ناو هواپیمابر شاندونگ چین پس از نمایش قدرت به بندر خود بازگشت

چند روز پس از پایان آخرین بازی های جنگی چین در اطراف جزیره، ناو جنگی ایالات متحده USS Milius از تنگه تایوان عبور کرد که نیروی دریایی ایالات متحده آن را یک ترانزیت “روتین” توصیف کرد.

امسال، شاندونگ در تنگه تایوان، کانال باشی بین تایوان و فیلیپین و حتی تا گوام مشاهده شده است. در اوایل آوریل، این کشور در مانورهایی شرکت کرد که حملات جت های جنگنده را برای اولین بار از یک ناو هواپیمابر به تایوان که دارای حکومت دموکراتیک بود، شبیه سازی می کرد.

فرماندهی تئاتر جنوبی ارتش آزادیبخش خلق چین در بیانیه ای اعلام کرد که شاندونگ در یک گشت امنیتی در اطراف جزیره تایوان به عنوان بخشی از تمرین نظامی “شمشیر مشترک” شرکت کرد.

چین در سال‌های اخیر فشار نظامی خود را افزایش داده است تا تایوان را مجبور به پذیرش حاکمیت چین کند. پکن هرگز از توسل به زور برای تحت کنترل درآوردن جزیره دست نکشیده است.

این ناو هواپیمابر که در سال 2019 راه اندازی شد، در تبلیغات نظامی چین برجسته شده است. در طول رزمایش های آوریل، چین تصاویر گسترده ای از پرتاب شاندونگ و جت های جنگنده آن از ناو را نشان داد.

در مارس 2022، شاندونگ، یکی از دو ناو عملیاتی چین، ساعاتی قبل از قرار ملاقات روسای جمهور چین و ایالات متحده، از تنگه تایوان عبور کرد.

(گزارش توسط آلبی ژانگ و رایان وو؛ ویرایش توسط راجو گوپالاکریشنان)



منبع

این نمایش قدرت پس از دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، خشم پکن را برانگیخت و این نشست را مداخله در امور داخلی چین و حمایت ایالات متحده از هویت جدای تایوان از چین ارزیابی کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «گروه ناو شاندونگ برای اولین بار در یک ساختار و مقیاس به سمت آب های غرب اقیانوس آرام رفت.

پکن (رویترز) – ارتش چین روز چهارشنبه اعلام کرد که ناو هواپیمابر شاندونگ پس از یک سفر یک ماهه که شامل ترانزیت در تایوان برای تمرین و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها می‌شد، «در روزهای اخیر» به بندر اصلی خود در هاینان بازگشته است. غرب اقیانوس آرام