بیل گیتس گفت که ترجیح می‌دهد واکسن‌هایی را برای «نجات جان‌ها» به جای رفتن به مریخ تأمین کند، اما او فکر می‌کند روزی ایلان ماسک «یک انسان دوست بزرگ» خواهد شد.

ایلان ماسک بیل گیتس

گیتس و ماسک در گذشته به طور علنی اختلاف نظر داشتند، از جمله در مورد COVID-19، نحوه رسیدگی به تغییرات آب و هوا، و سفر فضایی.

گیتس اضافه کرد که فکر می کند در نهایت ماسک با استفاده از نبوغ خود به یک انسان دوست تبدیل خواهد شد.

بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، گفت که ترجیح می دهد برای واکسن های نجات دهنده زندگی بپردازد تا اینکه برای رفتن به مریخ هزینه کند و در مورد اینکه اولویت هایش با یکی از ثروتمندترین مردان روی زمین متفاوت است، اظهار داشت.

گیتس این اظهارات را در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی که روز پنجشنبه منتشر شد و در آن روزنامه‌نگار آمل راجان از میلیاردر پرسید که آیا ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا را تشویق می‌کند تا به «باشگاه انسان‌دوستانه بزرگ» بپیوندد، با اشاره به گیتس، وارن بافت و جف بزوس، بیان کرد.

او به بی بی سی گفت: «در واقع رفتن به مریخ بسیار گران است. “شما می توانید واکسن سرخک بخرید و با 1000 دلار به ازای هر زندگی نجات یافته جان خود را نجات دهید، و به همین دلیل شما را به نوعی تحریک می کند، مانند: “به مریخ نرو”.”

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





منبع

پس از سوال بعدی راجان، گیتس همچنین گفت که رفتن به مریخ استفاده خوبی از پول نیست.

ماسک قبلا گفت پیدا کردن “راه هایی برای اهدای پول که واقعاً تفاوت ایجاد کند” دشوار است. در سال 2021، گزارش Vox به این نتیجه رسید که ماسک 0.05٪ از ثروت خود را به امور خیریه اهدا کرده است.

سوزان والش/AP; مایک کوهن/گتی ایماژ برای نیویورک تایمز

  • گیتس در مورد ماسک گفت: “بله، من فکر می کنم روزی او یک انسان دوست بزرگ خواهد شد.” “بدیهی است که چیزهایی مانند تسلا حتی بدون اینکه نوعی بشردوستی باشد، تأثیر مثبتی دارد. اما در پایان روز، فکر نمی‌کنم – به جز چند بار رفتن به مریخ، که ممکن است هزینه کمی داشته باشد – من فکر نمی‌کنم. فکر نکن او بخواهد آن را برای خودش خرج کند.”

    بیل گیتس به بی بی سی گفت که فکر نمی کند سفر به مریخ استفاده خوبی از پول باشد.

  • او همچنین گفت که فکر می‌کند ایلان ماسک تأثیر مثبتی از طریق تسلا داشته است، اگرچه این کار بشردوستانه نیست.

گیتس توضیح داد: “شما می توانید واکسن سرخک را بخرید و با 1000 دلار به ازای هر نجات جان، جان انسان ها را نجات دهید.”

  • بنیاد بیل و ملیندا گیتس، موسسه غیرانتفاعی که توسط گیتس و همسر سابقش ملیندا فرنچ گیتس تأسیس شده است، میلیاردها دلار برای تحقیق، توسعه و تحویل واکسن به فقیرترین کشورهای جهان اختصاص داده است. این بنیاد می‌گوید میلیاردها دلار برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال در سراسر جهان، از جمله گسترش دسترسی به واکسن‌ها، هزینه کرده است.

    ماسک که اغلب در رتبه‌بندی ثروتمندترین فرد جهان قرار می‌گیرد، در سال 2012 نیز این تعهد را امضا کرد. سال گذشته، ماسک یک کمک خیریه 5.7 میلیارد دلاری از سهام تسلا به بنیاد ماسک اهدا کرد که در سال 2002 با برادرش کیمبال ماسک راه‌اندازی کرد. طبق گزارش بلومبرگ، این بنیاد در سال 2022 حدود 160 میلیون دلار توزیع کرد.

    ماسک و بنیاد بیل و ملیندا گیتس بلافاصله به درخواست اینسایدر برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

    گیتس، همراه با فرنچ گیتس و بافت، همچنین «Giving Pledge» را تأسیس کردند که از طریق آن برخی از ثروتمندترین افراد جهان قول داده اند که بیشتر دارایی خود را ببخشند.