دادگاه عالی اورگان می گوید 10 سناتور جمهوری خواه ایالتی که انصراف طولانی مدت داشتند نمی توانند برای انتخاب مجدد نامزد شوند.

سالم، اورگان (AP) – دادگاه عالی اورگان روز پنجشنبه اعلام کرد که 10 سناتور ایالتی جمهوری خواه که سال گذشته برای متوقف کردن لوایح مربوط به سقط جنین، مراقبت های بهداشتی تراجنسیتی ها و حقوق اسلحه دست از کار کشیدند، نمی توانند برای انتخاب مجدد نامزد شوند.

این تصمیم تصمیم وزیر امور خارجه را مبنی بر رد صلاحیت سناتورها از شرکت در انتخابات تحت یک اقدام مورد تایید رای دهندگان با هدف توقف چنین تحریم هایی تایید می کند. قانون 113 که توسط رأی دهندگان در سال 2022 تصویب شد، قانون اساسی ایالت را اصلاح کرد تا قانونگذاران را در صورت داشتن بیش از 10 غیبت غیر موجه از انتخاب مجدد منع کند.

تحریم سال گذشته شش هفته به طول انجامید – طولانی ترین در تاریخ ایالت – و جلسه قانونگذاری را فلج کرد و صدها لایحه را متوقف کرد.

پنج قانونگذار بر سر تصمیم وزیر امور خارجه شکایت کردند: سناتور تیم ناپ، دانیل بونهام، سوزان وبر، دنیس لینتیکوم و لین فیندلی. آنها در میان 10 سناتور جمهوری خواه بودند که بیش از 10 غیبت داشتند.

سناتورها در بیانیه ای با این حکم مخالفت کردند.

ما آشکارا با حکم دادگاه عالی مخالفیم. اما مهمتر از آن، ما عمیقاً از تأثیر وحشتناکی که این تصمیم برای سرکوب مخالفان خواهد داشت، ناراحت هستیم.»

در جریان بحث‌های شفاهی در دادگاه عالی اورگان در ماه دسامبر، وکلای سناتورها و ایالت‌ها بر سر دستور زبان و نحو زبانی که پس از تصویب قانون 113 توسط رای‌دهندگان به قانون اساسی ایالت اضافه شد، مبارزه کردند.

این اصلاحیه می گوید که یک قانونگذار اجازه ندارد «برای دوره بعد از انتخابات پس از اتمام دوره فعلی عضو، نامزد شود». سناتورها ادعا کردند که این اصلاحیه به این معنی است که آنها می توانند به دنبال یک دوره دیگر باشند، زیرا دوره یک سناتور در ژانویه به پایان می رسد در حالی که انتخابات نوامبر قبل برگزار می شود. آنها استدلال می کنند که مجازات بلافاصله اعمال نمی شود، بلکه پس از گذراندن یک دوره دیگر.

دو طرف همچنین با تفاوت های جزئی در عبارتی که در برگه رای واقعی که رای دهندگان پر کردند و متن اقدام همانطور که در جزوه رای دهندگان آمده بود دست و پنجه نرم کردند.

در رای گیری آمده است که نتیجه رای به نفع این اقدام قانونگذاران را با 10 غیبت غیر موجه یا بیشتر از تصدی پست برای “دوره بعد از دوره فعلی فعلی” رد صلاحیت می کند. همانطور که متن اقدامی که در جزوه آمده بود، کلمه “انتخابات” را در بر نداشت. آنچه در این جزوه آمده بود در نهایت به قانون اساسی ایالت اضافه شد.

ایالت استدلال کرد که رأی دهندگان با دادن رأی «آری» در حمایت از این اقدام، قصد داشتند قانونگذارانی که غیبت های زیادی داشتند پس از پایان دوره فعلی خود از شرکت در انتخابات منع شوند.

شکایت سناتورها علیه لاوون گریفین والد، وزیر امور خارجه، که اوت گذشته گفت سناتورهای تحریم کننده برای انتخاب مجدد رد صلاحیت شدند، تنظیم شد. او به بخش انتخابات دفتر خود دستور داد تا یک قانون اداری را بر اساس موضع خود اجرا کند.

همه احزاب حاضر در این دعوا قبل از پایان مهلت ثبت نام مارس 2024 برای نامزدهایی که می خواهند در انتخابات امسال شرکت کنند، به دنبال شفافیت در مورد این موضوع بودند.

برکناری سال 2023 مجلس قانونگذاری را برای هفته‌ها فلج کرد و تنها پس از آن پایان یافت که جمهوری‌خواهان امتیازاتی را از دموکرات‌ها در مورد لایحه گسترده‌ای در رابطه با گسترش دسترسی به سقط جنین و مراقبت‌های بهداشتی تراجنسیتی‌ها و اقدام دیگری در رابطه با ساخت و انتقال سلاح‌های گرم غیرقابل کشف، معروف به تفنگ ارواح، به پایان رساند.

رای دهندگان اورگان به دنبال خروج جمهوری خواهان از مجلس قانونگذاری در سال های 2019، 2020 و 2021، اقدام 113 را با اختلاف زیادی تصویب کردند.

منبع