رئیس جمهور بایدن از ایرلند شمالی در میان توطئه بمب گذاری خنثی شده ارتش جمهوری اسلامی ایران و صلح شکننده بازدید می کند

با این حال، دیدار بایدن در حالی انجام می شود که توافقنامه جمعه خوب، که دولت کلینتون به تنظیم آن کمک کرد، در معرض آشفتگی سیاسی قرار گرفته است.

یک ساکن محلی در 4 آوریل 2023 در بلفاست، ایرلند شمالی، از کنار یک نقاشی دیواری شبه نظامی وفادار می گذرد. توافقنامه جمعه خوب، که در 10 آوریل 1998 امضا شد، به بیشتر خشونت ها در طول چندین دهه درگیری موسوم به The Troubles پایان داد.

چگونه برگزیت دولت ایرلند شمالی را مختل کرد

پل مک لافلین، استاد ارشد دانشگاه کوئینز بلفاست، گفت: «بیست و پنج سال بیشتر از هر توافق دیگری است که در اینجا دوام داشته است. “و هر چه مشکلاتی که داریم – و دولت ما در حال حاضر کار نمی کند – این بهترین شکل دموکراسی است که هر کسی به آن دست یافته است.”

ایالات متحده “باید” به نقش محوری برای صلح افتخار کند

بیشتر: در ایرلند شمالی، برگزیت بحث درباره حاکمیت و هویت در اطراف یک مرز نامشخص را تجدید می کند

چرا جنگ در ایرلند شمالی آغاز شد؟

در دهه 1960، اقلیت کاتولیک در ایرلند شمالی مورد تبعیض گسترده قرار گرفت. اعتراضات منجر به تشکیل گروه های شبه نظامی مانند ارتش جمهوری خواه ایرلند شد که برای اتحاد مجدد ایرلند می جنگیدند. ارتش بریتانیا و گروه های شبه نظامی مورد حمایت اتحادیه ها برای سرکوب آنها جنگیدند.

در این عکس که در 2 مارس 1972 در لندندری گرفته شده است، شورشیان جوان کاتولیک در جریان تجمعی در اعتراض به

در این عکس که در 2 مارس 1972 در لندندری گرفته شده است، شورشیان جوان کاتولیک در اعتراض به قتل 30 ژانویه “یکشنبه خونین” توسط چتربازان انگلیسی 13 راهپیمایی حقوق مدنی کاتولیک در لندندری، به سربازان بریتانیایی پرتاب می کنند.

ایرلند شمالی، بخشی از بریتانیا، بیش از یک سال است که در بحبوحه اختلافات تجاری پس از برگزیت، بدون دولت بوده است. مجمع ایرلند شمالی تشکیل جلسه نمی دهد. پست های کابینه اجرایی پر نمی شود.

پرزیدنت جو بایدن در مراسم پذیرایی روز سنت پاتریک در اتاق شرقی کاخ سفید، جمعه، 17 مارس 2023، در واشنگتن صحبت می کند. (AP Photo/Alex Brandon)

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «پرزیدنت بایدن عمیقاً به ایرلند شمالی اهمیت می دهد و سابقه طولانی در حمایت از صلح و رفاه در آنجا دارد.

دیوید میچل، استادیار حل و فصل منازعات و آشتی در کالج ترینیتی دوبلین در بلفاست گفت: «این زمان احساسات مختلط است زیرا ما سالگرد را جشن می‌گیریم، اما دولت تقسیم قدرت کار نمی‌کند.

دیوید میچل گفت: «این احساس وجود دارد که ما باید به نوعی توضیح دهیم که این توافق برای جوانانی که درگیری را سپری نکرده‌اند، ادامه دهیم.» او واقعاً نمی‌فهمد موضوع چیست.»

ایرلند شمالی در سال 1921 ایجاد شد و زمانی که بقیه ایرلند به یک کشور مستقل تبدیل شد، بخشی از بریتانیا باقی ماند.

دو رهبر که در تقویت توافق جمعه خوب نقش داشتند – دیوید تریمبل، اولین وزیر اول ایرلند شمالی و جان هیوم، رهبر ناسیونالیست ایرلندی – در سال های اخیر درگذشتند.

و در حالی که توافق 1998 تا حد زیادی به خشونت های فرقه ای پایان داد، یادآوری های جدیدی در مورد شکنندگی صلح وجود دارد. سطح تهدید تروریسم ایرلند شمالی اخیراً قبل از سفر بایدن به “شدید” افزایش یافته است. به گزارش بلفاست تلگراف، پلیس در ایرلند شمالی طرح بمب گذاری اعضای IRA جدید، یک گروه شبه نظامی وابسته به ارتش جمهوری خواه ایرلند را مختل کرد.

