کیت کاکس تگزاس را ترک می کند تا سقط جنین کند. داده های جدید نشان می دهد که او بخشی از افزایش سفر پس از Roe است.

روز دوشنبه، کیت کاکس، یک زن باردار تگزاسی که درگیر یک نبرد قانونی بر سر ممنوعیت سقط جنین در ایالتش است، ایالت را ترک خواهد کرد تا تحت درمان بالقوه نجات دهنده سقط جنین قرار گیرد. داده‌های جدید نشان می‌دهد که کاکس، که در هفته ۲۱ بارداری است و جنینش اخیراً به یک اختلال ژنتیکی مبتلا شده است، بخشی از چیزی است که طرفداران حقوق سقط جنین از آن‌ها به عنوان افزایش «غیرانسانی» از افرادی که از خطوط دولتی عبور می‌کنند و به دنبال مراقبت‌های باروری هستند، می‌گویند. وید، حکم تاریخی سال 1973 که سقط جنین را در سراسر کشور قانونی می کرد، در ژوئن 2022 لغو شد.

نانسی نورثاپ، رئیس و مدیر عامل مرکز حقوق باروری که نماینده کاکس است، گفت: «کیت به شدت می‌خواست بتواند در جایی که زندگی می‌کند مراقبت کند و در خانه در محاصره خانواده بهبود یابد». در توییتی گفت. در حالی که کیت توانایی خروج از ایالت را داشت، اکثر مردم این امکان را ندارند و چنین وضعیتی می تواند حکم اعدام باشد.

طبق آخرین داده‌های موسسه Guttmacher – یک گروه تحقیقاتی حامی حقوق سقط جنین – کمی بیش از 92000 نفر در ایالات متحده در نیمه اول سال 2023 برای دریافت خدمات سقط جنین به ایالت‌های دیگر سفر کردند که بیش از دو برابر 40600 نفری بود که این کار را انجام دادند. در یک دوره مشابه در سال 2020 نیز همین طور. گزارش دسامبر که تخمین ماهانه سقط جنین های انجام شده توسط یک سیستم رسمی مراقبت های بهداشتی ایالات متحده را ارائه می دهد، افزایش سفر را به قوانین پس از سقط جنین نسبت می دهد.

کیمیا فروزان، دستیار اصلی سیاستگذاری در امور ایالتی در موسسه گاتماچر، در بیانیه ای به یاهو نیوز گفت: «این ظالمانه و غیرانسانی است که کیت کاکس مجبور می شود از ایالت خود فرار کند تا به مراقبت های سقط جنین که نیاز دارد و شایسته آن است دسترسی پیدا کند. هیچ کس نباید مجبور شود از قاضی اجازه بگیرد یا مجبور شود موانع عاطفی، مالی و لجستیکی سفر به خارج از ایالت برای دسترسی به سقط جنین را تحمل کند.»

کیت کاکس کیت کاکس

کیت کاکس برای مراقبت از سقط جنین از تگزاس خارج خواهد شد. (کیت کاکس/AP)

در 28 نوامبر، مادر 31 ساله دو فرزند آزمایشات قبل از تولد انجام داد که تشخیص تریزومی 18 را تایید کرد، یک بیماری ژنتیکی که جنین او را در معرض خطر مرگ قرار می دهد.

پس از تشخیص، پزشکان کاکس به او اطلاع دادند که طبق این دادخواست، سقط جنین امن‌ترین گزینه برای محافظت از سلامت و باروری او در آینده است، اما به او هشدار دادند که به دلیل قوانین تگزاس، هیچ پزشکی در ایالت احتمالاً این روش را انجام نخواهد داد. تگزاس انجام سقط جنین پس از شش هفته بارداری را جرم تلقی می کند، مگر اینکه فرد “یک وضعیت جسمی تهدید کننده زندگی داشته باشد که توسط یک بارداری تشدید شده، ناشی از آن یا ناشی از آن باشد.”

کاکس در 5 دسامبر شکایتی را تنظیم کرد که به دنبال یک دستور منع موقت در مورد ممنوعیت سقط جنین در ایالت بود.

پنجشنبه گذشته، قاضی دادگاه منطقه، مایا گورا گمبل، درخواست او برای صدور حکم را پذیرفت و به کاکس اجازه داد تا تحت قانون معافیت پزشکی سقط جنین کند. اما کن پکستون، دادستان کل تگزاس، در طوماری از دادگاه عالی تگزاس خواست تا این دستور را مسدود کند. در پرونده پکستون، او گفت که کاکس معیارهای استثنای پزشکی را ندارد. پکستون همچنین نامه ای به سه بیمارستان فرستاد که دکتر داملا کارسان، متخصص زنان و زایمان که گفته بود در صورت مجوز موقت، سقط جنین کاکس را انجام می دهد، می تواند بیماران را بپذیرد. دادستان کل تهدید کرد که هر ارائه دهنده ای را که در انجام سقط جنین یک بیمار دخیل باشد تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

دولت‌های محلی در تگزاس مانند شهرستان لوباک، نزدیک نیومکزیکو که در آن سقط جنین غیرقانونی نشده است، نیز تلاش کرده‌اند تا سفر برای مراقبت از سقط جنین را ممنوع کنند. اما کارشناسان حقوقی نسبت به اجرایی شدن این احکام تردید دارند. مطالعه موسسه Guttmacher می گوید که نیومکزیکو، که همچنین با اوکلاهاما، ایالت دیگری که در آن سقط جنین به طور کلی ممنوع است، هم مرز است، بیشترین افزایش بیمارانی را که برای مراقبت از سقط جنین سفر می کردند، تجربه کرد.

فروزان گفت: «داستان کیت کاکس بی‌رحمی غیرقابل انکار ممنوعیت سقط جنین در تگزاس – و همه ممنوعیت‌های سقط جنین – را برای آنچه هست، آشکار می‌کند. این داستان ویرانگر نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم برای تضمین مراقبت از کسی به استثنائات ممنوعیت سقط جنین اعتماد کنیم. تنها راه برای اطمینان از دسترسی به کسانی که عوارض شدید بارداری را تجربه می‌کنند و سایرین، پایان دادن به همه محدودیت‌های سقط جنین است.»

وکیل کاکس در پرونده دادگاه عالی تگزاس گفت که کاکس قصد دارد به دعوی خود ادامه دهد.

منبع