آخرین راکتور در نیروگاه اتمی Zaporizhzhia اوکراین متوقف شد

پوشش AP از جنگ را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

Energoatom گفت که خطر قطع مجدد برق خارجی همچنان بالاست، در این صورت نیروگاه باید دیزل ژنراتورهای اضطراری را برای خنک نگه داشتن راکتورها و جلوگیری از ذوب هسته ای روشن کند. رئیس این شرکت روز پنجشنبه به آسوشیتدپرس گفت که این کارخانه فقط برای 10 روز سوخت دیزل دارد.

کیو، اوکراین (AP) – بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا دوباره به شبکه برق اوکراین وصل شد و به مهندسان این امکان را می‌دهد تا آخرین راکتور عملیاتی آن را در تلاشی برای جلوگیری از فاجعه تشعشعات در حالی که درگیری‌ها در منطقه خشمگین است، خاموش کنند.

___

اپراتور هسته ای Energoatom گفت که یکی از این خطوط برق اواخر روز شنبه “به ظرفیت عملیاتی خود” بازگردانده شد و امکان اجرای سیستم های ایمنی نیروگاه و سایر سیستم های برق از سیستم برق اوکراین را فراهم کرد.

___

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل که دو کارشناس در این نیروگاه دارد، روز یکشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس تایید کرد که نیروگاه خارجی نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia احیا شده است.

«بعد از بازسازی دیروز خط برق – که ZNPP را به کلید یک نیروگاه حرارتی نزدیک متصل می کند – اپراتور ZNPP امروز صبح آخرین راکتور فعال خود را که در هفته گذشته نیروگاه مورد نیاز را تامین می کرد، خاموش کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از قطع شدن آن از شبکه برق. کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاضر در ZNPP صبح امروز از این تحولات جدید مطلع شدند که اوکراین نیز آن را تایید کرد.

این نیروگاه که یکی از 10 نیروگاه بزرگ اتمی در جهان است، از مراحل اولیه جنگ توسط نیروهای روسیه اشغال شده است. اوکراین و روسیه یکدیگر را به گلوله باران اطراف نیروگاه که به خطوط برق متصل کننده آن به شبکه آسیب رسانده سرزنش کرده اند.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: «بنابراین، تصمیم گرفته شد واحد برق شماره 6 خاموش شود و به ایمن ترین حالت – خاموشی سرد منتقل شود.

Energoatom تجدید درخواست خود را از نیروهای روسیه برای خروج نیروگاه Zaporizhzhia و اجازه ایجاد یک “منطقه غیرنظامی” در اطراف آن.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار ایجاد منطقه امن در اطراف نیروگاه برای جلوگیری از وقوع فاجعه شده است.

نیروگاه شش رآکتوری Zaporizhzhia یک هفته پیش پس از قطع شدن تمام خطوط برق آن در نتیجه گلوله باران، منبع برق خارجی خود را از دست داد. چندین روز در حالت جزیره ای کار می کرد و از تنها راکتور عملیاتی باقیمانده خود برق برای سیستم های خنک کننده حیاتی تولید می کرد.

جان گامبرل و هانا اهریرووا در این گزارش مشارکت داشتند.