آمریکا بمب افکن مافوق صوت را برای نمایش قدرت علیه کره شمالی به پرواز در می آورد

کره شمالی در سال جاری ده ها موشک بالستیک پرتاب کرده است، از جمله چندین موشک ICBM و یک موشک میان برد که بر فراز ژاپن پرواز کرده است. مقامات کره جنوبی می گویند نشانه هایی وجود دارد که کره شمالی در هفته های آینده می تواند اولین دستگاه آزمایش هسته ای خود را از سال 2017 منفجر کند. کارشناسان می گویند کره شمالی در تلاش است ایالات متحده را مجبور کند که آن را به عنوان یک قدرت هسته ای بپذیرد و به دنبال امتیازات اقتصادی و امنیتی از یک کشور است. موقعیت قدرت



منبع

وزارت خارجه کره شمالی اواخر روز جمعه این اقدامات نظامی را پاسخی مناسب به طوفان هوشیار توصیف کرد که آن را نمایش «هیستری رویارویی نظامی آمریکا» خواند. در این بیانیه آمده است که کره شمالی با “سخت ترین واکنش” به هرگونه تلاش “نیروهای متخاصم” برای تجاوز به حاکمیت یا منافع امنیتی این کشور پاسخ خواهد داد.

سئول، کره جنوبی (AP) – ایالات متحده یک بمب افکن مافوق صوت را بر فراز متحد کره جنوبی به عنوان بخشی از یک رزمایش هوایی ترکیبی عظیم با حضور صدها هواپیمای جنگی به پرواز در خواهد آورد تا در نمایش قدرت، کره شمالی را بر سر رگبار آزمایش های موشکی بالستیک بترساند. این هفته تنش ها را در منطقه تشدید کرده است.

وزارت دفاع کره جنوبی گفت حداقل یک بمب افکن B-1B در آخرین روز از رزمایش مشترک نیروی هوایی آمریکا و کره جنوبی که روز شنبه پایان می یابد، شرکت خواهد کرد. مقامات نظامی کره جنوبی و آمریکا بلافاصله جزئیات بیشتری ارائه نکردند.

در حالی که کره شمالی آزمایش‌های تسلیحاتی خود را با سرعتی بی‌سابقه و با بهره‌برداری از شکاف در شورای امنیت سازمان ملل که بر سر جنگ روسیه علیه اوکراین عمیق‌تر شده است، به‌عنوان پنجره‌ای برای تسریع توسعه تسلیحات، از سر گرفته‌اند.

کره جنوبی همچنین روز جمعه پس از ردیابی حدود 180 پرواز هواپیماهای جنگی کره شمالی در داخل خاک کره شمالی، حدود 80 هواپیمای نظامی را به پرواز درآورد. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت: هواپیماهای جنگی کره شمالی در مناطق مختلف داخلی و در امتداد سواحل شرقی و غربی این کشور شناسایی شدند، اما به مرزهای کره نزدیک نشدند. ارتش کره جنوبی حدود 180 مسیر پروازی را از ساعت 1 تا 5 بعد از ظهر مشاهده کرد، اما هنوز مشخص نیست که چند هواپیمای کره شمالی درگیر بوده اند و آیا ممکن است برخی از آنها بیش از یک بار پرواز کرده باشند.

کره شمالی از چنین نمایش قدرت نظامی آمریکا در فاصله نزدیک متنفر است. شمال به توصیف B-1B به عنوان یک “بمب افکن استراتژیک هسته ای” ادامه داده است، اگرچه این هواپیما در اواسط دهه 1990 به تسلیحات متعارف تبدیل شد.

رزمایش “طوفان هوشیار” که حدود 240 هواپیمای جنگی از جمله جنگنده های پیشرفته اف-35 از هر دو کشور در آن شرکت دارند، واکنش خشمگینانه کره شمالی را برانگیخته است. کره شمالی در این هفته ده ها موشک را به دریا پرتاب کرد، از جمله یک موشک بالستیک قاره پیما که هشدار تخلیه در شمال ژاپن را به همراه داشت و هواپیماهای جنگی خود را در داخل خاک خود به پرواز درآورد.

طوفان هوشیار ابتدا قرار بود روز جمعه به پایان برسد، اما متحدان تصمیم گرفتند در پاسخ به یک سری پرتاب های بالستیک کره شمالی در روز پنجشنبه، از جمله یک موشک ICBM که هشدار تخلیه و توقف قطارها در شمال ژاپن را به راه انداخت، آموزش را تا شنبه تمدید کنند.

پروازهای B-1B در طول دوره های گذشته تنش با کره شمالی، نمایش قدرت آشنا بود. این هواپیماها آخرین بار در سال 2017 و در جریان تظاهرات تسلیحاتی کره شمالی در منطقه ظاهر شدند. اما پروازهای هوایی در سال های اخیر متوقف شده بود زیرا ایالات متحده و کره جنوبی تمرینات گسترده خود را برای حمایت از تلاش های دیپلماتیک دولت ترامپ با کره شمالی و به دلیل COVID-19 متوقف کردند.

در بیانیه آمده است: «تحریک مستمر باید با اقدام متقابل مستمر به دنبال داشته باشد».

پرتاب های روز پنجشنبه پس از آن انجام شد که کره شمالی روز چهارشنبه بیش از 20 موشک شلیک کرد که بیشترین میزان شلیک در یک روز بود. این پرتاب‌ها پس از آن صورت گرفت که پاک جونگ چون، مقام ارشد نظامی کره شمالی، تهدید پنهانی مبنی بر درگیری هسته‌ای با ایالات متحده و کره جنوبی را بر سر رزمایش‌های مشترکشان که به گفته کره شمالی تمرین‌هایی برای تهاجم احتمالی است، صادر کرد.

در بیانیه روز جمعه منتسب به یک سخنگوی ناشناس، وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد که ایالات متحده و کره جنوبی با تمرینات نظامی خود یک “جو بی ثبات” جدی در منطقه ایجاد کرده اند. ایالات متحده را متهم کرد که متحدان خود را در کارزاری با استفاده از تحریم ها و تهدیدهای نظامی برای فشار بر کره شمالی برای خلع سلاح یکجانبه بسیج می کند.