ایالات متحده مجدداً هشدار داد که پس از جدال چین از فیلیپین دفاع خواهد کرد

آب های مورد مناقشه به یک جبهه ناپایدار در رقابت گسترده تر بین ایالات متحده و چین در آسیا و فراتر از آن تبدیل شده است.

___

فیلیپین تنها در سال 2022 نزدیک به 200 اعتراض دیپلماتیک علیه اقدامات تهاجمی چین در آب های مورد مناقشه ترتیب داده است.

پرایس گفت که رفتار “تحریک آمیز و ناامن” گارد ساحلی چین با “عملیات قانونی” فیلیپین در داخل و اطراف دوم توماس شول تداخل داشت.

به گفته مقامات فیلیپین، این حادثه در 6 فوریه زمانی رخ داد که کشتی گارد ساحلی چین با پرتاب لیزرهای درجه بالا، کشتی گشتی فیلیپینی BRP Malapascua را از نزدیک شدن به دوم توماس شول در یک ماموریت تدارکاتی به نیروهای فیلیپینی در آنجا ممانعت کرد.

مانیلا، فیلیپین (AP) – پس از اینکه یک کشتی گارد ساحلی چین با لیزر درجه نظامی به یک کشتی گشت زنی فیلیپینی برخورد کرد، ایالات متحده مجدداً هشدار داد که در صورت حمله به نیروهای فیلیپینی در دریای مورد مناقشه چین جنوبی، از متحد خود دفاع خواهد کرد. که برای مدت کوتاهی برخی از خدمه آن را کور کرد.

متیو لی، نویسنده آسوشیتدپرس در واشنگتن دی سی، در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

در ماه ژوئیه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از چین خواست تا از حکم داوری سال 2016 پیروی کند که ادعاهای سرزمینی گسترده پکن در دریای چین جنوبی را باطل کرد و هشدار داد که واشنگتن بر اساس معاهده دفاع متقابل، موظف به دفاع از فیلیپین است.

جدای از چین و فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعاهای همپوشانی در آبراه غنی از منابع و شلوغ دارند، جایی که بخش عمده ای از تجارت و ترانزیت نفت جهان انجام می شود.

او گفت که حمله مسلحانه به نیروهای مسلح فیلیپین، کشتی‌های عمومی، یا هواپیماها، از جمله گارد ساحلی در دریای چین جنوبی، به تعهدات دفاعی متقابل ایالات متحده بر اساس معاهده 1951 استناد می‌کند. این معاهده متفقین را موظف می کند که در صورت حمله خارجی به دفاع از یکدیگر کمک کنند.

روز دوشنبه، پرایس تکرار کرد که “تصمیم الزام آور قانونی” تاکید کرد که چین “هیچ ادعای قانونی دریایی در مورد دوم توماس شول” ندارد. چین مدت‌هاست که این حکم را رد کرده و همچنان از آن سرپیچی می‌کند.

علی‌رغم پیشنهادات دوستانه رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور سابق فیلیپین و جانشین او، فردیناند مارکوس جونیور، که در ژانویه در پکن با شی جین‌پینگ، رهبر چین دیدار کرد، تنش‌ها همچنان ادامه دارد و باعث ایجاد اتحاد نظامی نزدیک‌تر بین فیلیپین و ایالات متحده شده است.

چین ادعای دریای چین جنوبی را تقریباً به طور کامل دارد و آن را در مسیر برخورد با دیگر مدعیان قرار می دهد. نیروهای دریایی چین متهم شده اند که قبلاً از لیزرهای درجه نظامی علیه هواپیماهای نظامی استرالیا برای گشت زنی در دریای چین جنوبی و سایر نقاط در اقیانوس آرام استفاده کرده اند.

پرایس در بیانیه ای گفت: «ایالات متحده در کنار متحدان فیلیپینی ما می ایستد.

واشنگتن هیچ ادعایی در مورد دریای مورد مناقشه ندارد، اما نیروهایی را برای گشت زنی در آب ها به منظور ارتقای آزادی دریانوردی و پرواز بر فراز آن مستقر کرده است – اقداماتی که خشم پکن را برانگیخته است و به واشنگتن هشدار داده است که از دخالت در آنچه که یک مناقشه کاملاً آسیایی است، دست بردارد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که یک کشتی گارد ساحلی فیلیپین بدون اجازه به آب های چین وارد شده است. او بدون اشاره به جزئیات یا اشاره به استفاده از لیزر گفت: کشتی‌های گارد ساحلی چین “به صورت حرفه‌ای و با خویشتنداری در محل مطابق با قوانین چین و قوانین بین‌المللی پاسخ دادند.”

وزارت امور خارجه در مانیل روز سه‌شنبه اعتراض دیپلماتیک شدیدی را به سفارت چین ارسال کرد که “سایه‌سازی، آزار و اذیت، مانورهای خطرناک، هدایت لیزر درجه نظامی و چالش‌های غیرقانونی رادیویی” توسط کشتی چینی را محکوم کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «رفتار عملیاتی خطرناک چین به طور مستقیم صلح و ثبات منطقه را تهدید می کند، آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی را که طبق قوانین بین المللی تضمین شده است، نقض می کند و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین را تضعیف می کند».