مک لافلین گفت که «نسبتاً مطمئن است» ایرلند شمالی شاهد بازگشت اشتراک قدرت و یک دولت احیا شده خواهد بود.

بلفاست، ایرلند شمالی – بیست و پنج سال پس از کمک ایالات متحده برای ایجاد صلح در ایرلند شمالی، رئیس جمهور جو بایدن روز سه شنبه به بلفاست می رود تا توافقی را جشن بگیرد که به سه دهه خونریزی پایان داد و به طور گسترده به عنوان یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک تلقی می شود.

آنها با توافقی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا که جریان آزاد تجارت بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را که تنها مرز زمینی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا مشترک است، حفظ می کند، مخالفند.

انتخابات در ایرلند شمالی در ماه مه برگزار می شود، لحظه ای که بسیاری از ناظران معتقدند که اتحادیه ها را به پیوستن مجدد به دولت سوق می دهد. صرف نظر از این، مهم ترین نتیجه توافق جمعه خوب – پایان دادن به درگیری طولانی موسوم به “مشکلات” – تغییر نکرده است.

در توییتر joeygarrison@ به Joey Garrison برسید.

بیشتر: “شأن ساده”: چگونه سفر پرزیدنت بایدن به ایرلند داستان “جوی یقه آبی” را به خانه بازگو می کند

بیشتر: ریشی سوناک با بازگشت کامل به اولین نخست وزیر رنگین پوست بریتانیا تبدیل شد

توافقنامه جمعه خوب یک دولت محلی واگذار شده را در ایرلند شمالی ایجاد کرد که قدرت آن در میان احزاب وفادار پروتستان که تلاش می کردند بخشی از بریتانیا باقی بمانند و احزاب ملی گرای کاتولیک که به دنبال اتحاد با جمهوری ایرلند بودند، تقسیم می شد.

پرزیدنت جو بایدن در مراسم پذیرایی روز سنت پاتریک در اتاق شرقی کاخ سفید، جمعه، 17 مارس 2023، در واشنگتن صحبت می کند.  (AP Photo/Alex Brandon)


منبع

کریستوفر گفت: برای پرزیدنت بایدن، این کمی طناب است که باید روی آن راه برود: به طور کلی تاکید کند که چگونه پیمان موفق بوده است، و شاید نادیده گرفتن این واقعیت که واقعاً روی زمین کار نمی کند. Maginn، استاد تاریخ در دانشگاه فوردهام، که در تاریخ ایرلند و بریتانیا تخصص دارد.

یک ساکن محلی در 4 آوریل 2023 در بلفاست، ایرلند شمالی، از کنار یک نقاشی دیواری شبه نظامی وفادار می گذرد.  توافقنامه جمعه خوب، که در 10 آوریل 1998 امضا شد، به بیشتر خشونت ها در طول چندین دهه درگیری موسوم به The Troubles پایان داد.

در طول مذاکرات صلح، سناتور سابق جورج میچل، دی مین، به عنوان فرستاده ویژه کلینتون رهبری مذاکرات صلح در ایرلند شمالی را بر عهده داشت. میچل خط اصلی ارتباط برای اردوگاه های مخالف ایرلند شمالی بود که با یکدیگر صحبت نمی کردند.

مک لافلین گفت: «به عنوان یک شهروند اینجا، از مردم آمریکا، دولت آمریکا، به خاطر نوع صبری که در اینجا به خرج دادند، سپاسگزارم. این چیزی است که مردم ایالات متحده باید به آن افتخار کنند.”

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، سناتور آمریکایی، جورج میچل و نخست وزیر ایرلند برتی آهرن پس از امضای توافقنامه جمعه خوب در 10 آوریل 1998، عکس می گیرند.

یک دولت تقسیم قدرت نمی تواند بدون مشارکت هر دو طرف عمل کند. و اعضای حزب اتحاد دموکرات – متشکل از محافظه‌کارانی که از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت کردند – پس از برگزیت از اتحادیه خارج شدند.

ایرلند شمالی از سال 1998 تغییرات قابل توجهی داشته است. برای اولین بار، تعداد کاتولیک ها در سرشماری سال گذشته از پروتستان ها در ایرلند شمالی بیشتر شد.

بیل کلینتون، رئیس جمهور ایالات متحده، در سفر خود به اوماغ، ایرلند شمالی، پنجشنبه 3 سپتامبر 1998، برای دست دادن مردم اوماغ دراز می کند. اوماغ صحنه انفجار بمبی بود که در 15 اوت 1998 28 نفر را کشت.