“بدترین نسخه” کووید در حال گسترش است. آیا می توانیم واکسن های خود را به موقع به روز کنیم؟

این پنل روز سه شنبه با 19 بر 2 به نفع تقویت کننده های Omicron رأی داد. اما اکنون سوال این است که کدام نسخه از Omicron دور بعدی شوت ها باید هدف قرار گیرند.

یک کارمند بهداشت دوز واکسن کووید-19 مدرنا را تجویز می کند.

با این حال، حداقل در موش‌ها، یک تقویت‌کننده حاوی BA.4 و BA.5 نسبت به واکسن اصلی، پاسخ خنثی‌کننده بالاتری به همه انواع Omicron (از جمله BA.4 و BA.5) ایجاد کرد.

اما ویروس ها تکامل می یابند و واکسن ها نیز باید تکامل پیدا کنند.

این به چند دلیل مشکل ساز است. توپول می نویسد، برای سیستم ایمنی ما، فاصله BA.1 تا BA.4 و BA.5 به شدت جهش یافته «بسیار بیشتر از فاصله BA.1 اصلی» است. ویروس به انواع پرفروش قبلی مانند آلفا و دلتا – که تشخیص و پاسخ به آنها را دشوارتر می کند. طبق آخرین تحقیقات، این می تواند به این معنی باشد:

این تصویر بزرگی بود که از جلسه مهم این هفته هیئت مشاوره متخصصان سازمان غذا و داروی ایالات متحده بدست آمد. سوال پیش روی آنها ساده بود: قبل از یک موج زمستانی مورد انتظار، آیا تولیدکنندگان واکسن باید واکسن های تقویت کننده آتی خود را برای هدف قرار دادن Omicron – نوع فوق عفونی که هفت ماه گذشته را به یک شکل در سراسر جهان گذرانده است – تغییر دهند – یا باید آنها به دستور العمل آزمایش شده و واقعی 2020 پایبند هستند؟

ویال های واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 برای بسته بندی در سال 2021 آماده شده است. (Pfizer via AP)

بنابراین با توجه به اینکه BA.5 – که دوباره از پسرعموی خود BA.4 رقابت می کند – به زودی در همه جا وجود خواهد داشت، منطقی به نظر می رسد که نسخه بعدی واکسن باید برای مبارزه با آن طراحی شود.

در 18 ماه گذشته، واکسن‌های اصلی کووید-19 – ابتدا به‌عنوان یک سری دو دوز، سپس به‌عنوان تقویت‌کننده – کار خارق‌العاده‌ای را انجام داده و از ما در برابر بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت می‌کنند. در سطح جهانی، آنها تنها در سال 2021 جان 20 میلیون نفر را نجات دادند. حتی امروزه، آمریکایی‌های واکسینه نشده دو برابر بیشتر از آمریکایی‌های واکسینه شده برای ابتلا به کووید مثبت می‌شوند – و شش برابر بیشتر احتمال دارد که بر اثر این بیماری بمیرند.

هیچ یک از اینها ایالات متحده را به حالت اول بازنگرداند. با وجود افزایش سطح موارد، اکنون تعداد کمتری از بیماران مبتلا به کووید در ایالات متحده در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به مراحل قبلی همه‌گیری وجود دارد و نرخ مرگ و میر ملی (حدود 300 تا 400 نفر در روز) نزدیک به پایین‌ترین حد تاریخ است. ایمنی اکتسابی، دورهای متعدد واکسیناسیون و گزینه های درمانی بهبود یافته کمک کننده است – بسیار.

یک سرنگ با واکسن کووید-19 فایزر در چستر، پکن، در سال 2021 تهیه شده است. (مت رورک/AP)

تابلویی که در ماه مارس در شهر نیویورک مشاهده شد، دستورالعمل‌های CDC را برای کنترل شیوع کووید نشان می‌دهد. (جان مینچیلو/AP)

"بدترین نسخه" کووید در حال گسترش است. آیا می توانیم واکسن های خود را به موقع به روز کنیم؟

اما اینها همه پیشنهادهای بلندمدت هستند. امسال، حداقل، تقویت کننده BA.5 احتمالاً بهترین گزینه برای به حداقل رساندن عفونت، بیماری و مرگ در طول موج زمستانی دیگر است.

