مدیر بایدن از کمک های نظامی عربستان سعودی به عنوان بازپرداخت کاهش تولید نفت صحبت کرده است

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

به گفته این منابع، برخی از مقامات نظامی از این ایده حمایت می کنند، اما برخی دیگر می خواهند اطمینان حاصل کنند که روابط نظامی بین ایالات متحده و عربستان سعودی از هرگونه انتقام گیری توسط دولت جدا نگه داشته شود.

مقامات گفتند که دولت خشمگین است و واقعاً می‌خواهد سعودی‌ها را مجازات کند، اما با توجه به اینکه دیگر شرکا و متحدان منطقه به عربستان سعودی متکی هستند، این امر پیچیده است. یکی از مقامات آمریکایی گفت: «باید بین مجازات پادشاهی عربستان سعودی و سخت‌تر یا خطرناک‌تر کردن زندگی برای آمریکا تعادل وجود داشته باشد».

این اقدام اوپک باعث شد تا بین ایالات متحده و عربستان سعودی به عقب و جلو بروند و مقامات دولت بایدن قول دادند که عواقبی برای سعودی‌ها در پی خواهد داشت.

این مقامات تاکید کردند که انتظار می رود سعودی ها همچنان در رزمایش آتی و برخی تعاملات منطقه ای طی چند هفته آینده شرکت کنند.

حدود نفوذ

یکی از مقامات کاخ سفید گفت در حالی که تغییرات در کمک های امنیتی در دست بررسی است، دولت بایدن عجله ای برای اقدام ندارد.

مقامات فعلی و سابق گفتند در حال حاضر هیچ صحبت واقعی در مورد تغییر حضور نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی وجود ندارد، اما درست پس از اعلام اوپک، دولت شروع به صحبت در مورد تعداد نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی، آنچه که آنها انجام می دهند و چه مقدار است. برای ایالات متحده هزینه دارد که آنها را در آنجا داشته باشد.

تصمیم اخیر اوپک برای کاهش تولید نفت به میزان 2 میلیون بشکه در روز یک شرمساری سیاسی برای رئیس جمهور جو بایدن بود و محدودیت های نفوذ کاخ سفید را حتی پس از سفر بایدن به جده در ماه ژوئیه و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، ثابت کرد.

کاخ سفید قبل از سفر بایدن به عربستان سعودی در ماه ژوئیه با اعضای کنگره مشورت کرد، اما تاکنون تماس مشابهی با کنگره در مورد اقدامات احتمالی برای مجازات ریاض به دلیل اقدام اکتبر اوپک صورت نگرفته است.

برخی از رهبران نظامی نگران هستند که قطع کردن تجهیزاتی مانند موشک‌های پاتریوت، نیروهای آمریکایی و غیرنظامیان در عربستان سعودی را در معرض خطر قرار دهد و همچنین روابط دفاعی و امنیتی منطقه‌ای را تهدید کند، و به مقامات ارشد دولت این کشور گفته‌اند که دیوار کشی روابط نظامی می‌تواند منجر به تهدید شود. مقامات نظامی فعلی و سابق گفتند که مطابق با آنچه دولت های قبلی در میان اختلاف نظرهای دیپلماتیک انجام داده اند.

دو مقام آمریکایی و یک منبع آگاه می‌گویند که دولت بایدن درباره کمک‌های نظامی کند به عربستان سعودی، از جمله ارسال موشک‌های پیشرفته پاتریوت، برای مجازات این کشور به دلیل رهبری تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت، بحث کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی از اظهار نظر خودداری کرد.

سعودی‌ها قرارداد 300 موشک بالستیک هدایت شونده پاتریوت 104-E (GEM-T) دارند که در سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی پاتریوت استفاده می‌شوند، یک قابلیت حیاتی برای سعودی‌ها، که با تهدید مداوم موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده از سوی شورشیان حوثی مواجه هستند. در یمن سعودی‌ها سامانه‌های پرتاب پاتریوت را در اختیار دارند، اما برای رهگیری تهدیدات وارده، نیاز به تامین مجدد موشک‌ها دارند.

به گفته این مقامات، گزینه دیگری که روی میز وجود دارد، کنار گذاشتن سعودی ها از هرگونه رزمایش و تعامل نظامی آتی مانند نشست ها یا کنفرانس های منطقه ای است. ایالات متحده و متحدانش در منطقه روی یک سامانه دفاع هوایی و موشکی یکپارچه کار می‌کنند که سامانه‌ها را در سرتاسر منطقه به هم متصل می‌کند، هشدار و پاسخ هماهنگ را ارائه می‌دهد و حذف سعودی‌ها از رویدادها یا تمرین‌های پدافند هوایی سیگنال روشنی را برای آنها ارسال می‌کند.

این دو مقام آمریکایی و یک منبع آگاه به گفتگوها گفتند در حالی که گزینه‌های زیادی روی میز است، هیچ تصمیمی قطعی نشده است و احتمالاً برای مدتی تصمیم یا اعلامیه‌ای وجود نخواهد داشت. آنها به نشست آتی اوپک در دسامبر به عنوان نقطه عطف اشاره کردند و گفتند که اگر سعودی ها پس از آن نشست تولید خود را افزایش دهند، ممکن است آمریکا اصلاً اقدامی علیه عربستان سعودی انجام ندهد.