خشکسالی در شمال مکزیک زندگی مردم را تهدید می کند

خوان ایگناسیو باراگان، مدیر کل آب و آب مونتری، گفت: مخزن دیگری که شهر را تغذیه می کند، سرو پریتو است که کمتر از نیمی از 1 درصد ظرفیت خود را دارد – اساساً خالی – مخزن سومی به نام ال کوچیلو را که 46 درصد پر است باقی می گذارد. خدمات فاضلاب.

این شهروند 54 ساله سانتیاگو گفت: «برای من این بدتر از همه‌گیری است، زیرا حداقل در این همه‌گیری مردمی بودند.

در یک روز اخیر، او در ته دریاچه گل آلود به یک رستوران متروکه در چاه دریاچه اشاره کرد که در آن غذاخوری ها با قایق به آنجا می رسیدند. اوایل امسال با کاهش آب و توقف آمدن گردشگران بسته شد.

مهندس رائول رامیرز، که شرکت او پمپ را نصب کرده است، گفت: آنها یک پمپ شناور نصب کردند که امیدوارند حدود 105 گالن (400 لیتر) آب در ثانیه استخراج کند و به مونتری منتقل شود. آنها برنامه ریزی کردند که آب کافی برای زنده نگه داشتن آبزیان باقی مانده باقی بگذارند.

خشک شدن مخزن سانتیاگو تنها مشکل مرکز صنعتی مونتری نیست که در 22 مایلی (35 کیلومتری) شمال قرار دارد.

رامیرز گفت: «فکر می‌کنم این بحران مردم را بسیار به فکر فرو برده است. من نمی خواهم ببینم که طوفانی بیاید و این بحران را کاهش دهد و همه آن را فراموش کنند زیرا این بدترین اتفاقی است که می تواند برای ما بیفتد.

خوان پرز 65 ساله که روی یکی از صندلی‌های اسکله شناور سابق نشسته بود، گفت که او به همراه 60 نفر دیگر شغل خود را از دست داده است که شرکتی که تورهای قایق را در اوایل سال جاری از دست داد. اکنون او از کار به عنوان سرایدار برای شهر زنده مانده است.

هفته گذشته، کمیسیون ملی آب مکزیک وضعیت اضطراری خشکسالی را اعلام کرد و به دولت اجازه داد تا اقداماتی را برای تضمین تامین آب انجام دهد. نظارت بر خشکسالی کشور تقریباً نیمی از کشور – تقریباً تمام مناطق شمالی و مرکزی – را در شرایط خشکسالی قرار داد.

بحران آب امسال هنوز هم بسیاری را در شهر غافلگیر کرده است. تعداد کمی از خانه ها دارای مخزن ذخیره آب بودند. اکنون بسیاری از مردم اقداماتی را برای صرفه جویی در مصرف آب اتخاذ کرده اند.

آلدو ایوان رامیرز، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه فناوری مونتری، گفت که در حالی که وضعیت مونتری نگران کننده است – 12 درصد از تولید ناخالص داخلی مکزیک را تشکیل می دهد – “در سایر مناطق این کشور بسیار بدتر است.”

در شرایط عادی 60 درصد آب شهر از مخازن و مابقی از چاه های عمیق و کم عمق و تونل های آبگیر قنات تامین می شود.

رودریگز گفت: «تنها امید این است که باران ببارد. این که حتی دم یک طوفان هم می رسد تا مخزن بتواند بهبود یابد، زیرا این چیزی است که ما را بیشتر می کشد.

مقامات در تلاش هستند تا حد امکان از آب باقی مانده از لابوکا خارج شوند.

رامیرز با ایستادن روی بستر دریاچه خشکی که ماه‌ها پیش با آب پوشانده شده بود، گفت: «از سال گذشته به ما هشدار داده شده بود که ممکن است این اتفاق بیفتد و متأسفانه به عنوان یک جامعه گوش نکردیم، نمی‌خواستیم بفهمیم. ”



منبع

خشکسالی مربوط به رویداد آب و هوایی معروف به La Niña است که اثرات آن با تغییرات آب و هوایی تشدید شده است. La Niña خنک کننده طبیعی و چرخه ای بخش هایی از اقیانوس آرام استوایی است که الگوهای آب و هوا را در سراسر جهان تغییر می دهد. در برخی مناطق مانند شمال مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده، این به معنای افزایش خشکسالی است.

خشکسالی عمیق در شمال مکزیک نه تنها زندگی روزمره را برای ساکنان چالش برانگیز می کند، بلکه در برخی موارد معیشت آنها را نیز تهدید می کند.

پرز با به یاد آوردن فضای جشنی که در تعطیلات آخر هفته در اینجا حاکم بود، گفت: “غم انگیز است که آن را به این شکل می بینم … بدتر از یک قبرستان است.”

سانتیاگو، مکزیک (AP) – لتیسیا رودریگز صاحب رستوران اواخر سال گذشته ساخت یک بلوار جدید در کنار دریاچه در این شهر شمالی مکزیک را جشن گرفت که امیدوار بود افراد بیشتری را به سمت کسب و کار خود بکشاند. اما اکنون که مخزن لابوکا تقریباً خالی است، گردشگران دیگر برای قایق، اسکی روی آب یا صرف یک وعده غذایی نمی‌آیند.

او گفت که این شهر در سال‌های 1998 و 2013 با خشکسالی جدی مواجه بود، اما اکنون شرایط پیچیده‌تر است زیرا فقط ال کوچیلو هنوز آب دارد.

رودریگز مجبور شد بیشتر کارکنان خود را در آوریل رها کند و اکنون با شوهر و فرزندانش رستوران را اداره می کند.

در دو هفته آینده، باراگان گفت که شهر قصد دارد استفاده از تانکرها را برای رساندن آب به محله های دورتر گسترش دهد.

اکنون اردک‌ها در آب‌های کم عمق اطراف انتهای اسکله راه می‌روند، جایی که گردشگران برای سفرهای دریایی به دریاچه سوار قایق می‌شدند.

برای کاهش وضعیت بدتر، بخش‌های صنعتی و کشاورزی ایالت نووو لئون موافقت کردند که مقدار قابل توجهی از حقوق آب خود را به این ایالت واگذار کنند. با این حال، کارشناسان می گویند چند هفته آینده بسیار مهم خواهد بود. در صورت تأخیر در آمدن معمول بارندگی ها در اواخر مردادماه، محدودیت های آبی در شهر باید تمدید شود.

در سانتیاگو، رودریگز، صاحب رستوران، گفت که قبل از خشک شدن آن، صدها گردشگر هر آخر هفته به مخزن می‌آیند.