چک ها برای استعفای دولت طرفدار غرب تظاهرات کردند

معترضان بارها دولت را به دلیل حمایت از اوکراین و تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه محکوم کرده اند، با عضویت چک در اتحادیه اروپا، ناتو و سایر سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی مخالفت کرده اند.

پراگ (AP) – ده‌ها هزار چک از تعطیلات ملی روز جمعه برای تظاهرات در پایتخت علیه دولت طرفدار غرب و حمایت آن از مبارزه اوکراین علیه تهاجم روسیه استفاده کردند.

دولت این خواسته ها را رد کرده است.

فیالا و چند وزیر قصد داشتند روز دوشنبه برای نشست مشترک دولت های چک و اوکراین به کیف بروند.

بر اساس برآوردهای پلیس، این تظاهرات به دنبال دو تظاهرات دیگر در میدان مرکزی ونسلاس پراگ برگزار شد و کمتر از 70000 نفری بود که در 3 سپتامبر به همین دلایل گرد آمدند.

“استعفا!” آنها در حالی که پرچم های کشور را به اهتزاز در می آوردند شعار می دادند.

یکی از سخنرانان گفت: “روسیه دشمن ما نیست، دولت جنگ افروزان دشمن است.”

با افزایش شدید قیمت انرژی، غذا و مسکن در کشور، معترضان خواستار استعفای دولت ائتلافی به رهبری نخست وزیر محافظه کار پتر فیالا بودند.

این تظاهرات که با شعار «اول جمهوری چک» برگزار شد، اشاره ای به پلتفرم ملی گرایانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده بود، راست افراطی را با چپ افراطی و گروه های مختلف حاشیه ای متحد کرد. سازمان‌دهندگان آن به خاطر دیدگاه‌های طرفدار روسیه و مخالفت با واکسن‌های کووید-۱۹ شناخته می‌شوند.

تجمع کوچکتری در دومین شهر بزرگ کشور برنو برگزار شد.

فیالا روز شنبه گفت: ما به شدت از مبارزه موجه مردم اوکراین علیه تجاوز روسیه حمایت می کنیم.

اگرچه اپوزیسیون پوپولیست کشور در انتخابات شهرداری ماه گذشته دستاوردهایی به دست آورد، پنج حزب ائتلاف حاکم در رای گیری در اوایل ماه جاری برای یک سوم کرسی های مجلس اعلای پارلمان، سنا، پیروز شدند.



منبع

چک یکی از حامیان سرسخت اوکراین بوده است، سلاح های سنگین به ارتش اوکراین اهدا کرده و حدود 450000 ویزا به پناهندگان اوکراینی داده است که به آنها امکان دسترسی به مراقبت های بهداشتی، کمک مالی، مجوز کار و سایر مزایا را می دهد.

ویت راکوسان وزیر کشور در توییتی نوشت: «ما می دانیم که دوست ما کیست و چه کسی برای آزادی ما خونریزی می کند. و ما همچنین می دانیم که دشمن ما کیست.