آنچه باید در مورد کار و پیری-سلامت مغز بدانید

در رده های بالای سیاست، هیچ کمبودی برای مردان و زنان وجود ندارد که به خوبی از سن بازنشستگی متعارف کار می کنند.

سناتور دایان فاینشتاین، کالیفرنیا، که ماه آینده 90 ساله می شود، گفته است که در سال 2024 مجدداً انتخاب نخواهد شد، اما به عنوان مسن ترین عضو سنای ایالات متحده به خدمت خود ادامه می دهد. علیرغم غیبت طولانی مدت پزشکی اخیر و سوالاتی در مورد دقت ذهنی او. در انتخابات ریاست جمهوری 2024، رای دهندگان احتمالاً با بن بست بین رئیس جمهور بایدن که نوامبر آینده 82 ساله خواهد شد و رئیس جمهور سابق ترامپ که 78 سال خواهد داشت، مواجه خواهند شد.

آزمون صلاحیت ذهنی که نیکی هیلی از سیاستمداران بالای 75 سال می خواهد انجام دهند چیست؟ (یاهو نیوز) >>>

کارشناسان گفته اند که کار تا سنین بالا می تواند مفید باشد و طول عمر را بهبود بخشد – اما فقط در صورتی که با انتخاب باشد. مجبور شدن به این کار به دلایل مالی نتیجه معکوس دارد. با این حال، بسیاری از آمریکایی‌ها مخالف این هستند که دولتمردان مسن تصمیم‌گیری کنند و 41 درصد می‌گویند که سن اعضای کنگره با سخت‌تر کردن کارشان به جای کمک به «عقل و تجربه» به اعضای کنگره آسیب می‌زند.

بنابراین چالش‌های شناختی کار به عنوان یک فرد مسن‌تر چیست – و حرفه‌ای‌های سالخورده چه چیزی می‌توانند روی میز بیاورند؟

با افزایش سن چه اتفاقی برای مغز می افتد؟

یک پزشک به یک فیلم تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نگاه می کند که یک بیماری عصبی را در یک بیمار مسن نشان می دهد.یک پزشک به یک فیلم تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نگاه می کند که یک بیماری عصبی را در یک بیمار مسن نشان می دهد.

یک پزشک به یک فیلم تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نگاه می کند که یک بیماری عصبی را در یک بیمار مسن نشان می دهد. (گتی ایماژ)

مؤسسه ملی پیری می گوید که با افزایش سن، این فقط بدن ما نیست که متفاوت به نظر می رسد – تغییرات فیزیکی در مغز نیز رخ می دهد. نواحی خاصی از مغز شروع به کوچک شدن می‌کنند، «به‌ویژه آن‌هایی که برای یادگیری و سایر فعالیت‌های ذهنی پیچیده مهم هستند». ارتباط بین سلول های عصبی در مناطق خاص ممکن است به اندازه کافی موثر نباشد. التهاب بیشتری وجود دارد. و “جریان خون در مغز ممکن است کاهش یابد.”

در سن 73 سالگی، شاه چارلز چگونه با فشار پادشاهی مواجه خواهد شد؟ (NBC News) >>>

این تغییرات فیزیکی می تواند با تغییرات در عملکرد ذهنی نیز مرتبط باشد، اما کارشناسان می گویند که هیچ قالب ثابت و جهانی در مورد پیری وجود ندارد.

دکتر شارون شا، استاد بالینی نورولوژی و رئیس بخش اختلالات حافظه در دانشگاه استنفورد، گفت: «من دیروز فردی را در کلینیک خود دیدم که 86 ساله بود، و واقعاً به نظر می رسد که در اواخر دهه 60 یا اوایل 70 سالگی خود است. اخبار یاهو. من با افراد 90 ساله‌ای ملاقات کرده‌ام که در ماراتن‌های ماراتن شرکت می‌کنند، بنابراین مفاصل و عملکرد قلبی عروقی و مغز آنها منعکس کننده یک فرد معمولی 90 ساله نیست. بنابراین بله، مغزها می توانند بسیار متفاوت عمل کنند.”

شا همچنین خاطرنشان می کند که در حالی که برخی تغییرات در عملکرد ذهنی قابل انتظار است، اما همه ما مقدر نیستیم که با افزایش سن با زوال عقل روبرو شویم.

طبق یک مطالعه اخیر توسط دانشگاه کلمبیا، تقریباً 10٪ از بزرگسالان ایالات متحده در سن 65 سال و بالاتر به زوال عقل و 22٪ دیگر دارای اختلالات شناختی خفیف هستند. موارد اختلال شناختی با افزایش سن افزایش می یابد، اگرچه هنوز در اقلیت هستند. در حالی که 3 درصد از افراد بین 65 تا 69 سال دچار زوال عقل هستند، این تعداد به 35 درصد از افراد 90 سال و بالاتر افزایش می یابد.

آیا بایدن و ترامپ برای رئیس جمهور شدن پیرتر از آن هستند؟ (یاهو نیوز) >>>

چند چالش برای کار به عنوان یک هشت ساله چیست؟

حتی برای یک فرد سالم، برخی تغییرات شناختی قابل انتظار است. شا گفت که برای بسیاری از افراد این به معنای تغییرات در موارد زیر است:

  • سرعت پردازش: “با افزایش سن، سرعت تفکر ما کاهش می یابد.”

  • حافظه کاری: “میزان کل اطلاعاتی که می توانیم نگه داریم می تواند اندکی کاهش یابد، اما نه به مقدار قابل توجهی.”

