پرونده جنایت نفرت مائوئی پیچیدگی نژادی هاوایی را برجسته می کند

بر اساس آمار سرشماری ایالات متحده، از 1.5 میلیون نفر ساکن هاوایی، حدود 38٪ آسیایی، 26٪ سفیدپوست، 2٪ سیاه پوست و بسیاری از مردم از چند قومیت هستند. بومیان هاوایی حدود 20 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند.

روهرر که سفیدپوست در هاوایی بزرگ شده و اکنون استاد دانشگاه واشنگتن شرقی است، گفت: سفیدپوستانی که به هاوایی نقل مکان می کنند عادت به شناسایی نژادی ندارند و «به فکر سفیدی عادت ندارند». ما به اکثریت بودن عادت کرده ایم و سپس به هاوایی می رسیم و ناگهان در اکثریت نیستیم و این باعث ناراحتی ما می شود.

لوری کانزلمن اذعان کرد که از تاریخ هاوایی بی اطلاع است و گفت که از آن زمان در مورد آن مطلع شده است.

او در نامه ای به قاضی منطقه ای ایالات متحده، جی. مایکل سیبرایت، نوشت، الو کائونوهی که در دهکده بزرگ شد، «شکار می کرد، ماهی می گرفت، کشاورزی می کرد، از زمین زندگی می کرد». برای کسب درآمد کمی، نارگیل، انبه، گل، موز را در کنار جاده به گردشگرانی که برای دیدن مناظر زیبای کاهاکولوا از آنجا عبور می کردند، می فروختم.

___

او گفت: «این بدیهی است که از همان ابتدا یک جنایت نفرت بود. در تمام مدت آنها چیزهایی از این قبیل می گویند: “تو رنگ پوست اشتباهی داری.” هیچ “هائولی” هرگز در همسایگی ما زندگی نخواهد کرد.”

او گفت: “Acting haole” به معنای “عمل کردن بر اساس حق است، و مثل اینکه صاحب مکان هستید”.

Tiare Lawrence، مدافع جامعه بومی هاوایی در Maui، گفت که او این حمله را نمی پذیرد اما عمیقاً با تنش هایی که در این پرونده نفوذ می کند آشنا است.

الو کائونوهی نیز بلافاصله پس از حمله کونزلمن به دلیل حمله به یک بار در مائوئی به یک سال زندان محکوم شد.

وکلای مدافع گفتند که کونزلمن به روستا آمد و گفت که می‌خواهد به ساکنان کمک کند تا خانه‌های خود را بهبود بخشند و ارزش دارایی‌ها را افزایش دهند، بدون در نظر گرفتن این که ارزش ملک بالاتر با مالیات بر دارایی بالاتر در ایالتی با بالاترین هزینه زندگی همراه است. آنها گفتند، اما نقطه اوج زمانی رخ داد که کانزلمن قفل دروازه های روستا را قطع کرد.

در تلاش برای انتقال این خصومت، دادستان ها در طول محاکمه ساکنان روستا را چنین توصیف کردند که می گویند “این یک روستای هاوایی است” و “تنها چیزی که از بیرون می آید برق است.”

آکی در نامه‌ای به قاضی گفت که خود را نژادپرست نمی‌داند: “نه تنها به این دلیل که تقریباً نیمه قفقازی هستم، بلکه به این دلیل که افرادی را دارم که دوستشان دارم و به آنها اهمیت می‌دهم که سفیدپوست هستند.”

اما چندین غیرهاوایی که در روستا زندگی می‌کنند یا در صلح زندگی کرده‌اند به AP گفتند که هرگز مشکلی نداشته‌اند.

دادستان ها گفتند که پس از حمله، آکی از کانزلمن به پلیس به عنوان یک “مرد هاوله ثروتمند”، “هوله گنگ” و “یک هاول معمولی که فکر می کند مالک همه چیز است… سعی در تغییر اوضاع در کاهاکولوآ” نام برد.

او گفت که وقتی حمله رخ داد، او شروع به انجام این کار کرده بود.

من 82 ساله هستم. من 50 سال اینجا زندگی کرده ام. شما و به آنها نگویید که با شما و ارزش های شما زندگی کنند.”

وکلای محلی بر این باورند که این اولین باری است که ایالات متحده بومیان هاوایی را به جرم جنایات ناشی از نفرت تحت تعقیب قرار می دهد. این مورد منحصر به فرد، مبارزات بین بومیان هاوایی را که مصمم به پاک نشدن فرهنگ خود هستند و افرادی که بدون اطلاع یا در نظر گرفتن تاریخچه و پویایی نژادی آن به هاوایی نقل مکان می کنند، برجسته می کند.

محقق AP جنیفر فارار در نیویورک در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

مائویی را دوست داشتیم. ما مردم را دوست داشتیم.

