تقریباً 25 سال پیش، زمانی که یک بالن هواشناسی سرکش شد، جت های جنگنده 1000 گلوله به سمت آن شلیک کردند و نتوانستند آن را پایین بیاورند.

او با بیان اینکه بالون به اندازه کافی بزرگ است که از یک میدان زباله آسیب وارد کند، گفت: “می‌خواستیم مراقب باشیم که کسی صدمه نبیند یا اموالی از بین نرود.” کارشناسان همچنین گفته اند که در واقع شلیک آن ممکن است پیچیده تر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد.

رایدر همچنین گفت که توصیه‌های متعددی از سوی مقامات ارشد وزارت دفاع وجود دارد که “به دلیل خطری که برای ایمنی و امنیت افراد روی زمین از میدان آوار احتمالی وجود دارد، اقدام جنبشی انجام ندهند.”

بالون‌ها، مانند “بالون جاسوسی” مشکوک چینی بر فراز ایالات متحده، همیشه هنگام شلیک نمی‌پرند یا منفجر نمی‌شوند.

سرتیپ پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، پنجشنبه گفت که این بالون در ارتفاعی بالاتر از ترافیک هوایی تجاری کار می کند و “تهدید نظامی یا فیزیکی برای مردم روی زمین ایجاد نمی کند.” با این وجود، ایالات متحده در پاسخ به F-22 Raptors و هواپیماهای دیگر دست زد.

تقریباً 25 سال پیش، ثابت شد که یک بالن بزرگ هواشناسی فراری برای یک جفت جت جنگنده که سعی در سرنگونی آن داشتند، کاملاً چالش برانگیز بود و حتی پس از شلیک بیش از 1000 گلوله به سمت آن در هوا می ماند.

دو فروند هواپیمای CF-18 Hornet نیروی هوایی سلطنتی کانادا (RCAF).

دو فروند هواپیمای CF-18 Hornet نیروی هوایی سلطنتی کانادا (RCAF).دیو سندفورد/NHLI از طریق گتی ایماژ

  • بر اساس گزارش‌های بی‌بی‌سی از زمان وقوع این حادثه، بالون هلیومی 300 فوتی، کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی را بر آن داشت تا پروازهای اقیانوس اطلس را تغییر داده و به تاخیر بیاندازند. روزنامه ایریش تایمز گزارش داد که اگر باد شود، بالون مساحتی حدود پنج زمین فوتبال را می پوشاند.

    دو هواپیمای جنگنده CF-18 نیروی هوایی سلطنتی کانادا این بالون را بر فراز نیوفاندلند مشاهده کردند و بیش از 1000 گلوله به سمت آن شلیک کردند. AP گزارش داد که جت ها، گونه های کانادایی F/A-18 Hornet آمریکایی، به بالون برخورد کردند، اما به جای ترکیدن یا انفجار و برخورد به زمین، به آرامی شروع به نشت هلیوم کرد. بالون بزرگ هنوز در هوا بود.

    یکی از سخنگویان ارتش کانادا، ستوانی به نام استیو ویلز، به بی بی سی گفت که هدف قرار دادن بالون دشوار است، حتی اگر اندازه آن به اندازه یک ساختمان 25 طبقه بود، و عدم خروج آن شرم آور نیست.

    آسوشیتدپرس در آن زمان گزارش داد که بالون تحقیقاتی سطوح اوزون را در بالای کانادا اندازه گیری می کرد. در آگوست 1998، از کانادا، بر فراز اقیانوس اطلس، و از حریم هوایی بریتانیا عبور کرد و سپس وارد حریم هوایی ایسلند شد و سپس به سمت شمال حرکت کرد.

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

ویلز گفت: “با چیزی شبیه به این، که در هنگام پرواز CF-18 بسیار بسیار سریع در هوا ثابت است، شلیک به آن دشوار است.”

گزارش ها حاکی از آن است که CF-18 ها مجهز به موشک های هوا به هوا بودند، اما سرگرد کانادایی رولاند لاووی به AP گفت که خلبان ها از استفاده از آنها خودداری کردند.

حدود 25 سال پیش، یک بالن هواشناسی سرکش پس از شلیک بیش از 1000 گلوله به سمت آن، پایین نمی آمد.

  • او گفت: “شهروندان قدردان دمیدن موشک بالای سرشان نبودند.”

    ایالات متحده در حال حاضر یک بالون چینی دارد که مقامات پنتاگون می گویند که یک بالن جاسوسی جمع آوری اطلاعات است، اما چین استدلال می کند که یک دارایی تحقیقاتی در حریم هوایی خود است و سوالاتی در مورد سرنگونی آن وجود دارد.

    بالون وارد فضای هوایی ایسلند شد و به سمت شمال به سمت نروژ حرکت کرد.

  • به گزارش بی بی سی، این بالون از برخورد با هواپیماهای انگلیسی و آمریکایی نیز جان سالم به در برد.

    رایدر گفت در حال حاضر هیچ برنامه ای برای سرنگونی بالون وجود ندارد. او گفت، حتی با وجود اقدامات حفاظتی، “به قضاوت فرماندهان نظامی ما این بود که ما خطر را به اندازه کافی پایین نیاوردیم، بنابراین ما شلیک نکردیم.”