با مسدود شدن ورود ناتو، سوئد چشم امید به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دارد

اگرچه ترکیه هفته گذشته به دلیل مخالفت روسیه به ورود فنلاند به ناتو رای داد، اما تاکنون مانع از پیوستن سوئد به ناتو شده است. اردوغان از استکهلم خواسته است ده‌ها مهاجر کرد – یک اقلیت قومی در ترکیه که در تلاش‌ها برای جدایی و اقدامات ستیزه جویانه شرکت دارند – که دولت ترکیه آن‌ها را تروریست می‌داند، مسترد کند. در طول سال گذشته، سوئد تنها سه نفر را مسترد کرده است.

پلیس سوئد با آگاهی کامل از نحوه انجام این تظاهرات در ترکیه و سایر کشورهای اسلامی، آتش زدن قرآن را ممنوع کرد، اما هفته گذشته دادگاه سوئد آن را بیرون انداخت. آیدینتاسباس خاطرنشان کرد: سوئدی‌ها «از مسائل آزادی بیان حمایت بسیار خوبی دارند». “و نتیجه یک گفتگو است [between Sweden and Turkey] که به جایی نمی رسد.»

در ماه‌های اخیر، محبوبیت اردوغان در ترکیه به دلیل عواملی از جمله تورم شدید اقتصادی این کشور، زلزله‌های ویرانگر فوریه که بیش از 50000 کشته برجای گذاشت و واکنش کند و ضعیف دولت به این فاجعه به شدت کاهش یافته است. با افزایش مشکلات اردوغان، کمال کیلیچداراوغلو (تلفظ “ka-LEECH-da-ro-lo”)، رهبر ائتلاف ائتلاف ملی، در هفته های اخیر پیش از رئیس جمهور انتخابات را آغاز کرده است.

پل لوین، مدیر موسسه مطالعات ترکی دانشگاه استکهلم، درباره ائتلاف ائتلاف ملی متشکل از شش حزب که اردوغان را به چالش می کشد، گفت: «سیگنال هایی که سوئد از مخالفان دریافت کرده است، بسیار خوب بوده است. اپوزیسیون نشان داده است که عضویت سوئد در ناتو را به زودی تایید خواهد کرد.

سونر کاگاپتای، مدیر برنامه تحقیقاتی ترکیه در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، نیز اهمیت تصویب قانون جدید ضد تروریسم توسط سوئد را تایید کرد. کاگاپتای گفت: «اگر اردوغان پیروز شود، این موضوع را مطرح خواهد کرد که سوئد به زانو در آمده و با خواسته های ترکیه موافقت کرده است. بیشتر مجبور به تسلیم می شود.



منبع

یک اپوزیسیون کارآمد و هماهنگ ممکن است در انتخابات خوب عمل کند. اما خطراتی وجود دارد که مردم باید آنها را در نظر بگیرند، او خاطرنشان کرد که یکی از آنها این است که “ترکیه کشوری است که تمایل دارد حوادث غیرمترقبه را در آستانه انتخابات تجربه کند.”

لوین گفت که سوئدها نسبت به امتناع پارلمان ترکیه از تصویب عضویت این کشور در ناتو ناامید شده‌اند و گفت که سوئد در مورد تمام خواسته‌های اردوغان از جمله تنظیم قوانین ضد تروریسم، بررسی درخواست‌های استرداد و لغو ممنوعیت فروش تجهیزات نظامی به این کشور اقدام کرده است. ترکیه پس از حمله سال 2019 به یک شبه نظامی کرد در سوریه. لوین افزود: «سوئد در چارچوب حاکمیت قانون کار بیشتری نمی تواند انجام دهد».

کمال کیلیچداراوغلو

پینار سایان، تحلیلگر سیاست خارجی، یکی از همکاران موسسه تحقیقات سیاسی استانبول، به یاهو نیوز گفت: «اگر کمال کیلیچداراوغلو در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، شانس سوئد برای عضویت در ناتو افزایش خواهد یافت.

با مسدود شدن ورود ناتو، سوئد چشم امید به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دارد

سخنرانی اردوغان در راهپیمایی روز دوشنبه. (Aytac Unal/Anadolu Agency از طریق گتی ایماژ)

این باور رایج در سوئد وجود دارد که روسیه حمایت مالی برخی از اعتراضاتی را که زیر پوست اردوغان رفته است، می کند.

اگر اردوغان در انتخابات ماه مه پیروز شود، موضع سخت او در قبال دادن امتیاز از سوئد به منظور اعطای ورود به ناتو در نهایت ممکن است به عنوان یک عامل تعیین کننده تلقی شود.

الیزابت شاکلفورد، دیپلمات سابق آمریکایی که اکنون یکی از اعضای ارشد شورای امور جهانی شیکاگو است، به یاهو نیوز گفت: «در داخل کشور برای اردوغان خوب بود که فنلاند و سوئد را چراغ قرمز نشان دهد. «این یک نمایش کاملا واضح از قدرتی است که او در داخل ناتو دارد. اردوغان موضع ترکیه را برای مهم ترین اتحاد دفاعی جهان بسیار مرتبط می کند. وی افزود که اردوغان کارتی را حفظ می کند که هنوز می تواند برای دریافت امتیازات بیشتر از اعضای ناتو، از جمله قرارداد F-16 با ایالات متحده، بازی کند.

امید سوئد برای پیروی سریع فنلاند به عضویت ناتو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه، که در آن نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که حکومت 20 ساله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خطر پایان است، کاهش یافته است.

در ماه ژانویه، یک سیاستمدار سوئدی ضداسلامی یک قرآن را در بیرون سفارت ترکیه سوزاند، تنها چند روز پس از آن که یک گروه کرد حاشیه ای مجسمه اردوغان را در مقابل ساختمان شهرداری استکهلم نصب کرد. در حالی که از نظر قانونی تحت قوانین آزادی بیان سوئد محافظت می شود، این رویدادها رئیس جمهور ترکیه را خشمگین کرد. نعمان کورتولموش، معاون رئیس حزب عدالت و توسعه اردوغان، به خبرنگاران ترکیه گفت: «با این نرخ، درخواست عضویت سوئد در ناتو هرگز توسط ترکیه تایید نخواهد شد.

کمال کیلیچداراوغلو نامزد ریاست جمهوری ترکیه. (آدم آلتان/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

به عنوان مثال، در 6 آوریل، بر اساس گزارش ها، گلوله هایی به سمت مقر حزب کیلیچداراوغلو شلیک شد.

رجب طیب اردوغان

گونیلا هرولف، پژوهشگر مؤسسه روابط بین‌الملل سوئد، به یاهو نیوز گفت: «به نظر می‌رسد روسیه در همه جا به دنبال جلوگیری از الحاق سوئد، از جمله در امتناع ترکیه از تصویب آن است». هرولف گفت، برای مثال، بسیاری از سوئدی‌ها گمان می‌کنند که مسکو در حوادث ماه ژانویه به دار آویختن پیکره‌ها و سوزاندن قرآن دست داشته است و اردوغان از ویدئوهای این اعتراض‌ها برای جلب حمایت داخلی استفاده کرده است.