چین از لایحه دفاعی ایالات متحده انتقاد می کند در حالی که تایوان از آن استقبال می کند

در بیانیه وزارت خارجه تایوان از کنگره آمریکا به خاطر نشان دادن اهمیت زیادی که برای روابط تایوان و آمریکا و تقویت امنیت تایوان قائل است، تشکر کرد.

این لایحه همچنین الزامات واکسیناسیون کووید-19 برای نیروهای آمریکایی را لغو کرد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که لایحه دفاعی آمریکا «به شدت بر صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأثیر می گذارد».

چین با حمایت آمریکا از تایوان، جزیره ای با جمعیت 23 میلیون نفری در سواحل شرقی آن مخالف است. این دو در جریان جنگ داخلی که کمونیست ها را در سال 1949 در چین به قدرت رساند از هم جدا شدند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که روز شنبه در فضای مجازی منتشر شد، گفت: چین از این اقدام آمریکا ابراز تأسف می‌کند و این قانون جدید را یک تحریک سیاسی جدی خواند که آشکارا در امور داخلی چین مداخله می‌کند.

رئیس جمهور جو بایدن لایحه دفاعی ۸۵۸ میلیارد دلاری را روز جمعه در واشنگتن امضا کرد. این شامل حدود 45 میلیارد دلار بیشتر از چیزی است که بایدن درخواست کرده بود زیرا قانونگذاران به دنبال جبران تورم و تقویت رقابت نظامی کشور با چین و روسیه هستند.

چین در ماه اوت پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از این جزیره، تمرینات نظامی بزرگی را در اطراف تایوان برگزار کرد. ارتش چین در اوایل این هفته 39 هواپیما و سه کشتی را در یک نمایش نسبتاً بزرگ به سمت تایوان فرستاد.



منبع

پکن (AP) – چین لایحه هزینه‌های دفاعی سالانه ایالات متحده را به دلیل افزایش «تهدید چین» مورد انتقاد قرار داد، در حالی که تایوان از این قانون استقبال کرد و گفت که نشان‌دهنده حمایت آمریکا از جزیره خودگردان است که چین می‌گوید باید تحت حاکمیت آن قرار گیرد.

در منطقه هند و اقیانوس آرام، این قانون مجوز افزایش همکاری امنیتی با تایوان را می دهد و نیاز به همکاری گسترده با هند در زمینه فناوری های نوظهور دفاعی، آمادگی و لجستیک دارد.