کاهش توجه و توانایی انجام چند کار نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

دیوید مایرز، پروفسور 80 ساله در کالج هوپ در هلند، میش، در ایمیلی به یاهو نیوز گفت: “بدن ما آن چیزی نیست که قبلا بود.” پله‌ها تندتر شده‌اند، کاغذ روزنامه کوچک‌تر شده‌اند، صدای دیگران ضعیف‌تر شده، خواب ما بیشتر قطع شده است. سرعت خاطرات و استدلال ما کمتر است. هنگامی که می‌خواهیم نام کسی یا نکته بعدی را که می‌خواستیم بیان کنیم، اغلب دچار انجماد مغزی می‌شویم.»

کارگران مسن‌تر چه مزایایی می‌توانند به همراه داشته باشند؟

صنعتگر قایق سازی.  (گتی ایماژ)صنعتگر قایق سازی.  (گتی ایماژ)

صنعتگر قایق سازی. (گتی ایماژ)

با این حال، مایرز گفت که هدایای زیادی وجود دارد و همچنین چالش‌هایی برای هشت‌سالگی کار کردن وجود دارد. مایرز به عنوان یک روانشناس اجتماعی، بسیاری از کلیشه های مرسوم مرتبط با سالمندی در ایالات متحده را به چالش می کشد. او اخیراً کتابی از مقالات در مورد “کنجکاوی ها و شگفتی های ذهن انسان” منتشر کرده است – آخرین کتاب از 18 کتاب او.

مایرز می‌گوید: «وسوسه‌ای برای جمع کردن هشت‌ساله‌ها وجود دارد، در حالی که در واقع استقامت و توانایی‌های آنها بسیار بیشتر از مثلاً بچه‌های 8 ساله متفاوت است». در 80 سالگی، برخی به مرگ نزدیک می‌شوند، در حالی که برخی دیگر پرانرژی، هدفمند و زودباور باقی می‌مانند.»

او گفت که داشتن یک حرفه ای مسن تر چندین مزیت دارد:

  • هوش متبلور: «اگرچه ما هشت‌ساله‌ها به این سرعت فکر نمی‌کنیم («هوش سیال» ما در حال فروکش است)، «هوش متبلور» ما – طول عمر دانش و توانایی ما برای به کارگیری آن – قوی باقی می‌ماند.»

  • خرد: «بزرگسالان غالباً از توانایی بیشتری برای در نظر گرفتن چیزها، هدایت درگیری ها و قدردانی از محدودیت های دانش خود بهره می برند. برای دانستن چیزهایی که نمی‌دانی به تجربه نیاز است.»

  • ثبات عاطفی: «در نوجوانی و جوانی، سوار یک ترن هوایی عاطفی می‌شدیم. در زندگی بعدی، احساسات ما آرام می شود. بهتر می توانیم به فراتر از لحظه نگاه کنیم. تعارف کمتر باعث شادی می شود، انتقاد کمتر ناامیدی یا عصبانیت می کند. بنابراین هنگام مواجهه با فلش‌ها و فلش‌های روز، بهتر می‌توانیم یک چشم‌انداز تصویر بزرگ داشته باشیم.»

مؤسسه ملی پیری می‌گوید ممکن است تغییرات شناختی مثبتی نیز وجود داشته باشد، با بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که افراد مسن‌تر از بزرگسالان جوان‌تر واژگان گسترده‌تر و دانش بیشتری در مورد عمق معنای کلمات دارند.

چگونه با افزایش سن مغز خود را سالم نگه داریم

زنان در حال انجام تمرینات یوگا در پارک.زنان در حال انجام تمرینات یوگا در پارک.

زنان در حال انجام تمرینات یوگا در پارک. (گتی ایماژ)

در حالی که ژن‌ها و سابقه خانوادگی می‌توانند نقشی در میزان سن شما ایفا کنند، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید که «تا ۴۰ درصد از موارد زوال عقل ممکن است پیشگیری یا به تعویق بیفتد».

بسیاری از سلامت مغز به انتخاب سبک زندگی بستگی دارد، و شا چند توصیه را که معمولاً به بیمارانش برای پیری بهتر مغز می‌دهد به اشتراک گذاشت – که یک نکته بالاترین رتبه را دارد.

«ورزش، ورزش، ورزش. مطالعات تحقیقاتی واقعاً تأیید می کند که چقدر ورزش هوازی برای سلامت مغز مهم است. “من فکر می کنم افزایش ضربان قلب 30 دقیقه در روز مهم است، اگر بتوانید حداقل این کار را انجام دهید.”

یک رژیم غذایی مدیترانه ای سالم برای قلب – سرشار از غذاهای گیاهی مانند دانه ها، سبزیجات و غلات کامل و همچنین ماهی – می تواند برای مغز نیز معجزه کند.

در حالی که هیچ “بازی مغزی” خاصی وجود ندارد که راهی مطمئن برای سلامت بهتر مغز ارائه دهد، تحریک شناختی نیز نقش مهمی ایفا می کند.

مایرز می‌گوید علاوه بر ورزش روزانه، همین «تعامل فعال» است که به او کمک کرده تا در دهه 80 زندگی‌اش تیز بماند – «از طریق خواندن و نوشتن و تعامل‌هایی که مغز من را زنده و رشد می‌کند و زندگی من را همچنان پر از هدف نگه می‌دارد».

منبع