برای جنایت نفرت فدرال، دادستان ها خواستار مجازات حدود 9 سال برای آلو کانوهی و شش سال و نیم برای آکی هستند.

“Haole”، یک کلمه هاوایی با معانی که شامل افراد خارجی و سفیدپوست است، در این مورد نقش اساسی دارد. جودی رورر، نویسنده کتابی با عنوان “Haoles in Hawaii” گفت: این کلمه ای است که اغلب توسط افرادی که تاریخ هاوایی از استعمار ایالات متحده و سرنگونی پادشاهی هاوایی توسط گروهی از بازرگانان آمریکایی در سال 1893 را درک نمی کنند، اشتباه می شود.

او گفت: «اما حمله به یک مرد سفید پوست تاریخ را تغییر نمی‌دهد، اوضاع را بهبود نمی‌بخشد یا اقدامات کسی را توجیه نمی‌کند».

هیئت منصفه کائولانا آلو-کائونوهی و لوی آکی جونیور را در ماه نوامبر مجرم شناخت و دریافتند که انگیزه آنها مسابقه مسابقه کریستوفر کونزلمن زمانی است که در سال 2014 با مشت، لگد و استفاده از بیل او را کتک زدند. جراحات وی شامل ضربه مغزی، شکستگی دو دنده و سر بود. ضربه.

تنش‌ها بر سر خانه‌ای ویران و کنار اقیانوس در کاهاکولوآ، روستایی کوچک در کنار جاده‌ای باریک از پیچ‌های گیره مو و مناظر وسیع اقیانوس در انتهای دره‌ای در مائوئی، جزیره‌ای که به‌خاطر استراحتگاه‌های مجلل معروف است، آغاز شد.

وکلای آکی و آلو کائونوهی می گویند که این نژاد کونزلمن نبود که آنها را تحریک کرد، بلکه رفتار حق طلبانه و غیر محترمانه او بود.

Kunzelman شهادت داد که آنچه در این ویدئو شنیدنی نیست این است که مردان او را به روشی تحقیر آمیز “haole” صدا می کنند.

او گفت: «تهدید ورود بیگانگان… غم و اندوه زیادی را برای مردم هاوایی به ارمغان می آورد که به سختی تلاش می کنند تا تکه کوچکی از بهشت ​​را که برای ما باقی مانده است، نگه دارند. او به عنوان نمونه به تلاش‌ها برای احیای زبان هاوایی پس از ممنوعیت آن در مدارس در پی سرنگونی اشاره کرد.

کانزلمن شهادت داد که این کار را انجام داده است زیرا ساکنان او را در داخل و خارج قفل کرده بودند. او شهادت داد که می‌خواست قفل‌های بهتری برای روستا فراهم کند و کلیدها را بین ساکنان توزیع کند.

به گفته وکلای مدافع، در ویدئویی که توسط دوربین‌های خودروی کانزلمن که در زیر خانه پارک شده است، ضبط شده است، تنها یک سخنان نژادی شنیده می‌شود. شنیده می‌شود که آکی می‌گوید: “تو یک هاول هستی، اوه.”

روهرر گفت، اما توضیح داد که چگونه کلمه هاوایی به بخشی از هاوایی پیجین، زبان کریول جزایر تبدیل شده است، بیش از نژاد است، تا رفتار یا نگرش هایی را که با فرهنگ محلی هماهنگ نیست توصیف کند.

کانزلمن ها هنوز صاحب خانه کاهاکولوآ هستند اما زمان خود را بین آریزونا و پورتوریکو تقسیم کردند.

کونزلمن و همسرش این خانه را به قیمت 175000 دلار خریداری کردند، زیرا او می خواست اسکاتسدیل، آریزونا را ترک کند تا پس از تشخیص بیماری ام اس، در نزدیکی اقیانوس زندگی کند.

هونولولو (AP) – در پرونده ای که نشان دهنده رابطه ظریف و پیچیده هاوایی با نژاد است، دو مرد بومی هاوایی قرار است روز پنجشنبه به دلیل جنایت نفرت فدرال در ضرب و شتم وحشیانه یک مرد سفیدپوست که سعی داشت به منطقه دورافتاده و سنتی آنها نقل مکان کند، محکوم شوند. دهکده ی ماهی گیری.

هر دو مرد به دلیل این حمله در دادگاه ایالتی تحت تعقیب قرار گرفتند. الو کائونوهی اعتراف نکرد که برای حمله به جنایت مخالفت کند و به حبس تعلیقی محکوم شد، در حالی که آکی به تهدید تروریستی اعتراف نکرد و به حبس مشروط و نزدیک به 200 روز زندان محکوم شد.

لوری کانزلمن گفت: «ما حتی نتوانستیم آن را به کسی بفروشیم زیرا امن نیست. “به دلیل خصومتی که وجود دارد، امن نیست.”