از مردی با زبان سیاه و مودار گرفته تا مصرف بیش از حد ویتامین D، در اینجا 3 مورد پزشکی جالب از سال 2022 آورده شده است.


تصویر زبان مودار و ریخته شدن قرص ویتامین D.

گزارش‌های موردی تمایل دارند علائم غیرمنتظره، عوارض جانبی نادر درمان یا رویکردهای نوآورانه درمان را روشن کنند.انجمن پزشکی آمریکا/درک دیویس/پورتلند پرس هرالد از طریق گتی ایماژ

  • از مردی با زبان پرمو گرفته تا مصرف بیش از حد ویتامین D، پزشکان در مورد موارد غیرعادی در سال 2022 نوشتند.

  • گزارش های مورد پزشکی برای تشریح علائم و نشانه های نادر منتشر می شودتامز، و دردرمان های نوآورانه

  • در اینجا سه ​​گزارش مورد جذابی که Insider در سال جاری پوشش داده است، آورده شده است.

پزشکان در مورد موارد شگفت‌انگیز در سال 2022 نوشتند: از مردی که پس از سکته دچار زبان سیاه و مودار شد تا فرد دیگری که 80 برابر مقدار توصیه شده ویتامین D مصرف کرد.

پزشکان گزارش های موردی را در مجلات علمی در مورد موارد غیرعادی یا نادری که برای بیماران اتفاق می افتد برای اطلاع رسانی به همتایان خود، بدون نیاز به تحقیقات جامع منتشر می کنند، که می تواند زمان بر و پرهزینه باشد.

گزارش‌های موردی تمایل دارند علائم غیرمنتظره، عوارض جانبی نادر درمان یا رویکردهای نوآورانه درمان را روشن کنند، اما معمولاً برای اثبات یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است. برای مثال، Insider امسال در مورد زنی گزارش داد که پس از مراجعه به دندانپزشک با فک متورم به سرطان سینه مبتلا شد. مردی با سنگ کیسه صفرا “غول پیکر” و زنی که شش برابر دوز توصیه شده CBD مصرف کرد.

در زیر سه گزارش مورد جالب دیگر از سال 2022 وجود دارد.

مردی پس از مصرف 80 برابر مقدار توصیه شده ویتامین D بیش از حد مصرف کرد

بر اساس گزارش موردی که در ماه جولای در BMJ Case Reports منتشر شد، یک مرد میانسال پس از مصرف 80 برابر مقدار توصیه شده ویتامین D به مدت یک ماه، به دلیل اسهال، کاهش وزن و صدای زنگ در گوش در بیمارستان بستری شد.

پزشکان نوشتند که یک متخصص تغذیه خصوصی به مرد ناشناس گفته است که مکمل ویتامین D را به همراه 19 نفر دیگر مصرف کند.

ویتامین D برای سلامت استخوان ها ضروری است و به طور طبیعی از نور خورشید و مواد غذایی مانند قارچ ها و ماهی های روغنی به دست می آید. اما اگر به مقدار زیاد مصرف شود، معمولاً به دلیل مصرف بیش از حد مکمل، می تواند برای اندام های بدن از جمله کلیه ها، روده و قلب سمی باشد.

یک آزمایش خون نشان داد که سطح ویتامین D این مرد هفت برابر مقدار توصیه شده بود، سطح کلسیم او به طور خطرناکی بالا بود و کلیه هایش در معرض آسیب قرار داشتند.

ویتامین D میزان کلسیم بدن را تنظیم می کند، بنابراین مصرف بیش از حد می تواند باعث افزایش سطح کلسیم شود که می تواند منجر بهس در علائم عصبی از جمله خواب آلودگی، روان پریشی و کما. نویسندگان این گزارش گفتند که حدود دو ماه طول می کشد تا بدن نیمی از مقدار اولیه ویتامین D مصرفی را پاک کند، بنابراین علائم می توانند هفته ها ادامه داشته باشند.

آنها گفتند که مورد این مرد غیرمعمول است، اما سطوح بیش از حد ویتامین D می تواند اثرات “ناتوان کننده” بر بدن داشته باشد.

به گفته پزشکان، مصرف دوز توصیه شده ویتامین D بی‌خطر بود، اما آنها مردم را تشویق کردند که قبل از شروع درمان جایگزین یا داروهای بدون نسخه با پزشک صحبت کنند.

بر اساس یک مطالعه موردی پزشکی که در ماه نوامبر در مجله پزشکی Urology Case Reports منتشر شد، یک مرد 27 ساله رابطه جنسی را تا زمانی که به او آنتی هیستامین تجویز شد که مانع از بروز علائم مشابه آنفولانزا در هر بار انزال می شد را ترک کرد.

این مرد ناشناس اهل میشیگان پس از انزال علائمی مانند سرفه، آبریزش بینی، عطسه و بثورات کندو مانند را تجربه کرد.

پزشکان بر این باورند که این به دلیل سندرم بیماری پس از ارگاسم (POIS) است که بعد از اینکه فرد پس از فعالیت جنسی، خودارضایی یا خود به خود در خواب به ارگاسم می‌رسد، علائم آنفولانزا و آلرژی ایجاد می‌کند. علائم ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد.

این گزارش نشان می دهد که ما نمی دانیم چه چیزی باعث این بیماری می شود که در 20 سال گذشته حداقل 60 نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر هیچ درمان اثبات شده ای وجود ندارد، اما بیمار گفت که یک آنتی هیستامین به نام فکسوفنادین، علائم او را تا 90 درصد کاهش داد – از جمله بثورات – و به او اجازه داد دوباره رابطه جنسی داشته باشد.

نویسندگان گزارش گفتند که فکسوفنادین باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد تا بدانیم آیا این دارو به سایرین مبتلا به POIS کمک می کند یا خیر.

مردی پس از تغییر رژیم غذایی خود دچار زبان سیاه و پرمو شد

بر اساس گزارشی که در ماه مارس در JAMA Dermatology منتشر شد، یک مرد 50 ساله پس از سکته مغزی که او را مجبور به خوردن رژیم غذایی پوره کرد، دچار زبان سیاه و مودار شد.

متخصصان پوست هندی در این گزارش نوشتند که زبان مودار سیاه در افرادی که رژیم غذایی پوره دارند بیشتر دیده می شود. این به دلیل عدم ساییدگی یا تحریک بالای زبان ایجاد می شود که منجر به تجمع پروتئینی به نام کراتین می شود. در نتیجه، برآمدگی‌های مخروطی که زبان را می‌پوشانند، به نام پاپیلای رشته‌ای، بلند می‌شوند و ظاهری مو مانند در بالای زبان ایجاد می‌کنند.

همچنین ممکن است یک فرد به دلیل داشتن بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن، استفاده از دهانشویه های اکسید کننده یا آنتی بیوتیک های خوراکی، نوشیدن بیش از حد قهوه یا چای، یا داشتن شرایطی که سیستم ایمنی را سرکوب می کند، مانند HIV یا سرطان، دچار زبان مودار شود.

در این گزارش آمده است که در این مورد، یک پوشش ضخیم و سیاه رنگ بیشتر زبان مرد را پوشانده است و از کناره‌ها و قسمت میانی مرد جلوگیری می‌کند.

زبان مودار سیاه یک بیماری موقت و بی ضرر است که معمولاً با مسواک زدن زبان با مسواک یا استفاده از زبان خراش بهتر می شود.

پزشکان نوشتند که این بیماری پس از 20 روز با “پاکسازی مناسب” برطرف شد.

اصل مقاله را در Insider بخوانید



منبع