجلس به دلیل خودداری از تایید او از سومین نامزدی ترامپ برای کاخ سفید در سال 2024 خشمگین شده است. طبق گفته پولیتیکو، مک کارتی در ازای به تاخیر انداختن این تایید، قول داد برای تصویب قانونی برای “پاک کردن” هر دو استیضاح تلاش کند.

پولیتیکو گفت که مک کارتی قول داده بود این کار را قبل از خروج کنگره برای تعطیلات آگوست انجام دهد.

یکی از نمایندگان ترامپ بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

ترامپ، تنها رئیس‌جمهوری که دو بار استیضاح شده است، روز سه‌شنبه گفت که نامه‌ای از بازرس ویژه جک اسمیت دریافت کرده است که در آن آمده است که او هدف تحقیقات هیئت منصفه بزرگ در مورد تلاش‌ها برای لغو شکست انتخاباتی‌اش در سال 2020 است. این سومین کیفرخواست جنایی او از زمان ترک پست خواهد بود.

(گزارش توسط ریچارد کوان، گزارش اضافی توسط جوزفین واکر، مویرا واربرتون و ناتان لین؛ ویرایش توسط ویل دانهام و اسکات مالون)



منبع