جاسوسی که نبود؟ افسر پلیس نیویورک نشان را می خواهد

بعد به همین یکدفعه تمام شد. دادستان های فدرال در بروکلین در 19 ژانویه این اتهامات را کنار گذاشتند و فقط گفتند که آنها “در راستای عدالت” عمل می کنند. بیشتر توضیح ندادند.

آنگوانگ در کشوری که به فرزندی پذیرفته شد، در تفنگداران دریایی ایالات متحده نام نویسی کرد و در افغانستان خدمت کرد. پس از ترخیص به نیروهای ذخیره ارتش پیوست و در دانشکده پلیس ثبت نام کرد.

قاضی گفت: «بدیهی است که مایه تاسف است که آقای آنگوانگ به همان اندازه که در دوران پیش از محاکمه یا بازداشتگاه گذرانده بود، گذرانده است، اما همانطور که می گویند دیر بهتر از هرگز نگذرد.»



منبع

اریک کومیته، قاضی ناحیه ایالات متحده، که ریاست این پرونده را بر عهده داشت، با سؤالاتی مواجه شد اما گفت که خوشحال است که مصیبت آنگوانگ به پایان رسیده است.

«چرا تحقیقات را از من شروع کردی؟ چرا همه اتهامات را کنار گذاشتید؟» آنگوانگ، که در تبت متولد شد، اما در نوجوانی در ایالات متحده پناهندگی سیاسی دریافت کرد، گفت.

پس من خائن به زادگاهم هستم؟ من خائن آمریکا هستم؟ من یک خائن به جامعه تبتی هستم – که من هرگز یک خائن نبودم. من هرگز به کسی خیانت نکردم – به تبتی‌ها، هموطنان آمریکایی‌ام، و به هیچ‌کس.»

قاضی موافقت کرد که بدون پیش داوری پرونده را رد کند، به این معنی که دولت می تواند دوباره اتهامات خود را مطرح کند، این احتمال وجود دارد که Angwang وجود دارد، اما وکیل او می گوید بعید است.

آنگوانگ به آسوشیتدپرس گفت که کلمات او یا به اشتباه از زبان ماندارین ترجمه شده یا از متن خارج شده است. او گفت که به طور سطحی با مقامات چینی دوست شد زیرا برای بازدید از وطن خود به ویزا نیاز داشت تا والدین و سایر بستگانش در نهایت بتوانند دخترش را ملاقات کنند.

من به میراث خود بسیار افتخار می کنم. من فرهنگ خود را دوست دارم و جامعه را دوست دارم. او گفت که به اشتباه به عنوان یک خائن سه طرفه معرفی شده است.

جان کارمن، وکیل دادگستری، حدس می‌زد که موکلش درگیر تلاش دولت ترامپ برای ریشه‌کن کردن جاسوسی چین در سراسر نهادهای آمریکایی، از جمله اقتصاد، دانشگاه‌ها و دیگر جنبه‌های زندگی عمومی شده است. Angwang ادعا می کند سایه هایی از نژادپرستی وجود دارد که افراد دارای پیوندهای چینی را مورد هدف قرار می دهد.

گاردن سیتی، نیویورک (AP) – در یک روز سپتامبر سال 2020، افسر پلیس شهر نیویورک، بایماداجی آنگوانگ، کودک نوپای خود را بوسید و قصد داشت به سمت محل کار خود برود که در محاصره ماموران اف بی آی قرار گرفت.

آنگوانگ برای اولین بار در دوران نوجوانی با ویزای تبادل فرهنگی از ایالات متحده دیدن کرد. او به تبت بازگشت اما بعداً به ایالات متحده بازگشت و گفت که توسط مقامات چینی دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. او نزد عموی خود در کوئینز نقل مکان کرد و در 17 سالگی پناهندگی گرفت.

او گفت که این راه او برای پس دادن به کشوری است که برای او بسیار خوب بوده است.

حزب کمونیست چین به مدت هفت دهه بر تبت حکومت کرده است و چین از قرن سیزدهم ادعای بخش وسیعی از هیمالیا را به عنوان بخشی از قلمرو خود کرده است. اما این رابطه مملو از تنش بوده و بسیاری از تبتی‌ها – برخی در تبعید – به دنبال استقلال هستند.

