سفر غیرمنتظره بایدن به کیف با شادی اوکراین و خشم روسیه روبرو شد

کیو – رئیس جمهور بایدن برای یک سفر غیرمنتظره شش ساعته روز دوشنبه وارد کیف شد و با ولودومیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.

یکی از کسانی که از این دیدار مطلع شد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود. کاخ سفید اعلام کرد که به کرملین در مورد سفر بایدن در تلاش برای «عدم تعارض» با جنگ جاری روسیه هشدار داده است. اگرچه بدون خطر نبود، ایالات متحده در اصل حریف ژئوپلیتیکی خود را به عنوان ضامن همکار امنیت بایدن در یک منطقه جنگی فعال تبدیل می کرد، اولین بار در تاریخ اخیر آمریکا که یک فرمانده کل به یکی از آنها سفر می کرد که حضور نظامی قابل توجهی در ایالات متحده وجود نداشت.

پرزیدنت بایدن با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سفری از پیش اعلام نشده در کیف دیدار کرد.

شایعات در پایتخت اوکراین مبنی بر بازدید یک فرد خاص به وفور منتشر شده بود – سطح امنیتی فوق العاده بالایی وجود داشت، حتی در شهری که در سال گذشته به طور منظم میزبان مقامات بلندپایه خارجی بوده است. تمام بخش‌های مرکز شهر به روی ترافیک بسته و محاصره شده بود و تعداد قابل توجهی از پلیس و نیروهای امنیتی اوکراین در هنگام عبور کاروان بایدن قابل مشاهده بودند.

بایدن مانند همه افراد دیگر، از مقامات بلندپایه خارجی گرفته تا روزنامه نگاران و مجموعه ای از مشاهیر غربی، با راه آهن وارد کیف شد. طبق گزارش‌ها، مهمانی مسافرتی او به‌طور نامشخصی کوچک بود، و موتورسیکلت او «جانور» معروف، لیموزین زره‌پوش سنگین سرویس مخفی را که معمولاً رئیس‌جمهور را در خارج از کشور همراهی می‌کند، از دست داده بود.

حیاط روبروی صومعه گنبد طلایی سنت مایکل زره‌های روسی را نابود کرد.

اوکراینی ها با آمیزه ای از سپاسگزاری و شوخ طبعی به دیدار بایدن واکنش نشان دادند. میم‌ها به سرعت پخش شد که ظاهراً بایدن بیرون یکی از کافی‌شاپ‌های پایتخت اوکراین ایستاده بود، در مقابل یک دکه معروف هات داگ محلی از بستنی لذت می‌برد و در متروی کیف سوار می‌شد.

هنگامی که بایدن به زلنسکی در صومعه گنبد طلایی سنت مایکل برای ادای احترام به سربازان اوکراینی کشته شده در جنگ روسیه علیه اوکراین، آژیرهای حمله هوایی در پس زمینه به صدا درآمد. به گفته منابع دولتی اوکراین، این هشدار در نتیجه سیستم های رادار اوکراینی بود که یک MiG-31K روسی را در بلاروس شناسایی کردند. جت روسی می‌تواند موشک کینژال را حمل کند که با سرعت مافوق صوت پرواز می‌کند و نمی‌تواند توسط پدافند هوایی کنونی اوکراین رهگیری شود یا هشدار کافی برای مردم برای پناه گرفتن داده شود. همچنین می تواند تقریباً هر مکانی را در داخل مرزهای اوکراین هدف قرار دهد.

یک حساب کاربری که نزدیک به ارتش روسیه در ارتباط است، در این مورد شکایت کرد: «تقریبا یک سال پس از آغاز عملیات نظامی ویژه، ما منتظر بودیم تا رئیس جمهور فدراسیون روسیه از شهر کیف روسیه بازدید کند، نه رئیس جمهور ایالات متحده. تلگرام. ایگور گیرکین افسر سابق FSB – از منتقدان همیشگی رفتار فعلی مسکو در جنگ – به طور خشک پیشنهاد کرد که احتمالا بایدن می تواند از خطوط مقدم در باخموت بازدید کند و “هیچ اتفاقی برای او نخواهد افتاد.”

