گزارش نهایی هیئت ضد شورش کنگره، پرونده ای را برای محاکمه ترامپ مشخص می کند

رئیس‌جمهور سابق پس از آن ساعت‌ها منتظر ماند تا بیانیه‌ای علنی ارائه کند، زیرا هزاران نفر از هوادارانش در ساختمان کنگره خشمگین شدند و به پلیس حمله کردند و پنس را تهدید به اعدام کردند.

روز دوشنبه، این کمیته از دادستان های فدرال خواست تا رئیس جمهور سابق جمهوری خواه را به چهار جرم از جمله مانع تراشی و شورش متهم کنند، به گفته آنها تلاش برای لغو نتایج انتخابات نوامبر 2020 و جرقه حمله به مقر دولت.

نتایج انتخابات 2020 توسط پنس و قانونگذاران تایید می شد که ساختمان کنگره پس از هفته ها ادعاهای دروغین ترامپ مبنی بر پیروزی او در آن انتخابات مورد حمله قرار گرفت.

کمیته منتخب مجلس نمایندگان همچنین رونوشت تعدادی از مصاحبه‌ها و شهادت‌های شاهدان را در روزهای پنجشنبه و چهارشنبه علنی کرد.

ترامپ در اظهاراتی که پس از انتشار گزارش نهایی در شبکه اجتماعی حقیقت خود منتشر کرد، آن را “بسیار جناحی” و “شکار جادوگر” خواند. او گفت که نتوانسته “دلیل اعتراض (6 ژانویه) یعنی تقلب در انتخابات را مطالعه کند.”

واشنگتن (رویترز) – هیئت کنگره که حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا را بررسی می کند، اواخر روز پنجشنبه گزارش نهایی خود را منتشر کرد که در آن به تشریح پرونده خود مبنی بر اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا باید با اتهامات جنایی تحریک به شورش مرگبار روبرو شود، پرداخت.

(گزارش توسط کانیشکا سینگ در واشنگتن؛ ویرایش توسط کنت ماکسول)



منبع

بر اساس یک خلاصه اجرایی که اوایل این هفته منتشر شد، این گزارش 17 یافته خاص را فهرست می کند، پیامدهای حقوقی اقدامات ترامپ و برخی از همکارانش را مورد بحث قرار می دهد و شامل ارجاع جنایی به وزارت دادگستری ترامپ و سایر افراد می شود. این گزارش همچنین توصیه های قانونی برای کمک به جلوگیری از حمله دیگری را فهرست می کند.

ترامپ صبح روز 6 ژانویه در نزدیکی کاخ سفید یک سخنرانی آتشین در جمع حامیان خود ایراد کرد و علناً معاون رئیس جمهور خود، مایک پنس را به دلیل همراهی نکردن با طرح خود برای رد آرای دموکرات جو بایدن مورد انتقاد قرار داد.

در میان رونوشت‌هایی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه منتشر شد، یکی بود که نشان می‌داد وکیل سابق کسیدی هاچینسون، دستیار سابق کاخ سفید، به او گفته بود که اطلاعات خود را در مورد رویدادهایی که منجر به شورش کنگره شد، «کم‌اهل» جلوه دهد و به او گفت: «هرچه کمتر به یاد بیاوری، بهتر است. “

درخواست هیئت تحت رهبری دموکرات ها از وزارت دادگستری، دادستان های فدرال را مجبور به اقدام نمی کند، اما اولین بار در تاریخ است که کنگره یک رئیس جمهور سابق را برای تعقیب کیفری معرفی می کند. ترامپ در ماه نوامبر اعلام کرد که دوباره برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد.

او در ماه سپتامبر به کمیته گفت که طبق رونوشت شهادتش، استفان پاسانتینو، وکیل دادگستری به هاچینسون در آماده شدن برای استیضاح در ماه فوریه قبل از هیأت می‌گوید که نمی‌تواند رویدادهای خاصی را به خاطر بیاورد.

این گزارش که بیش از 800 صفحه دارد، بر اساس نزدیک به 1200 مصاحبه طی 18 ماه و صدها هزار سند و همچنین احکام بیش از 60 دادگاه فدرال و ایالتی است.

هیئت مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر در خلاصه 160 صفحه ای گزارش خود گفته بود: «پرزیدنت ترامپ به جای اینکه به تعهدات قانونی خود مبنی بر «مراقبت از اجرای صادقانه قوانین» احترام بگذارد، در عوض توطئه ای برای برهم زدن نتیجه انتخابات داشت.

توسط کانیشکا سینگ