اوکراین ادعای روسیه مبنی بر “حمله تلافی جویانه” ویرانگر را رد کرد

مقامات اوکراینی که آتش بس را یک اقدام تبلیغاتی بدبینانه رد کردند، گفتند که روسیه در هر صورت به آن احترام نمی گذارد.

وی گفت: “یک موسسه آموزشی، یک مرکز صنعتی و یک تعاونی گاراژ” آسیب دیده است و تلفات جانی نداشته است.

در حمله اوکراین، موشک های این کشور به ساختمانی در ماکییوکا که به عنوان پادگان استفاده می شد، اصابت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی عصر روز یکشنبه خود “گلوله باران خرسون توسط روسیه با مهمات آتش زا درست بعد از کریسمس” در جنوب شرق این کشور را محکوم کرد.

سرگی چرواتی، سخنگوی گروه شرقی نیروهای مسلح اوکراین به رسانه ساسپلین گفت: «این اطلاعات به اندازه اطلاعاتی است که آنها تمام HIMARS های ما را نابود کرده اند». در حمله به Makiivka، اوکراین از موشک های HIMARS که توسط ایالات متحده تهیه شده بود استفاده کرد.

این شهر صنعتی در شرق دونتسک هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفته است.

– چهار انفجار قبل از نیمه شب –

روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که برای انتقام از حمله مرگبار اخیر به نیروهایش، یک “حمله تلافی جویانه” ویرانگر را در شرق اوکراین انجام داده است، ادعایی که کیف به سرعت آن را رد کرد.

اوایل یکشنبه، پاولو کیریلنکو، رئیس اداره منطقه ای دونتسک، گفت که نیروهای روسی «پس از نیمه شب» هفت حمله راکتی به کراماتورسک انجام داده اند.

روسیه این حمله را یک “حمله تلافی جویانه” در پی حمله موشکی شب سال نو اوکراین در شهر ماکییوکا در شرق اوکراین توصیف کرد که به گفته مسکو 89 سرباز آن کشته شدند.

نیروهای مسلح اوکراین ادعای روسیه درباره حمله به کراماتورسک را رد کردند.

bur-jj/imm



منبع

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «بیش از 600 نظامی اوکراینی در حمله موشکی به نیروهای مستقر در دو ساختمان مورد استفاده به عنوان پادگان در کراماتورسک کشته شدند».

آتش بس یکجانبه پوتین در ساعت 21:00 به وقت گرینویچ شنبه: 11:00 شب در کیف پایان یافت، اما نیمه شب در مسکو.

خبرگزاری فرانسه نتوانست به طور مستقل وضعیت را تأیید کند. روز شنبه، کریسمس ارتدکس، خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در کراماتورسک حداقل چهار انفجار را قبل از نیمه شب شنیدند.

چرواتی گفت روسیه نمی تواند حملاتی با دقت بالا انجام دهد.

بیانیه روسیه دقیقاً زمان انجام این حمله را ذکر نکرده است – فقط اطلاعات روسیه “طی 24 ساعت گذشته” بیش از 1300 سرباز اوکراینی را در دو ساختمان در کراماتورسک شناسایی کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور آتش‌بس 36 ساعته را صادر کرد تا به مسیحیان ارتدوکس اجازه دهد کریسمس را جشن بگیرند که روز شنبه در روسیه و اوکراین جشن گرفته شد.

در حالی که روسیه پذیرفت که 89 سرباز کشته شده اند، که بدترین تلفات گزارش شده از حمله اوکراین از زمان آغاز جنگ در فوریه گذشته است، یک بیانیه از سوی ارتش اوکراین ادعا کرد که تلفات به بیش از 400 نفر رسیده است.

اوکراین ادعای روسیه مبنی بر "حمله تلافی جویانه" ویرانگر را رد کرد

وی افزود: «حملات به کراماتورسک و دیگر شهرهای دونباس، اشیاء غیرنظامی را هدف قرار دادند، و دقیقاً زمانی که مسکو از «سکوت» ادعایی ارتش گزارش می داد.