اتهام اصلی علیه آنگوانگ این بود که او در سال 2018 شروع به ارائه اطلاعات به مقامات چینی درباره گروه های استقلال طلب تبت در نیویورک کرد.

به طور خاص، دولت گفت، او به دنبال یک ترتیبی بود که در ازای اطلاعات نظارتی و دسترسی به اداره پلیس، یک ویزای 10 ساله به وطنش می داد.

با رفع اتهامات، او گفت که می خواهد موهبت های خوب جامعه تبتی خود را که همچنان مشکوک است، به دست آورد.

قاضی همچنین با اشاره به “هیاهوی” که در آن پرونده مطرح شد، گفت: “از برخی جهات یک پرونده ساده اما از جهاتی، به ویژه با توجه به چشم انداز قوانین مورد بحث، یک موضوع پیچیده است.”

نوربو چوئزونگ، رئیس انجمن تبتی نیویورک و نیوجرسی، گروهی متشکل از 10000 عضو میراث تبتی، همچنان محتاط است. او همچنین از دولت می‌خواهد که جزئیات بیشتری در مورد دلیل لغو این پرونده ارائه دهد.

به پلیس گیج گفته شد که تو دستگیر شدی. اتهام: مامور مخفی بودن برای چین.

این پرونده تا حدی بر اساس تماس‌های تلفنی ضبط‌شده ساخته شده است، از جمله برخی که مقامات گفتند که آنگوانگ یک مقام کنسولی را «برادر بزرگ» و «رئیس» خطاب کرده است.

قاضی سرپرست این پرونده به دنبال پاسخی در مورد دلیل رد اتهامات بود، اما دادستان های فدرال از افشای اطلاعات طبقه بندی شده که ممکن است سرنخ هایی به دست داده باشد، خودداری کردند.

چوئزونگ گفت: “این کمی ماهی است.” ما به‌عنوان یک جامعه قطعاً می‌خواهیم عمیق‌تر بررسی کنیم که چرا اتهامات او کنار گذاشته شده است و این اتفاقات چگونه رخ داده است.»

اکنون آنگوانگ می‌گوید که می‌خواهد به نیروی پلیس بازگردانده شود، پلیس او را با پرداخت حقوق معلق کرد تا زمانی که پرونده در جریان بود. اما بیشتر از آن، او پاسخ می خواهد.

Angwang، یک تفنگدار سابق آمریکایی، شش ماه را در یک بازداشتگاه فدرال گذراند تا اینکه به قید وثیقه آزاد شد، در حالی که در انتظار محاکمه به اتهام ارائه اطلاعات در مورد جامعه تبتی نیویورک به مقامات کنسولگری چین در نیویورک بود.

دفتر دادستانی ایالات متحده در بروکلین از اظهار نظر خودداری کرد.

“ما توضیح می خواهیم. ما آن را مطالبه می کنیم زیرا شما به من مدیون هستید. شما نمی توانید من را به مدت شش ماه زندانی کنید و نامم را خراب کنید، آبروی من را ببرید و این همه استرس را به اعضای خانواده و دوستانم وارد کنید و سپس بگویید “به نفع عدالت”. فقط میخوای اینطوری رهاش کنی؟”

در تشکیل پرونده اولیه علیه آنگوانگ، دادستان ها استدلال کردند که او اطلاعاتی را در مورد تبتی های قومی که ممکن است با مقامات چینی همکاری کنند ارائه کرده و به آنها در مورد چگونگی گسترش “قدرت نرم” چین در نیویورک توصیه کرده است.

“من فکر می کنم سیستم عدالت کیفری ما گاهی اوقات زمانی که جنبه تبلیغاتی دارد و زمانی که جنبه سیاسی دارد از مسیر خارج می شود. کارمان گفت و این پرونده هر دو را داشت.

در اسناد دادگاه، دادستان ها گفتند که آنگوانگ تهدیدی برای امنیت ملی است. او به عنوان یک عامل خارجی ثبت نشده، اظهارات نادرست به بازرسان فدرال، ممانعت از اجرای عدالت و کلاهبرداری با سیم متهم شد. هیچ اتهامی به جاسوسی وجود نداشت، اتهامی جدی تر.