انتخابات دور دوم گرجستان چگونه کار می کند و چرا وجود دارد

از آنجایی که کنترل اتاق فوقانی کنگره ممکن است به این بستگی داشته باشد که چه کسی در این رقابت مجلس سنا پیروز می شود، بسیاری از ساکنان جورجیا در حال حاضر آماده می شوند تا یک بار دیگر به کانون جهان سیاسی تبدیل شوند.

در اکثر ایالت ها، برندگان انتخابات با تعدد مشخص می شوند، یا هر نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورد، برنده می شود. اما 10 ایالت عمدتا جنوبی، از جمله آلاباما، آرکانزاس، می سی سی پی، اوکلاهاما و تگزاس، در رقابت های اولیه خود به نوعی انتخابات دور دوم را با آستانه های متفاوت برگزار می کنند. گرجستان تنها ایالتی است که دور دوم برای انتخابات عمومی دارد.

از قضا، دور دوم انتخابات 2022 یک استثنا در این تاریخ خواهد بود. اگر واکر یا وارناک در مسابقه 6 دسامبر برنده شوند، سناتور بعدی ایالات متحده برای جورجیا یک مرد سیاه پوست خواهد بود.

رقابت سنای گرجستان به دور دوم می رود، یک انتخابات پرمخاطره که در آن تنها دو نامزد در برگه رای حضور دارند.

گرچه گرجستان جمعیت سیاهپوست زیادی داشت، رأی دهندگان سفیدپوست اکثریت را تشکیل می دادند و به راحتی می توانستند در یک رقابت تن به تن علیه سیاستمدارانی که از حقوق مدنی حمایت می کردند، متحد شوند. در آن زمان، حزب دمکرات متشکل از محافظه‌کاران جدایی‌طلب بود که بر انتخابات در سراسر جنوب تسلط داشتند. ابزارهای دیگری نیز برای سرکوب رای دهندگان سیاه پوست که اخیراً آزاد شده بودند، استفاده شد، از جمله مالیات نژادپرستانه در نظرسنجی و آزمون های سوادآموزی در صندوق های رای.

این سردرگمی تصادفی نیست.

تصویر کوچک روی جلد: Yahoo News; عکس ها: برین اندرسون/AP، جان بازیمور/AP



منبع

چارلز بولاک، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه جورجیا، به واشنگتن پست گفت: انتخابات دور دوم «نسب آنها به دورانی برمی‌گردد که تنها یک حزب در سیاست وجود داشت». «در روزگاری که جنوب دموکرات تک حزبی بود، دور دوم اغلب انتخابات تعیین کننده بود. بنابراین اغلب افراد بیشتری نسبت به دور دوم اولیه شرکت داشتند.

_____

“شما باید تلاش کنید تا حرکتی را که در طول کمپین ایجاد کرده اید حفظ کنید. هاوارد فرانکلین، مشاور سیاسی که به شهردار آتلانتا، آندره دیکنز، که در دور دوم انتخابات در سال 2021 پیروز شد، به آتلانتا-ژورنال Constitution گفت: اما شما باید منابع خود را دوباره ذخیره کنید و آماده باشید که به رای دهندگان بازگردید. «مسئله کمتر در مورد تمام کارهایی است که شما با ذینفعان واقعاً متصل انجام داده اید که توجه دقیقی دارند. … بیشتر در مورد درگیر کردن رای دهندگانی است که در بیشتر موارد فکر می کردند “هی، فکر می کردم این کار تمام شده است.”

با این حال، این دور دوم انتخابات با دو دور قبلی متفاوت خواهد بود زیرا با تصویب قانون گسترده و بحث برانگیز انتخابات SB 202، زمان دور دوم از 9 هفته به چهار هفته کاهش یافته است. و انتظار می‌رود میلیون‌ها دلار در رقابت‌های سنا که قبلاً رکوردی در هزینه‌ها داشته است، در هفته‌های آتی برای تبلیغات تلویزیونی بیشتر و بررسی سراسری هزینه شود.

حامیان به سخنان هرشل واکر، نامزد جمهوری خواه سنا جورجیا، در طول یک کمپین انتخاباتی در 20 اکتبر 2022 در مکون، جورجیا گوش می دهند.  (عکس از جسیکا مک گوان/گتی ایماژ)

در طول سال‌ها، بسیاری از رهبران سیاه‌پوست انتخابات دور دوم را تبعیض‌آمیز خوانده‌اند، زیرا بسیاری از کاندیداهای سیاه‌پوست در انتخابات اولیه پیشتاز بودند و در دور دوم شکست خوردند. در سال 1990، وزارت دادگستری ایالات متحده از جورجیا برای حذف دور دوم انتخابات شکایت کرد، زمانی که جان دان، دستیار دادستان کل وقت در امور حقوق مدنی، گفت که سیستم دور دوم “یک استروئید انتخاباتی برای نامزدهای سفیدپوست است”. آن شکایت ناموفق بود.

کاندیدای دموکرات سنا رافائل وارناک (D-GA) طی یک گردهمایی Get Out the Vote در پارکینگ Abundant Life Full Gospel در 07 نوامبر 2022 در کلمبوس، جورجیا برای حامیان سخنرانی می کند. (عکس از Michael M. Santiago/Getty Images)

با این حال، رواناب ها عموماً برای همه درگیرها خسته کننده است. برای تیم‌های کمپین که اغلب به مدت دو سال ساعت‌های طولانی کار می‌کنند، نهایتاً سرعت نهایی را به اوردرایو می‌فرستد. خستگی رای‌دهندگان نیز شروع می‌شود و دور دوم برای هیئت‌های انتخابات ایالتی که باید بار یک فرآیند جامع را متحمل شوند، پرهزینه است.