در اواخر آوریل، BA.5 به پرتغال برخورد کرد. تا ژوئن، تعداد بیشتری از مردم پرتغالی هر روز بر اثر کووید جان خود را از دست می دادند تا در اوج زمستانی Omicron در این کشور. مطمئناً پرتغال جمعیت سالمندان بیشتری (23%) نسبت به ایالات متحده (16%) دارد، اما نه چندان. و نرخ واکسیناسیون در آنجا 87 درصد است در حالی که در آمریکا فقط 67 درصد است. در همین حال، نرخ تقویت کننده پرتغال تقریباً دو برابر ماست. نرخ عفونت و بستری شدن در بیمارستان در حال حاضر در حال افزایش است در بسیاری از سایر نقاط اروپا نیز.

من کاملاً انتظار دارم که تکامل بیشتر در ماه‌های آینده اتفاق بیفتد، اما این تکامل به احتمال زیاد بالاتر از BA.4/BA.5 خواهد بود – و بنابراین [it] ترور بدفورد ویروس شناس از مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل، نباید به روز رسانی واکسن را منصرف کند. اوایل این هفته نوشت. من معتقدم که فرآیند تصمیم‌گیری را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: ترکیبات واکسنی که می‌توانند به موقع برای توزیع پاییز تولید شوند، که انتظار داریم بالاترین را تولید کند. [protection] در برابر BA.4/BA.5؟





منبع

اما همراه با کاهش محافظت از واکسن و جذب ناامیدکننده تقویت کننده در میان افراد مسن، تکامل شتابان ویروس و مسیر جدید تهاجمی – به سوی انتقال پذیری بیشتر، فرار و احتمالاً بیماری زایی – می تواند باعث عفونت مجدد و اختلالات قابل توجهی در صورت عدم توجه شود.

یک کارمند بهداشتی در سال 2021 دوز واکسن کووید-19 مدرنا را در نوریستاون، پ.

همچنین می تواند آمریکایی های آسیب پذیر را در ماه های آینده به خطر بیندازد.

فردی که ماسک به تن دارد از کنار تابلویی در شهر نیویورک عبور می کند که در آن دستورالعمل های CDC برای کنترل شیوع کووید مشخص شده است.

FDA خود “بسیار سریع” تصمیم خواهد گرفت که چه چیزی را توصیه کند. تولیدکنندگان از آنها پیروی خواهند کرد.

یک سرنگ با واکسن کووید-19 فایزر تهیه شده است.

علیرغم نگرانی‌ها در مورد داده‌های «کم» در مورد اینکه آیا تقویت‌کننده‌های دو ظرفیتی (قسمت‌های مساوی سویه اصلی و Omicron) بهتر از تقویت‌کننده‌های تک ظرفیتی (100٪ Omicron) کار می‌کنند، و در مورد اینکه آیا ارزش دارد منتظر ماند تا واکسن نووواکس بدون mRNA به بازار عرضه شود، پانل اکثراً موافق بودند که تقویت کننده های BA.4/BA.5 منطقی هستند. FDA نیز به همین سمت گرایش دارد. فایزر گفت که “آماده” است تا تقویت کننده های جدید را تا هفته اول اکتبر تحویل دهد. مدرنا، تا آخرین هفته اکتبر یا اوایل نوامبر – “با فرض اینکه نیازی به داده های بالینی نیست.”

اینها شامل «تصویرهای تقویت‌کننده سلول‌های T، طراحی شده برای محافظت در برابر بیماری‌های شدید در صورت خطرناک‌تر شدن ویروس» و «تصویرهای پان‌کروناویروسی که در برابر خانواده وسیع‌تری از ویروس‌ها و جهش‌های آن محافظت می‌کنند». واکسن های بینی برای جلوگیری از عفونت قبل از شروع آن نیز امیدوار کننده هستند.

