قبایل جنوب غربی به دنبال بنای یادبود ملی جدید در نزدیکی گراند کانیون هستند


نمایی هوایی از جنگل ملی کایباب، در مرز گراند کنیون، در آریزونا.

نمایی هوایی از جنگل ملی کایباب، در مرز گراند کنیون، در آریزونا.

نمایی هوایی از جنگل ملی کایباب، در مرز گراند کنیون، در آریزونا.

ائتلافی از قبایل بومی آمریکا در جنوب غربی در حال لابی کردن با دولت بایدن برای ایجاد یک بنای یادبود ملی گسترده برای محافظت از زمین های فدرال مجاور پارک ملی گراند کانیون در برابر استخراج اورانیوم و سایر توسعه ها هستند.

اعضای ائتلاف قبایل گراند کانیون، که شامل هاواسوپای، هوپی، هوآلاپای و 9 قبیله دیگر است، روز چهارشنبه یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند تا رسماً 1.1 میلیون هکتار از شمال و جنوب پارک را به عنوان Baaj Nwaavjo I’tah Kukveni تعیین کنند. بنای یادبود ملی گرند کانیون

ادمون تیلوسی، نایب رئیس قبیله هاواسوپای، به خبرنگاران گفت که یک بنای تاریخی از سرزمین های اجدادی قبایل، مکان های فرهنگی و منابع آبی در برابر اثرات مضر استخراج معادن محافظت می کند. این منطقه سرشار از اورانیوم است.

تیلوسی گفت: «ما نمی توانیم بدون این آب های پاک زندگی کنیم. ما به عنوان نگهبان گرند کانیون، نه تنها در قبال اجدادمان، بلکه در قبال فرزندان و نسل های آینده وظیفه داریم.»

چندین قبیله منطقه پیوندهای عمیق فرهنگی و معنوی با گراند کانیون دارند – ارتباطاتی که قبایل امیدوارند در نام بنای یادبود پیشنهادی منعکس شود. “Baaj Nwaavjo” به معنای “جایی که قبایل پرسه می زنند” در زبان هاواسوپایی است. “I’tah Kukveni” به معنای “رد پای ما” در هوپی است.

تعیین بنای یادبود بر اساس قانون آثار باستانی 1906، ممنوعیت 20 ساله معادن را که دولت اوباما در سال 2012 وضع کرده بود، تقویت می کند. در سال 2017، پس از یک مبارزه حقوقی چند ساله، دادگاه تجدید نظر ایالات متحده برای حوزه نهم ممنوعیت دوران اوباما را تایید کرد و نتیجه گرفت انجماد موقت اجاره‌های معدنی «مطالعه دقیق‌تر و طولانی‌مدت اثرات نامشخص استخراج اورانیوم در منطقه و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در آینده را ممکن می‌سازد».

دولت ترامپ علناً با قانونی مخالفت کرد که به دنبال محافظت دائمی از همان منطقه در برابر استخراج اورانیوم و سایر سنگ‌های سخت بود و در سال 2020 طرحی را برای احیای صنعت داخلی اورانیوم آمریکا ارائه کرد.

ائتلاف قبیله‌ای و گروه‌های هم‌پیمان امیدوارند جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن برای حفاظت دائم از منطقه‌ای که او نامیده است، اقدام کند.یک جواهر غیر قابل تعویض

سناتور کیرستن سینما (I-Ariz.) و نماینده رائول گریجالوا (D-Ariz.) که در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه به رهبران قبایل پیوستند، لوایح مشابهی را در سال 2019 برای منع استخراج جدید اورانیوم در اطراف گراند کانیون ارائه کردند.

سينما گفت: «ما رسماً از دولت مي‌خواهيم تا اين مناطق از گراند کانيون را به عنوان يک اثر ملي تعيين کند تا از آب و ميراث فرهنگي ما محافظت کند و در عين حال فرصت‌هاي تفريحي را فراهم کند که جوامع ما در شمال آريزونا به آن تکيه دارند». “خوشبختانه برای دولت، ما قبلاً کار سختی را انجام داده ایم. ما چارچوبی را پیشنهاد کرده‌ایم که از آن برای همکاری با دولت و ائتلاف خود در ماه‌های آینده برای ایجاد این بنای تاریخی تحت قانون آثار باستانی استفاده خواهیم کرد.

نقشه ای از بنای یادبود ملی پیشنهادی Baaj Nwaavjo I'tah Kukveni Grand Canyon.

نقشه ای از بنای یادبود ملی پیشنهادی Baaj Nwaavjo I’tah Kukveni Grand Canyon.

نقشه ای از بنای یادبود ملی پیشنهادی Baaj Nwaavjo I’tah Kukveni Grand Canyon.

این فشار تنها چند هفته پس از بایدن صورت می گیرد دو اثر ملی جدید ایجاد کرد – Avi Kwa Ame در نوادا و Castner Range در تگزاس – که در مجموع 513000 هکتار را در بر می گیرند.

گریجالوا گفت که کمپین ملی برای تعیین بنای یادبود، اوج تلاش 20 ساله برای حفاظت از چشم انداز بزرگ گراند کنیون است. و وی خاطرنشان کرد که این موضوع پس از تصویب بسته انرژی در اواخر ماه گذشته توسط جمهوری‌خواهان مجلس – که توسط منتقدان آن “قانون آلاینده‌ها بیش از مردم” نامیده می‌شود – انجام می‌شود که به دنبال از بین بردن برنامه آب و هوایی بایدن و الزام افزایش حفاری و استخراج معادن در سراسر زمین‌های عمومی آمریکا است.

او گفت: “تهدید و خطر برای گراند کانیون بیشتر از هر زمان دیگری است.” HR 1 گراند کانیون را به یک کالای مصرفی تبدیل خواهد کرد. این زمین عمومی نمادین را برای سود خصوصی استثمار، فروش و تجارت خواهد کرد. اگر آنها مایلند این کار را با گرند کنیون انجام دهند، پس هیچ یک از سرزمین های ما از این نوع طمع افسار گسیخته در امان نیست.

گریجالوا افزود، کمپین یادبود «فقط ساختن تاریخ نیست، بلکه در مورد نجات تاریخ و روح آن و افرادی است که به دره احترام می گذارند».

کاخ سفید بلافاصله به درخواست هاف پست برای اظهار نظر پاسخ نداد. گریجالوا گفت که دولت از تلاش ها آگاه است و بحث های سطح کارکنان قبلاً انجام شده است.

تیم نووانگیوما، رئیس قبیله هوپی، گفت که حفظ وضعیت بنای یادبود برای این منطقه “بالاترین اولویت برای مردم هوپی است.”

او گفت: “خالق به ما هدیه ای داد و آن هدیه به شکل یک دره بزرگ است.” این هدیه نه تنها به کشورهای قبیله ای که این ارتباط صمیمانه با آن دارند، بلکه هدیه ای به ایالت آریزونا است. این یک هدیه به ایالات متحده است. این یک هدیه به تمام جهان است. بنابراین ما باید از زیبایی و عظمت این منطقه که ما خانه می نامیم محافظت کنیم.

مربوط…



منبع