مقامات می گویند حمله پهپاد اوکراینی به یک انبار نفت در داخل روسیه باعث آتش سوزی گسترده شد

مقامات گفتند، یک پهپاد اوکراینی روز جمعه به یک انبار نفت در غرب روسیه حمله کرد و باعث آتش سوزی گسترده شد، زیرا نیروهای کیف ظاهرا حملات خود را در خاک روسیه پیش از سالگرد دو ساله جنگ تمدید کردند.

به گفته فرماندار محلی، زمانی که پهپاد به کلینتسی رسید، چهار مخزن نفت با ظرفیت کل 6000 متر مکعب (1.6 میلیون گالن) به آتش کشیده شد. و خبرگزاری دولتی تاس.

این حمله ظاهرا آخرین مورد از تلاش‌های اخیر اوکراین برای بی‌اعصاب کردن روس‌ها و تضعیف ادعای رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین مبنی بر اینکه زندگی در روسیه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری 17 مارس به روال عادی پیش می‌رود، بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین وعده داده است که در سال جاری به اهداف بیشتری در مناطق مرزی روسیه حمله خواهد کرد. مقامات کیف می گویند که پدافند هوایی روسیه در مناطق اشغالی اوکراین متمرکز است و با توسعه پهپادهای دوربردتر توسط نیروهای اوکراینی، اهداف دورتر در داخل روسیه آسیب پذیرتر می شود.

شهر بلگورود روسیه که در نزدیکی مرز اوکراین نیز قرار دارد، به دلیل تهدید حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی، جشن های سنتی ارتدکس عیسی مسیح را در روز جمعه لغو کرد. این اولین باری بود که رویدادهای عمومی مهم در روسیه به دلیل تهدید هواپیماهای بدون سرنشین لغو شد.

رسانه ملی اوکراین به نقل از یک مقام در سرویس اطلاعات اوکراین اعلام کرد پهپادهای اوکراینی روز جمعه همچنین به یک کارخانه باروت در تامبوف، در حدود 600 کیلومتری (370 مایلی) جنوب مسکو حمله کردند.

اما به گزارش خبرگزاری RBC روسیه، ماکسیم یگوروف، فرماندار تامبوف گفت که این کارخانه به طور عادی کار می کند. خبرگزاری مش پیشتر گزارش داده بود که یک پهپاد اوکراینی روز پنجشنبه در محوطه این کارخانه سقوط کرد اما خسارتی در پی نداشت.

وزارت دفاع روسیه در حمله دیگری که مطابق با الگو بود، اعلام کرد که یک پهپاد اوکراینی روز پنجشنبه در حومه سن پترزبورگ سرنگون شد.

به گفته ولادیمیر روگوف، مسئول هماهنگی مناطق الحاق شده اوکراین به روسیه، لاشه هواپیمای بدون سرنشین در محوطه پایانه نفتی سنت پترزبورگ در لبه جنوبی شهر سقوط کرد. میخائیل اسکیگین، مالک مشترک ترمینال، تایید کرد که پهپاد ترمینال را هدف قرار داده است.

سن پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه، در حدود 900 کیلومتری (560 مایل) شمال مرز با اوکراین قرار دارد.

الکساندر بوگوماز، فرماندار منطقه بریانسک، گفت که در کلینتسی، پدافند هوایی به صورت الکترونیکی پهپاد را مسدود کرد، اما این پهپاد محموله انفجاری خود را بر روی تاسیسات رها کرد. وی افزود: این حادثه تلفات جانی نداشته است.

کانال‌های تلگرامی روسیه ویدئوهایی از آتش سوزی در انبار را به اشتراک گذاشتند که توده‌های سیاه غلیظی از دود را به هوا فرستاد.

بوگوماز گفت که مهار آتش سخت است و به تجهیزات تخصصی نیاز دارد و افزود که 32 نفر از خانه های خود در نزدیکی انبار تخلیه شدند.

همان انبار در ماه می سال گذشته توسط یک پهپاد اوکراینی مورد اصابت قرار گرفت، اما ظاهرا خسارات آن کمتر بود.

دفتر رئیس جمهور اوکراین روز جمعه گزارش داد که گلوله باران روسیه در منطقه خارکف در شمال شرق اوکراین یک زن 57 ساله را کشت و یک مین در آنجا یک مرد را کشت.

___

پوشش AP از جنگ در اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید

منبع