تغییر در جبهه جنگ با ترخیص کشتی‌ها برای ترک اوکراین دیده می‌شود

اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل ماه گذشته توافقنامه‌هایی را برای ایجاد کانال دریایی امضا کردند که به کشتی‌های باری اجازه می‌دهد با خیال راحت از بنادری که ارتش روسیه محاصره کرده بود و از طریق آب‌هایی که ارتش اوکراین مین‌گذاری کرده بود، حرکت کنند. اجرای این قرارداد که به مدت چهار ماه اعتبار دارد، از روز دوشنبه گذشته که اولین کشتی سوار شد، به کندی پیش رفته است.

مرکز هماهنگی مشترک اعلام کرد سه ناو هواپیمابر گلوری، استار هلنا و ریوا ویند که همگی در جزایر مارشال پرچم‌دار شده‌اند، که روز یکشنبه اجازه خروج از اوکراین را داشتند، بیش از 171 هزار تن ذرت را در مجموع حمل می‌کردند. مقصد گلوری استانبول، ستاره هلنا به نانتونگ در چین و ریوا ویند به بندر اسکندرون ترکیه در دریای مدیترانه است.

مرکز هماهنگی مشترک، که مسئولیت مدیریت این قرارداد را بر عهده دارد، گفت: انتظار می‌رود سه کشتی باری که جمعه را ترک کردند، روز یکشنبه پس از بازرسی از تنگه بسفر ترکیه عبور کنند. ناوی استار با پرچم پاناما که حامل 33000 تن غله به ایرلند است، بازرسی خود را به پایان رساند و در حال آماده شدن برای کشتی بود.

___

___

___

کی‌یو، اوکراین (AP) – چهار کشتی دیگر حامل محموله‌های کشاورزی که در اثر جنگ در اوکراین بازداشت شده بودند، روز یکشنبه مجوز خروج از سواحل دریای سیاه این کشور را دریافت کردند، زیرا تحلیلگران هشدار دادند که روسیه نیروها و تجهیزات خود را به سمت بنادر منتقل می‌کند تا مانع از وقوع یک حمله شود. ضد حمله اوکراین

خرسون، واقع در رودخانه دنیپر در نزدیکی دهانه آن با دریای سیاه، در اوایل جنگ تحت کنترل روسیه قرار گرفت و مقامات اوکراینی قول داده اند آن را پس بگیرند. خرسون در 227 کیلومتری (141 مایلی) اودسا، محل بزرگ‌ترین بندر اوکراین واقع شده است، بنابراین تشدید درگیری در آنجا می‌تواند پیامدهایی برای قرارداد بین‌المللی غلات داشته باشد.

پلارنت با پرچم ترکیه که عازم ترکیه بود و روجن با پرچم مالت به مقصد بریتانیا منتظر بررسی بودند. کشتی ها بیش از 25000 تن ذرت را بین خود حمل می کردند و منتظر بررسی بودند. تی

در تحلیل آخر هفته، وزارت دفاع بریتانیا گفت که تهاجم روسیه که از 24 فوریه آغاز شد، “در آستانه ورود به مرحله جدیدی است” که در آن تغییر جنگ به سمت غرب و جنوب به یک خط مقدم تقریبی 350 کیلومتری (217 مایلی) منتقل می شود. از نزدیک شهر Zaporizhzhia تا Kherson تحت اشغال روسیه گسترش می یابد.

این نسخه تصحیح شده است تا نشان دهد چهار کشتی جدید برای دریافت مجوز برای حرکت یکشنبه ترخیص شده اند، نه دوشنبه.

اندرو ویلکس در گزارشی از استانبول مشارکت داشت.