پرزیدنت بایدن در مراسم اهدای تاج گل به همراه پرزیدنت زلنسکی در دیوار یادبود خارج از کلیسای جامع گنبد طلایی سنت مایکل شرکت می کند.

بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور اوکراین، مقاومت اوکراین را ستود و “حمایت تزلزل ناپذیر” خود را از این کشور اعلام کرد. او همچنین خشم خود را متوجه پوتین کرد و گفت که خودکامه روسی «فکر می‌کرد اوکراین ضعیف است و غرب تقسیم شده است. … فکر می کرد می تواند از ما پیشی بگیرد. من فکر نمی کنم او در حال حاضر به این فکر می کند. خدا می داند که او به چه فکر می کند، اما من فکر نمی کنم که او چنین فکری می کند. او آشکارا اشتباه کرده است.»

پرزیدنت بایدن در مراسم اهدای تاج گل به همراه پرزیدنت زلنسکی در دیوار یادبود خارج از کلیسای جامع گنبد طلایی سنت مایکل شرکت می کند. (ایوان ووچی/AP)

حیاط روبروی صومعه گنبد طلایی سنت مایکل زره روسی را نابود کرد. (عکس: مایکل وایس/یاهو نیوز)

دیدار بایدن شش ساعت به طول انجامید. او هنگام خروج از اوکراین، اظهاراتی را که پس از ملاقات با زلنسکی در خارج از اقامتگاه ریاست جمهوری خود بیان کرده بود، تکرار کرد. بایدن در توییتر خود به دو زبان انگلیسی و اوکراینی نوشت: «یک سال بعد، کیف ایستاده است. اوکراین ایستاده است.»



منبع

این دیدار تا آخرین لحظه به‌خوبی محرمانه نگه داشته شده بود و تنها تعداد کمی از شخصیت‌های بلندپایه هر دو طرف از برنامه‌های پیش‌رو اطلاع داشتند. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین صبح روز دوشنبه نشست برنامه ریزی شده با وزرای خارجه اروپا در بروکسل را لغو کرد. معاون وزیر امور خارجه وی به طعنه گفت که “یک غافلگیری در کیف در رابطه با بازدید مهمانان عالی رتبه خارجی در حال آماده شدن است.”

در سطح سیاسی، مقامات اوکراینی در ستایش از سفر بایدن به طور گسترده ابراز نگرانی کردند. کوله‌با، وزیر امور خارجه، این سفر را «پیروزی برای مردم اوکراین» ستود و زلنسکی آن را «مهم‌ترین سفر در کل تاریخ روابط ایالات متحده و اوکراین» خواند.

پرزیدنت بایدن با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سفری از پیش اعلام نشده در کیف دیدار کرد. (ایوان ووچی/AP، استخر)

در همین حال، واکنش روسیه در شبکه های اجتماعی آمیخته ای از خشم و ناباوری بود.

رسانه دولتی روسیه برای توضیح درباره سفر بایدن تلاش کرد و مدعی شد که مسکو به بایدن «ضمانت‌های امنیتی» داده است تا این سفر را ممکن کند.

بایدن علاوه بر سخنان گرم، از این فرصت استفاده کرد و بسته کمک نظامی 500 میلیون دلاری دیگر را برای کشور اعلام کرد. آخرین نسخه شامل موشک های هدایت شونده ضد تانک Javelin، توپخانه بیشتر، سیستم های رادار بیشتر و مهمات بیشتر است. دو مورد از پرطرفدارترین قطعات سخت افزاری نظامی کیف نام برده نشد: جت های جنگنده F-16 و موشک های بالستیک تاکتیکی ATACMS.

برای ماه‌ها، حیاط روبروی سنت مایکل، نمایشگاهی از تانک‌های سوخته روسی، نفربرهای زرهی و سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته بود. بنابراین بایدن تنها چند قدم از ماشین جنگی پوتین دورتر بود که بخش زیادی از آن به لطف تسلیحات دفاعی آمریکایی که او به صورت عمده به اوکراین فرستاده بود، نابود شد.