در آینده، تعقیب انواع ممکن است موثرترین یا کارآمدترین رویکرد برای واکسیناسیون کووید نباشد. همانطور که توپول بیان کرد، “تا زمانی که یک تقویت کننده واکسن BA.5 به طور بالقوه در دسترس باشد، چه کسی می داند که … سویه غالب” چیست؟ به همین دلیل است که روز چهارشنبه وقتی Pfizer و BioNTech اعلام کردند که قصد دارند “آزمایش‌های عکس‌های نسل بعدی را که در نیمه دوم سال در برابر طیف گسترده‌ای از ویروس‌های کرونا محافظت می‌کنند، روی انسان‌ها آغاز کنند” خوشایند بود.

کارشناسان می گویند BA.5 چیزی است که باید نگران آن بود: همانطور که دکتر اریک توپول، بنیانگذار مؤسسه ترجمه تحقیقاتی اسکریپس، اخیراً بیان کرد: “بدترین نسخه ویروسی که دیده ایم.” بر اساس آخرین داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، BA.4 و BA.5 نزدیک به هم اکنون اکثر موارد جدید COVID در ایالات متحده را تشکیل می دهند – اما BA.5 (36.6٪) بسیار سریعتر در حال گسترش است. نسبت به BA.4 (15.7%). تا اوایل جولای، این گونه غالب در ایالات متحده خواهد بود

این بدان معناست که آزمایش‌های انسانی انجام نمی‌شود – فقط آزمایش‌های حیوانی و آزمایش‌های آزمایشگاهی. این ممکن است برای برخی ترسناک به نظر برسد، اما تنظیم‌کننده‌ها در حال حاضر از همان فرآیند تسریع‌شده برای به‌روزرسانی واکسن آنفولانزا در هر سال استفاده می‌کنند – و هیچ مکانیسمی وجود ندارد که با آن تغییرات جزئی mRNA واکسن‌های Pfizer و Moderna را کمتر از میلیاردها دوز تجویز شده ایمن کند. دور در سراسر جهان در غیر این صورت، ایالات متحده ضرب الاجل پاییز-زمستان خود را از دست خواهد داد و ویروس به سرعت در حال تکامل به پیشی گرفتن از واکسن ها ادامه خواهد داد.

برای هر کسی که توجه نکرده است، سویه Omicron که موج عظیم COVID زمستان گذشته (BA.1) را به راه انداخت، اکنون منقرض شده است. در ماه مارس، توسط BA.2 حتی قابل انتقال تر جایگزین شد … که در ماه مه با BA.2.12.1 حتی قابل انتقال تر جایگزین شد … که اکنون با BA.4 حتی قابل انتقال تر جایگزین شده است. BA.5.

در جلسه مشاوره روز سه‌شنبه FDA، جاستین لسلر، اپیدمیولوژیست در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، مجموعه‌ای از پیش‌بینی‌ها را در مورد چگونگی تأثیر این ویروس بر ایالات متحده در ماه‌های آینده ارائه کرد. خوش بینانه ترین سناریو؟ حدود 95000 مرگ جدید بین مارس 2022 تا مارس 2023. بدبینانه ترین؟ بیش از 200000.

با این حال لزوماً این برنامه نبوده است. هم فایزر و هم مدرنا قبلاً آزمایش‌های بالینی را برای تقویت‌کننده‌های پاییز بازطراحی‌شده راه‌اندازی کرده‌اند… اما این تقویت‌کننده‌ها برای مقابله با BA.1 که اکنون وجود ندارد به‌جای BA.5 که به‌زودی غالب خواهد شد، بهینه‌سازی شده‌اند. بر اساس داده‌های ارائه شده در روز سه‌شنبه توسط فایزر، تقویت‌کننده BA.1 موجود آن‌ها سطح قابل‌توجهی پایین‌تری از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده علیه BA.4 و BA.5 نسبت به BA.1 ایجاد کرد.

ویال های واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 برای بسته بندی آماده شده است.