مطالعه شواهد بیشتری نشان می دهد که اجاق گاز برای سلامت انسان مضر است: «بدتر از دود دست دوم»

داده ها از 87 خانه در 11 شهرستان در کالیفرنیا و سه خانه در کلرادو جمع آوری شد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مسمومیت حاد با بنزن می تواند علائمی مانند خواب آلودگی، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا نامنظم، سردرد و حتی مرگ را در سطوح بسیار بالا ایجاد کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بنزن می تواند تعداد گلبول های قرمز خون را کاهش دهد و منجر به کم خونی شود، می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و باعث سرطان هایی مانند سرطان خون شود.

دیگ آب جوش روی مشعل اجاق گاز می نشیند. (تصویر عکس: Michael Bocchieri/Getty Images)

جکسون می‌گوید: «اجاق‌های گاز اخیراً توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و یکی از دلایلی که باعث نگرانی بالقوه آنها برای سلامتی می‌شود این است که تنها وسیله سوخت فسیلی برای تخلیه آلودگی در داخل خانه هستند». ما هرگز با میل روی لوله اگزوز خودرویی که در آلودگی آن نفس می کشد نمی ایستیم، اما با میل و رغبت بالای اجاق گازهای خود می ایستیم و آلودگی هایی را که منتشر می کنند تنفس می کنیم.

Yannai Kashtan: “ما دریافتیم که یک مشعل گازی با شدت بالا یا فر تنظیم شده روی 350 فارنهایت، به مدت 45 دقیقه غلظت بنزن آشپزخانه را بالاتر از تخمین بالای غلظت بنزن موجود در دود دست دوم در حدود یک سوم مواردی که ما اندازه‌گیری کردیم، افزایش داد.” یک دانشجوی فارغ التحصیل در دانشکده پایداری Doerr دانشگاه استنفورد و نویسنده اصلی این تحقیق، در یک نشست مطبوعاتی بعد از ظهر سه شنبه گفت.

صنعت گاز و متحدان GOP آن در کنگره می گویند مقررات حذف مدل های اجاق گاز از بازار به طور ناعادلانه انتخاب مصرف کننده را محدود می کند.

یک موضوع داغ

وزارت انرژی (DOE) در اواخر ژانویه پیشنهاد کرد که افزایش بهره وری انرژی از اجاق گازها را افزایش دهد که باعث کاهش آلودگی ناشی از آنها می شود. در ماه مه، جمهوری خواهان مجلس جلسه ای را در اعتراض به این پیشنهاد برگزار کردند و در اوایل این ماه، آنها لوایحی را به تصویب رساندند که قصد داشتند هرگونه مقررات احتمالی اجاق گاز را خنثی کنند.

محققان دریافتند که این ماده شیمیایی به آرامی در سراسر خانه پخش می شود که منجر به غلظت بالایی برای ساعت ها پس از پخت و پز می شود.

اجاق‌های گاز اخیراً منشأ بحث‌های سیاسی زیادی شده‌اند، زیرا مطالعات اخیر نشان داده‌اند که انتشار آلاینده‌هایی مانند مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن از اجاق‌های گازی میزان آسم کودکان را افزایش می‌دهد.

بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، استفاده از اجاق‌های گازی می‌تواند سطوح بنزن سرطان‌زا را در سراسر خانه تا ساعت‌ها پس از استفاده به سطوح خطرناک برساند.

راب جکسون، یکی از همکاران ارشد موسسه محیط زیست استانفورد وودز و یکی از نویسندگان این مطالعه، در جلسه توجیهی روز سه‌شنبه گفت: «در عرض نیم ساعت، سطوح شروع به بالا رفتن از سالن می‌کنند. “در برخی موارد شش ساعت یا بیشتر طول می کشد تا بنزن به سطح پس زمینه برگردد.”

شواهد

یک اجاق گاز سوز برای فروش در یک فروشگاه لوازم خانگی در شیکاگو ارائه شده است.

شعله روی اجاق گاز می سوزد. (تصویر عکس: مایکل ام سانتیاگو/گتی ایماژ)

یک اجاق گاز سوز برای فروش در یک فروشگاه لوازم خانگی در شیکاگو ارائه شده است. (اسکات اولسون/گتی ایماژ)

شعله روی اجاق گاز می سوزد.


منبع