سنای آمریکا بسته کمکی 95 میلیارد دلاری به اوکراین و اسرائیل را پیش برد

پس از شکست‌ها و تعلیق‌های فراوان، مجلس سنا این هفته در مسیر تصویب بسته‌ای که مدت‌ها منتظر آن بودیم از کمک‌های مالی دوران جنگ به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد، زیرا مخالفان جمهوری‌خواه برای ثبت مخالفت خود نسبت به اقدامی که نمی‌توانستند جلوی آن را بگیرند، اقدامی به راه انداختند.

مجلس سنا روز دوشنبه با 66 رای موافق در مقابل 33 رای موافق برای پیشبرد این لایحه رای داد.

سناتورها در آخر هفته روی بسته هزینه‌های اضطراری تقریباً 95 میلیارد دلاری کار کرده بودند، که با حرکت به سمت تصویب نهایی، مجموعه‌ای از موانع رویه‌ای را برطرف کرد. انتظار می‌رفت که این مجلس دوشنبه شب پس از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو با سناتور جمهوری‌خواه راند پال و جمعی از متحدان دونالد ترامپ در مجلس به رای‌گیری دیگری درباره این قانون رأی دهد.

مربوط: قانونگذاران بستری در بیمارستان برای رای گیری لحظه آخری حاضر می شوند؟ آنقدر که فکر می کنید نادر نیست

روز دوشنبه، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، از دموکرات‌های نیویورک، گفت که رای‌گیری‌های آخر هفته نشان می‌دهد که «بی‌تردید حمایت قوی» از پیشبرد بسته کمک‌های خارجی وجود دارد.

شومر گفت: «اینها مخاطرات بسیار بالای بسته الحاقی هستند: امنیت، ارزش‌های ما، دموکراسی ما. این پیش پرداختی برای بقای دموکراسی غربی و بقای ارزش های آمریکایی است.»

وی ادامه داد: تمام دنیا به یاد خواهند آورد که سنا در چند روز آینده چه می کند. هیچ چیز – هیچ – پوتین را در حال حاضر بیشتر از این که ببیند کنگره در حمایتش از اوکراین تزلزل می کند خوشحال نمی کند. هیچ چیز بیشتر از این به او در میدان جنگ کمک نمی کند.»

اگر این لایحه همانطور که انتظار می رفت در سنا تصویب شود، این لایحه در مرحله بعدی به مجلس نمایندگان تحت رهبری جمهوری خواهان می رود، جایی که مراحل بعدی نامشخص است. اگرچه اکثریت دو حزبی همچنان از ارسال کمک به اوکراین حمایت می‌کنند، اما تعداد فزاینده‌ای از شکاکان جمهوری‌خواه وجود دارد که تحقیر ترامپ از تلاش‌های جنگی مورد حمایت آمریکا را تکرار می‌کنند.

در بیانیه مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، آمده است: «جمهوری‌خواهان مجلس از همان ابتدای بحث‌ها کاملاً واضح بودند که هر به اصطلاح قانون تکمیلی امنیت ملی باید تشخیص دهد که امنیت ملی از مرز خود ما آغاز می‌شود.»

رئیس جمهوری خواهان گفت که این بسته فاقد مقررات امنیتی مرزی است و آن را “سکوت در مورد مبرم ترین موضوعی که کشور ما با آن مواجه است” خواند. این آخرین – و احتمالاً مهم‌ترین – نشانه مخالفت محافظه‌کاران با کمک اوکراین بود که ماه‌ها خواستار گنجاندن سیاست امنیتی مرزی در این بسته بودند، اما هفته گذشته پیشنهاد دو حزبی را که هدف آن محدود کردن تعداد عبور غیرقانونی بود، رد کردند. در مرز آمریکا و مکزیک

جانسون گفت: «اکنون، در صورت عدم دریافت تغییر سیاست مرزی واحد از سنا، مجلس نمایندگان باید به کار خود در مورد این موضوعات مهم ادامه دهد.» آمریکا شایسته بهتر از وضعیت موجود سنا است.

این اقدام شامل بودجه 60 میلیارد دلاری برای اوکراین است، جایی که مهمات سربازان در حال تمام شدن است زیرا این کشور به دنبال عقب راندن نیروهای روسی نزدیک به دو سال پس از تهاجم است. بخش عمده ای از این پول صرف حمایت از عملیات نظامی اوکراین و تامین مجدد تسلیحات و تجهیزات ایالات متحده می شود که به خط مقدم ارسال شده است. 14 میلیارد دلار دیگر برای حمایت از اسرائیل و عملیات نظامی آمریکا در منطقه هزینه خواهد شد. بیش از 8 میلیارد دلار برای حمایت از شرکای ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوس آرام، از جمله تایوان، به عنوان بخشی از تلاش این کشور برای جلوگیری از تجاوز چین هزینه خواهد شد.

همچنین نزدیک به 10 میلیارد دلار برای تلاش‌های بشردوستانه در اوکراین، اسرائیل و غزه اختصاص می‌دهد، جایی که نزدیک به یک چهارم ساکنان آن از گرسنگی می‌میرند و بخش‌های زیادی از قلمرو ویران شده است.

این بسته شامل سرکوب مرزی دو حزبی است که جمهوری خواهان در ازای حمایت آنها از بسته کمک های خارجی خواسته اند. اما پس از ماه‌ها مذاکرات پرتنش، جمهوری‌خواهان پس از مخالفت آشکار ترامپ با اقدام امنیتی مرزی، از این توافق دست کشیدند.

اگرچه مدافعان جمهوریخواه آن استدلال می‌کردند که این محافظه‌کارترین پیشنهاد اصلاحات مهاجرتی است که در دهه‌های گذشته ارائه شده است، وفاداران ترامپ در کنگره آن را در میان سطوح بی سابقه مهاجرت در مرز جنوبی ایالات متحده ناکافی می‌دانند. برخی دیگر صریح تر بودند و هشدار دادند که اقدام دو حزبی برای رسیدگی به این وضعیت می تواند به چشم انداز انتخاباتی جو بایدن در انتخابات نوامبر کمک کند.

امنیت مرزها برای بسیاری از آمریکایی‌ها مهم است که اکثریت قاطع آنها مدیریت رئیس‌جمهور با این موضوع را تایید نمی‌کنند.

پس از اینکه سنا در پیشبرد تدابیر امنیتی مرزی ناکام ماند، شومر آن را کنار گذاشت و با بسته کمکی خارجی که به صورت محدود طراحی شده بود، پیش رفت. در سخنرانی‌های روز دوشنبه، چندین سناتور جمهوری‌خواه از نبود سیاست‌های اجرایی مرزی ابراز تاسف کردند، اگرچه همه به رد توافقنامه مهاجرتی دو حزب در هفته گذشته رای داده بودند.

«شامپاین را باز کنید، چوب پنبه را باز کنید! رهبر دموکرات های سنا و رهبر جمهوری خواهان در راه کیف هستند. او ادامه داد: آنها پول شما را به کیف می برند. آنها زمان زیادی نداشتند – واقعاً زمان و پولی هم نداشتند تا کاری در مورد مرز ما انجام دهند.»

منبع