فیلیپین می گوید کشتی چینی از لیزر برای جلوگیری از گارد ساحلی استفاده کرد

کشتی فیلیپینی مجبور شد از منطقه دور شود، جایی که یک کشتی تدارکاتی را اسکورت می کرد که غذا و ملوانان را به یک کشتی نگهبان نیروی دریایی فیلیپین، BRP Sierra Madre، که از سال 1999 در دومین توماس شول، در ساحل پهلو گرفته بود، می رساند. نگهبان گفت.

هنوز مشخص نیست که آیا ماموریت تامین مجدد فیلیپین علیرغم این حادثه به پایان رسیده است یا خیر.

نیروی دریایی آمریکا و تفنگداران دریایی آمریکا در روزهای پایانی هفته و در زمانی که تنش‌ها با پکن بر سر سرنگونی یک بالن جاسوسی چینی افزایش یافته بود، تمرین‌های مشترکی را در دریای چین جنوبی برگزار کردند. ایالات متحده بیش از 30 سال پس از بسته شدن پایگاه های بزرگ خود در فیلیپین و تقویت قوس اتحادهای نظامی در آسیا، اقداماتی را برای بازسازی قدرت نظامی خود در فیلیپین انجام داده است.



منبع

مانیلا، فیلیپین (AP) – فیلیپین روز دوشنبه یک کشتی گارد ساحلی چین را متهم کرد که با لیزر درجه نظامی به یک کشتی گارد ساحلی فیلیپین برخورد کرده و برخی از خدمه آن را موقتاً در دریای مورد مناقشه چین جنوبی کور کرده و آن را “بی‌شعور” نامید. نقض حقوق حاکمیتی مانیل

کشتی چینی همچنین به طور خطرناکی نزدیک، حدود 137 متر (449 فوت) مانور داد تا کشتی گشتی فیلیپینی BRP Malapascua را از نزدیک شدن به Second Thomas Shoal، صخره غوطه ور که توسط نیروهای فیلیپین اشغال شده است، در 6 فوریه، گارد ساحلی فیلیپین مسدود کند. در بیانیه ای گفت.

فیلیپین تنها در سال 2022 نزدیک به 200 اعتراض دیپلماتیک علیه اقدامات تهاجمی چین در آب های مورد مناقشه ثبت کرده است.

«مسدود عمدی کشتی‌های دولت فیلیپین برای تحویل غذا و آذوقه به پرسنل نظامی ما در عرشه BRP Sierra Madre بی‌اعتنایی آشکار و نقض آشکار حقوق حاکمیت فیلیپین در این بخش از دریای فیلیپین غربی است». گارد ساحلی گفت، با استفاده از نامی که فیلیپین برای گستره آب های نزدیک به ساحل غربی خود انتخاب کرده است.

سفارت چین در مانیل اظهارنظری فوری نکرده است.

در بیانیه فیلیپین آمده است: “کشتی چینی دو بار نور لیزر سبز را به سمت BRP Malapascua روشن کرد و باعث کوری موقت خدمه خود در پل شد.”

جدای از چین و فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعاهای همپوشانی در آبراه غنی از منابع و شلوغ دارند، جایی که بخش عمده ای از تجارت و ترانزیت نفت جهان انجام می شود.

کمودور آرماند بالیلو، سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین به آسوشیتدپرس گفت، اگرچه گارد ساحلی چین قبلاً تلاش کرده بود کشتی‌های گارد ساحلی فیلیپین را در آب‌های مورد مناقشه مسدود کند، این اولین باری بود که از لیزر استفاده کرد و باعث رنج جسمی پرسنل فیلیپینی شد.

گارد ساحلی چین همچنین از نزدیک شدن کشتی‌های فیلیپینی که یک کشتی تدارکاتی را اسکورت می‌کردند، در ماه آگوست مسدود کرد. گارد ساحلی گفت در آن زمان یکی از دو کشتی چینی که دو کشتی غیرنظامی چینی به آن ملحق شدند پوشش تسلیحات 70 میلی متری خود را برداشت و افزود که تجاوز چین در حفاظت از حاکمیت فیلیپین در دریای مورد مناقشه مانع نخواهد شد.

چین ادعای دریای چین جنوبی را تقریباً به طور کامل دارد و آن را در مسیر برخورد با دیگر مدعیان قرار می دهد. علی‌رغم پیشنهادات دوستانه رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور سابق فیلیپین و جانشین او، فردیناند مارکوس جونیور، که در ژانویه در پکن با شی جین‌پینگ، رهبر چین دیدار کرد، تنش‌ها همچنان ادامه دارد و باعث ایجاد اتحاد نظامی نزدیک‌تر بین فیلیپین و ایالات متحده شده است.

ایالات متحده هیچ ادعایی در مورد دریای مورد مناقشه ندارد، اما نیروهایی را برای گشت زنی در آب ها به منظور ارتقای آزادی دریانوردی و پرواز بر فراز آن مستقر کرده است – اقداماتی که خشم پکن را برانگیخته است و به واشنگتن هشدار داده است که از دخالت در آنچه که یک مناقشه کاملاً آسیایی است، دست بردارد.