جمهوری خواه DA از دادگاه عالی ویسکانسین می خواهد که در مورد دعوای سقط جنین بدون حکم دادگاه پایین تر تصمیم گیری کند

مدیسون، ویز (AP) – یک دادستان جمهوری خواه روز سه شنبه از دادگاه عالی ویسکانسین خواست تصمیم بگیرد که آیا یک قانون 174 ساله ایالتی سقط جنین را در این ایالت ممنوع می کند، بدون اینکه منتظر حکم دادگاه تجدیدنظر باشد.

تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده در سال 2022 برای لغو رو در مقابل وید، تصمیم مهم سال 1973 که سقط جنین را قانونی می کند، قانون 1849 را دوباره فعال کرد که محافظه کاران آن را به عنوان ممنوعیت سقط جنین تفسیر کردند.

جاش کائول، دادستان کل ویسکانسین، دموکرات، شکایتی را با این استدلال که این قانون برای اجرا بسیار قدیمی است و با قانون 1985 که اجازه سقط جنین را قبل از زنده ماندن جنین در خارج از رحم می دهد، در تضاد است، تنظیم کرد. دایان شلیپر، قاضی منطقه Dane County در ماه ژوئیه حکم داد که از آنجایی که قانون از اصطلاح “سقط جنین” استفاده نمی کند، فقط حمله به یک زن در تلاش برای کشتن فرزند متولد نشده او را ممنوع می کند. این حکم به والدین برنامه ریزی شده جرأت داد تا پیشنهاد سقط جنین در ایالت را از سر بگیرد.

جوئل اورمانسکی، دادستان بخش شهرستان شبویگان، یک جمهوری خواه که از قوانین به عنوان ممنوعیت دفاع می کند، در ماه دسامبر گفت که به حکم کانتی دان اعتراض خواهد کرد. او روز سه‌شنبه دادخواستی را به دادگاه عالی ایالت تسلیم کرد و از قضات خواست بدون انتظار تصمیم دادگاه استیناف ایالتی به این پرونده رسیدگی کنند.

مت توم، وکیل اورمانسکی، در این دادخواست نوشت که دادگاه عالی ایالت باید در مورد استیناف تصمیم گیری کند، زیرا حکم آن تأثیری سراسری خواهد داشت و سیاست گذاران را راهنمایی می کند. او افزود که پرونده در نهایت به هر حال به دادگاه عالی ختم خواهد شد.

در این دادخواست آمده است که کائول موافق است که دادگاه عالی ایالت باید مستقیماً درخواست تجدید نظر را بررسی کند. ملانی کانکلین، سخنگوی وزارت دادگستری ایالات متحده هیچ اظهارنظری فوری نداشت.

میشل ولاسکوئز، مدیر ارشد استراتژی Planned Parenthood of Wisconsin، در بیانیه‌ای گفت که این سازمان موافقت می‌کند که اجازه دادن به استیناف از طریق دادگاه‌های پایین‌تر تنها تاخیرهای بی موردی را قبل از صدور تصمیم نهایی دیوان عالی ایجاد می‌کند.

اگر دادگاه عالی ایالت این پرونده را بپذیرد، اورمانسکی با یک نبرد دشوار روبرو خواهد شد. قضات لیبرال دادگاه را کنترل می کنند، و یکی از آنها، قاضی جانت پروتاسیویچ، سال گذشته بارها در مبارزات انتخاباتی اعلام کرد که از حقوق سقط جنین حمایت می کند.

منبع