در چهار ماه آخر جنگ، روسیه بر تصرف منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز شده است، جایی که جدایی‌طلبان طرفدار مسکو برخی از مناطق را به عنوان جمهوری‌های خودخوانده به مدت هشت سال کنترل کرده‌اند. نیروهای روسیه به تدریج در منطقه هم مرز با روسیه پیشروی کردند و همزمان حملات موشکی و موشکی را برای محدود کردن تحرکات جنگنده‌های اوکراینی در نقاط دیگر انجام دادند.

سرهی هایدای، فرماندار منطقه گزارش داد که طی روز گذشته، پنج غیرنظامی در تیراندازی روسیه و جدایی طلبان به شهرهای منطقه دونتسک، بخشی از دونباس که هنوز تحت کنترل اوکراین است، کشته شدند. او و مقامات دولت اوکراین بارها از غیرنظامیان خواسته اند که استان را تخلیه کنند.

این مرکز همچنین مجوز اولین کشتی ورودی را بر اساس این قرارداد صادر کرد و گفت که کشتی Osprey S با پرچم لیبریا روز دوشنبه عازم بندر چورنومورسک اوکراین خواهد شد. سایت‌های ردیابی ترافیک دریایی کشتی را در شمال ورودی دریای سیاه به بسفر نشان دادند، جایی که کشتی‌ها منتظر تیم‌های بازرسی برای سوار شدن بودند.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

به گفته مؤسسه مطالعات جنگ، اندیشکده واشنگتن، نیروهای روسی روز شنبه حملات هوایی، شلیک توپخانه و توزیع تسلیحات دیگر را به عنوان بخشی از تلاش برای دفاع از مواضع خود در مناطق اشغالی انجام دادند.

بر اساس این قراردادها، کشتی‌هایی که اوکراین را ترک می‌کنند توسط تیم‌هایی متشکل از مقامات این سه کشور و سازمان ملل بازرسی می‌شوند تا مطمئن شوند که فقط غلات، کود یا غذا و نه کالاهای دیگر حمل می‌کنند. شناورهای ورودی برای اطمینان از عدم حمل سلاح بررسی می شوند.

مقامات اوکراینی ابتدا نسبت به قرارداد صادرات غلات بدبین بودند و به این ظن اشاره کردند که مسکو تلاش خواهد کرد از فعالیت کشتیرانی برای نیروهای انبوه در فراساحل یا ارسال موشک های دوربرد از دریای سیاه استفاده کند، همانطور که چندین بار در طول جنگ انجام داده است. توافق نامه هایی که ماه گذشته به تصویب رسید، خواستار خروج کشتی ها از اوکراین با اسکورت نظامی و بازرسی است.

شهر میکولایف، یک مرکز مهم کشتی سازی که روزانه مورد موشک باران نیروهای روسی قرار می گیرد، حتی به اودسا نزدیک تر است. ویتالی کیم، فرماندار منطقه میکولایف، گفت که یک تاسیسات صنعتی در حومه پایتخت منطقه بامداد یکشنبه مورد حمله قرار گرفت.

این موسسه با استناد به مقامات محلی اوکراین گفت روس ها “به انباشته کردن مقادیر زیادی تجهیزات نظامی” در شهری در آن سوی رودخانه دنیپر از خرسون ادامه می دهند. اندیشکده گفت که به نظر می رسد این آمادگی ها برای دفاع از مسیرهای لجستیکی به شهر و ایجاد مواضع دفاعی در ساحل چپ رودخانه طراحی شده است.

نهاد ناظر بر یک معامله بین‌المللی که قصد داشت حدود 20 میلیون غله از اوکراین را خارج کند و به میلیون‌ها انسان فقیر که در آفریقا، خاورمیانه و بخش‌هایی از آسیا گرسنه می‌مانند غذا بدهد، گفت: کشتی‌های بارگیری شده برای خروج از چورنومورسک و اودسا تخلیه شدند. .

چهارمین کشتی آزاد شده برای خروج، نفتکش با پرچم لیبریا مصطفی نکتی بیش از 6600 تن روغن آفتابگردان را به مونوپولی ایتالیا حمل می کند.