گشت ناوشکن آمریکایی اختلافات دریای چین جنوبی را برافروخت

پکن همچنین ایالات متحده، استرالیا و نیوزلند را با امضای یک توافقنامه دفاعی متقابل با جزایر سلیمان نگران کرده است که بر اساس آن می تواند در مواقع اضطراری نیروهای چینی را پذیرفته و احتمالاً حضور نظامی دائمی چین را ایجاد کند.

پکن (AP) – نیروی دریایی ایالات متحده روز چهارشنبه یک ناوشکن را در نزدیکی جزایر تحت کنترل چین در دریای چین جنوبی به حرکت درآورد که به گفته واشنگتن یک گشت زنی با هدف تاکید بر آزادی ناوبری از طریق راه دریایی استراتژیک بود.

این وزارتخانه گفت: «نیروهای ما در منطقه نظامی همیشه در حالت آماده باش هستند تا از حاکمیت ملی، امنیت و صلح و ثبات در دریای چین جنوبی محافظت کنند.»

سرهنگ نیروی هوایی تیان جونلی به نقل از وب سایت وزارت دفاع گفت: در واکنش به عبور کشتی بنفولد، فرماندهی تئاتر جنوبی چین حرکات کشتی را ردیابی کرد و به آن دستور داد منطقه را ترک کند.

چنین عملیاتی کلیدی برای حفظ حضور نیروی دریایی ایالات متحده در اقیانوس هند و اقیانوس آرام است، جایی که چین حضور خود را از طریق یک کارزار عظیم کشتی سازی افزایش داده است.

ناوگان هفتم در بیانیه‌ای خبری گفت: این عملیات از حقوق، آزادی‌ها و استفاده قانونی از دریا حمایت کرد.

ناوشکن موشک هدایت شونده یو اس اس بنفولد از کنار جزایر پاراسل عبور کرد و پس از آن به عملیات در دریای چین جنوبی ادامه داد.

چین مدعی مالکیت تقریباً کل آبراه استراتژیک است که سالانه حدود 5 تریلیون دلار تجارت جهانی از طریق آن می گذرد و دارای ذخایر بسیار ارزشمند ماهی و منابع معدنی زیر دریا است. فیلیپین، برونئی، مالزی، ویتنام و تایوان نیز مدعیان رقابتی در منطقه هستند.



منبع