کاندیدای دموکرات سنا رافائل وارناک (D-GA) طی یک گردهمایی Get Out the Vote در پارکینگ Abundant Life Full Gospel در 07 نوامبر 2022 در کلمبوس، جورجیا برای حامیان سخنرانی می کند.  (عکس از Michael M. Santiago/Getty Images)

در ژانویه 2021، دو نامزد سنا، وارناک و جان اوسف، رقبای جمهوری‌خواه خود را در دو دور دوم انتخابات جورجیا شکست دادند که به دموکرات‌ها اکثریت 50-50 در سنا و در نتیجه کنترل کنگره را داد. و در سال 2008، سناتور جمهوری خواه ساکسبی چمبلیس، رقیب دموکرات خود را شکست داد تا دموکرات ها را از داشتن 60 کرسی فوق العاده اکثریت در سنا تحت ریاست جمهوری تازه منتخب باراک اوباما محروم کند.

رای دهندگان در این انتخابات معمولاً مسن تر، سفیدپوست تر و محافظه کارتر هستند زیرا دور دوم معمولاً مشارکت کمتری نسبت به رقابت های عمومی و مقدماتی دارد. اما آنها همچنین راهی برای راه اندازی مجدد مسابقه دارند.

تابلوی کمپین انتخاباتی هرشل واکر، نامزد جمهوریخواه سنا جورجیا، در Lakeview Drive در 06 نوامبر 2022 در آیوی، جورجیا دیده می شود. (عکس از Michael M. Santiago/Getty Images)

در واقع، این سومین بار در دوران مدرن است که کنترل جزئی در واشنگتن ممکن است به دست گرجستان بیفتد.

برد رافنسپرگر، وزیر امور خارجه جمهوری خواه جورجیا که در انتخابات میاندوره ای خود پیروز شد، در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از ظهر چهارشنبه در مرکز ایالت به صراحت گفت: «دومین دور برگزار خواهد شد». من از رای دهندگان می خواهم برای آخرین بار بیرون بیایند و رای دهند.

حامیان کاندیدای دموکرات سنا رافائل وارناک (D-GA) به هنگام سخنرانی او در طول یک گردهمایی Get Out the Vote در پارکینگ Abundant Life Full Gospel در 07 نوامبر 2022 در کلمبوس، جورجیا، گوش می دهند.  (عکس از Michael M. Santiago/Getty Images)

حامیان به سخنان هرشل واکر، نامزد جمهوری خواه سنا جورجیا، در طول یک کمپین انتخاباتی در 20 اکتبر 2022 در مکون، جورجیا گوش می دهند. (عکس از جسیکا مک گوان/گتی ایماژ)

حامیان کاندیدای دموکرات سنا رافائل وارناک (D-GA) به هنگام سخنرانی او در طول یک گردهمایی Get Out the Vote در پارکینگ Abundant Life Full Gospel در 07 نوامبر 2022 در کلمبوس، جورجیا، گوش می دهند. (عکس از Michael M. Santiago/Getty Images)

هیلاری هالی، مدیر اجرایی Care in Action، یک سازمان مردمی مترقی، در بیانیه‌ای که به یاهو نیوز ارائه شده است، گفت: «گرجستان می‌داند چگونه در دور دوم پیروز شود: سازماندهی قوی و عملیات میدانی در هر منطقه ای از ایالت».

سناتور دموکرات رافائل وارناک و رقیب جمهوری‌خواهش، هرشل واکر، که رقابت انتخاباتی‌اش به عنوان یکی از مهم‌ترین رقابت‌ها در کشور نام‌برده می‌شد، تقریباً در وضعیت مرده‌ای قرار داشتند، زیرا هر دو نامزد حدود 49 درصد از آرا را به دست آوردند. 3.9 میلیون رای به صندوق انداخته شد، در حالی که لیبرتارین چیس الیور 2 درصد نهایی را به دست آورد. اما از آنجایی که هیچ نامزدی بیش از 50 درصد آرا را به دست نیاورد، طبق قانون جورجیا، دو رأی‌دهنده برتر – وارناک و واکر – در انتخاباتی که قرار است در 6 دسامبر برگزار شود، به مصاف هم خواهند رفت.

کارشناسان می گویند که انتخابات دور دوم یکی از ابزارهای بسیاری است که توسط سیاستمداران گرجستان برای کاهش قدرت رای دهندگان سیاه پوست ایجاد شده است. گرجستان برای چندین دهه به جای آرای مردمی، رای را بر اساس شهرستان اعطا می کرد تا به رای دهندگان روستایی، عمدتا سفیدپوست، برتری بیشتری نسبت به مناطق شهری در حال رشد با رای دهندگان متنوع تر بدهد. جورجیا انتخابات دور دوم را زمانی ایجاد کرد که سیستم رای دهی شهرستان توسط دادگاه عالی به عنوان خلاف قانون اساسی لغو شد.

تابلوی کمپین انتخاباتی هرشل واکر، نامزد جمهوریخواه سنا جورجیا، در Lakeview Drive در 06 نوامبر 2022 در آیوی، جورجیا دیده می شود.  (عکس از Michael M. Santiago/Getty Images)